Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 1/16 (2022)

Articles

Teaching the skill of speaking to an autistic learner: A case study

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.16/2022_11mskp  [Google Scholar]
Published: 2022-06-10

Abstract

This paper reports the findings of research that the author conducted in order to investigate the development of English communication skills in learners with autistic spectrum disorders. Information and background about the issue is followed by a brief analysis of theory as presented in the literature. In the first part of the paper, the authors examine the relationship between appropriate therapy, understanding the disorder, using specific teaching methods, and the effective learning of communication skills in English. As shown in the literature, learning a language can bring therapeutic benefits and the use of particular teaching techniques has great effects on the development of English communication skills in autistic children. Furthermore, the subsequent part of the paper presents the results of the author's work with a student suffering from Asperger's syndrome. The paper ends with conclusions drawn as a result of the case study.

References

  1. Harmer J. (2001), The Practice of English Language Teaching, London: Pearson. [Google Scholar]
  2. Jagielska G. (2010), One są wśród nas. Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i w przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa: ORE. [Google Scholar]
  3. Jaklewicz H. (1993), Autyzm wczesno dziecięcy. Diagnoza – przebieg – leczenie, Gdańsk: GWP. [Google Scholar]
  4. Johnson Ch.P., Myers S.M., (2007), Identification and evaluation of children with autism spectrum disorders, Clinical Report, [in:] “Pediatrics”, no 120; DOI: 10.1542/peds.2007-2361. [Google Scholar]
  5. Kanner L. (1968) Folklore of the Teeth. Detroit: Singing Tree Press. [Google Scholar]
  6. Kruk-Lasocka J. (1999), Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci, Wrocław : Wyd. Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Edukacji. [Google Scholar]
  7. Małecki M. (2019), Jak zachęcić dziecko z autyzmem do nauki języków obcych – sposoby [in:] ”Tłumacz internetowy” https://tlumacz-internetowy.pl/jak-zachecic-dziecko-z-autyzmem-do-nauki-jezykow-obcych-sposoby/ [access: 12.03.2021] [Google Scholar]
  8. Pisula E. (2005), Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa: Wyd. PWN. [Google Scholar]
  9. Rodier P. (2000), Początki autyzmu [in:] „Świat Nauki”, no. 5, p. 50–57. [Google Scholar]
  10. The IDRlabs Multile Intelligences (MI) test [in:] https://www.idrlabs.com/multiple-intelligences/test.php [access: 20.03. 2021]. [Google Scholar]
  11. Warren F. (1984), Społeczeństwo, które zabija wasze dzieci [in:] T. Gałkowski (ed.) Dziecko autystyczne i jego rodzice, Warszawa: PTWK. [Google Scholar]
  12. Wasilonek M. (2019), Spektrum autyzmu – charakterystyka, przyczyny i objawy [in:] https://www.medonet.pl/zdrowie,spektrum-autyzmu---charakterystyka--przyczyny-i-objawy,artykul,1734307.html [access: 15.03.2021]. [Google Scholar]
  13. Zaorska M., Trajdowska J. (2013), Czy nauczanie dzieci z autyzmem języka angielskiego ma sens (na podstawie opinii rodziców dzieci autystycznych)? [in:] „Konteksty Pedagogiczne”, v. 1, no 1, p. 125–161; DOI: 10.19265/kp.2013.1.1.45 [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)