Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 13 Nr 2 (2020)

Artykuły

Kontrasygnata Prezesa Rady Ministrów a prawidłowość i skuteczność dokonania obwieszczenia o liczbie wolnych stanowisk sędziego w Sądzie Najwyższym i w Naczelnym Sądzie Administracyjnym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Kilka uwag o charakterze prawnym aktu urzędowego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz zakresie jego prerogatyw

DOI: https://doi.org/10.32084/tekapr.2020.13.2-10  [Google Scholar]
Opublikowane: 31.12.2020

Abstrakt

Powoływanie sędziów przez Prezydenta RP zostało uregulowane w Konstytucji RP, jako jedna z zasadniczych kompetencji głowy państwa. Jest to więc owa „kompetencja niezbędna” dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania władzy sądowniczej. Procedura powołania na urząd sędziego Sądu Najwyższego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego obejmuje także czynność, jaką jest obwieszczenie Prezydenta RP o wolnych stanowiskach sędziego w Sądzie Najwyższym lub Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Przy okazji charakterystyki samego aktu obwieszczenia, pojawia się również zagadnienie wymogu uzyskania przez Prezydenta RP kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów. Literalne brzmienie art. 144 ust. 2 Konstytucji RP zdaje się przesądzać, że wszystkie akty urzędowe Prezydenta RP, poza wymienionymi w art. 144 ust. 3 Konstytucji RP, wymagają dla swojej ważności podpisu Prezesa Rady Ministrów. Choć reguły te wydają się dość czytelne na poziomie analizy językowej komentowanego przepisu, to w wymiarze praktycznym ich stosowanie wywołuje poważne wątpliwości.

Bibliografia

  1. Ereciński, Tadeusz, Jacek Gudowski, and Józef Iwulski. 2002. Prawo o ustroju sądów powszechnych. Ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa. Komentarz. Warszawa: LexisNexis. [Google Scholar]
  2. Florczak–Wątor, Monika. 2019. “Komentarz do art. 10 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.” In Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, ed. Piotr Tuleja. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. e-Lex. [Google Scholar]
  3. Florczak–Wątor, Monika, and Tomasz Zalasiński. 2018. “Opinia prawna w sprawie zgodności z Konstytucją obwieszczenia Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej z 24.05.2018 r., Nr 127.1.2018 o wolnych stanowiskach sędziego w Sądzie Najwyższym, wydanego bez kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów.” Iustitia 3:134–42. [Google Scholar]
  4. Frankiewicz, Anna. 2004. Kontrasygnata aktów urzędowych Prezydenta RP. Kraków: Kantor Wydawniczy Zakamycze. [Google Scholar]
  5. Garlicki, Leszek. 2001. “Komentarz do art. 109 Konstytucji RP.” In Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, vol. 3, ed. Leszek Garlicki. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. e-Lex. [Google Scholar]
  6. Garlicki, Leszek. 2003. Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu. Ed. 3. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. [Google Scholar]
  7. Granat, Mirosław. 2002. “Opinia na temat konieczności kontrasygnaty aktu Prezydenta o wyznaczeniu Marszałka Seniora.” Ekspertyzy i opinie prawne. Biuletyn Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu 1:91–99. [Google Scholar]
  8. Granat, Mirosław. 2019. Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi. Ed. 9. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. [Google Scholar]
  9. Kazalska, Olga. 2018. “Zwolnienie z konstytucyjnego wymogu kontrasygnaty – rozważania na tle niekontrasygnowanych obwieszczeń Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej o wolnych stanowiskach sędziego w Sądzie Najwyższym.” Studia Iuridica LXXVI:218–43. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8620 [Google Scholar]
  10. Kozłowski, Krzysztof. 2016. “Komentarz do art. 144 Konstytucji RP.” In Konstytucja RP. Vol. 2: Komentarz do art. 87–243, ed. Marek Safjan, and Leszek Bosek, 705–707. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. [Google Scholar]
  11. Opaliński, Bartłomiej. 2011. “Kontrasygnata aktów głowy państwa w polskim konstytucjonalizmie. Kontrasygnata w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., część II.” Ius Novum 3:131–55. [Google Scholar]
  12. Rakowska, Anna. 2009. Kontrasygnata aktów głowy państwa w wybranych państwach europejskich. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. [Google Scholar]
  13. Sarnecki, Paweł. 2000. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Kraków: Kantor Wydawniczy Zakamycze. [Google Scholar]
  14. Sokolewicz, Wojciech. 1996. “Pomiędzy systemem parlamentarno-gabinetowym a systemem prezydencko-parlamentarnym: prezydentura ograniczona, lecz aktywna w Polsce i w Rumunii.” Przegląd Sejmowy 3:34–56. [Google Scholar]
  15. Sułkowski, Jarosław. 2008. “Uprawnienia Prezydenta RP do powoływania sędziów.” Przegląd Sejmowy 4:47–66. [Google Scholar]
  16. Szczucki, Krzysztof. 2018. “Komentarz do art. 31 ustawy o Sądzie Najwyższym.” In Ustawa o Sądzie Najwyższym. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. e-Lex. [Google Scholar]
  17. Weitz, Karol. 2016. “Komentarz do art. 179 Konstytucji RP.” In Konstytucja RP. Vol. 2: Komentarz do art. 87–243, ed. Marek Safjan, and Leszek Bosek, 1045–1046. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. [Google Scholar]
  18. Wronkowska, Sławomira. 2003. Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa. Poznań: Ars Boni et Aequi. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.