Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 33 Nr 1 (2025)

Teologia systematyczna

Kościół jako sakrament zbawienia. Jego wymiar dynamiczny w ujęciu Yvesa Congara

DOI: https://doi.org/10.52097/wpt.8080  [Google Scholar]
Opublikowane: 03.06.2025

Abstrakt

Pytanie o Kościół, jakie powraca dzisiaj, coraz rzadziej dotyczy jego natury, a dużo częściej jego sensu. Po co Kościół? Tak postawione pytanie sprzyja powrotowi do teologii Kościoła jako sakramentu zbawienia, która chyba nigdy do końca nie otrzymała właściwej recepcji w Kościele. Wychodząc w punkcie pierwszym od krótkiej analizy obecności tego sformułowania w dokumentach Soboru Watykańskiego II, niniejszy artykuł odwołuje się do teologii Yvesa Congara, by wskazać na owocność tej perspektywy, szczególnie w jej wymiarze dynamicznym. W punkcie drugim artykuł stwierdza, że pierwszym owocem tej perspektywy jest opowiedzenie Kościoła nie eklezjocentrycznie, ale w relacji do Boga i do świata. W ten sposób misja Kościoła zostaje odczytana jako integralna część jego istoty, a świat jako mający swoje miejsce w odwiecznym zamiarze Boga. W trzecim punkcie artykuł wskazuje, że drugim owocem dynamicznej perspektywy Kościoła rozumianego jako sakrament zbawienia jest ukazanie konieczności przekroczenia indywidualistycznego rozumienia zbawienia, bowiem spełnienie stworzenia jest jego pełnią i jednością. Prowadzi to do pytania o wiarygodność Kościoła jako sakramentu zbawienia dokonanego w Chrystusie. Ostatni punkt ukazuje znaczenie sformułowania „lud mesjaniczny”, rzadko przywoływanego w refleksji teologicznej, a jednak obecnego w tekstach soborowych. To sformułowanie, za którym optował na soborze Congar, podkreśla eschatologiczny wymiar Kościoła. W ten sposób pytanie „Po co Kościół?” wraca w teologii Congara, który ukazuje go jako nierozerwalnie związany z obietnicą Bożą dla nas i przez nas, wewnątrz odwiecznego zamiaru Boga względem całej ludzkości.

Bibliografia

  1. XVI Assemblée générale Ordinaire du Synode des Évêques. Comment être une Église synodale en mission ? Instrumentum laboris pour la deuxième session (octobre 2024). 2024. https://press.vatican.va/content/salastampa/it/bollettino/pubblico/2024/07/09/0560/01156.html%5C#fr. [Google Scholar]
  2. Allmen, Jean-Jacques von. Prophétisme sacramentel. Neuf études pour le renouveau et l’unité de l’Église. Neuchâtel: Delachaux et Niestle, 1964. [Google Scholar]
  3. Boff, Leonardo. Die Kirche als Sakrament im Horizont der Welterfahrung: Versuch einer Legitimation und einer struktur-funktionalistischen Grundlegung der Kirche im Anschluss an das II. Vatikanische Konzil. Paderborn: Bonifacius, 1972. [Google Scholar]
  4. Chenu, Marie-Dominique. “Un peuple messianique. Constitution de l’Eglise, chap. 2, n. 9.” La nouvelle revue théologique 89, no. 2 (1967): 164–82. [Google Scholar]
  5. Congar, Yves. “L’idée de l’Église chez saint Thomas d’Aquin.” In Esquisses du Mystère de l’Église, 59–91. Unam sanctam 8. Paris: Les Éditions du Cerf, 1953. Polskie tłumaczenie: “Pojęcie Kościoła według nauki św. Tomasza z Akwinu,” trans. Maria Stokowska, in Mistyczne Ciało Chrystusa: Traktat o Kościele, by Wincenty Zaleski (Poznań: Księgarnia św. Wojciecha, 1962), 259–73. [Google Scholar]
  6. Congar, Yves. “Kościół – lud mesjaniczny, zalążek jedności i nadziei dla całego rodzaju ludzkiego.” In Kościół, jaki kocham, translated by Arkadiusz Ziernicki, 62–81. Kraków: Cerf; Kairos; Wydawnictwo M; Znak, 1997. [Google Scholar]
  7. Congar, Yves. Kościół jako sakrament zbawienia. Translated by Tomasz Mazuś. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Pax”, 1980. [Google Scholar]
  8. Congar, Yves. “Kościół powszechnym sakramentem zbawienia.” In Kościół, jaki kocham, translated by Arkadiusz Ziernicki, 39–61. Kraków: Cerf; Kairos; Wydawnictwo M; Znak, 1997. [Google Scholar]
  9. Congar, Yves. “Moja droga w teologii laikatu i posługiwań.” In Chrześcijańska odpowiedź na pytanie człowieka: W 750-lecie służby polskich dominikanów Bogu i ludziom, by Joachim Badeni et al., 223–42. Poznań: Polska Prowincja Dominikanów, 1974. [Google Scholar]
  10. Congar, Yves. Mon journal du Concile. Edited by Éric Mahieu. Vol. 2. Paris: Les Éditions du Cerf, 2002. [Google Scholar]
  11. Congar, Yves. “Pojęcie Kościoła według nauki św. Tomasza z Akwinu.” Trans. Maria Stokowska. In Mistyczne Ciało Chrystusa: Traktat o Kościele, by Wincenty Zaleski, 259–73. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha, 1962. [Google Scholar]
  12. Congar, Yves. “Le rôle de l’Église dans le monde de ce temps, (Ire partie, chapitre IV).” In Commentaires. Vol. 2 of L’Église dans le monde de ce temps, edited by Yves Congar and Michel Peuchmaurd, 305–28. Paris: Cerf, 1967. [Google Scholar]
  13. Congar, Yves. Un peuple messianique: L’Église, sacrement du salut. Salut et liberation. Paris: Éditions du Cerf, 1975. [Google Scholar]
  14. Dola, Tadeusz. “Kościół Sakramentem Trójjedynego Boga.” Roczniki Teologiczne 43, no. 2 (1996): 67–78. [Google Scholar]
  15. Fouilloux, Étienne. “Comment devient-on expert à Vatican II ? Le cas du père Yves Congar.” In Le deuxième Concile du Vatican (1959–1965), 307–31. Rome: École française de Rome, 1989. [Google Scholar]
  16. Franciszek. Adhortacja apostolska Evangelii Gaudium. 2013. https://www.vatican.va/content/francesco/pl/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazioneap_20131124_evangelii-gaudium.html. [Google Scholar]
  17. Franciszek. Posynodalna adhortacja apostolska Christus vivit. 2019. https://www.vatican.va/content/francesco/pl/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20190325_christus-vivit.html. [Google Scholar]
  18. Kubiś, Adam. “Geneza pojęcia Kościół-Sakrament w Konstytucji Dogmatycznej o Kościele.” Analecta Cracoviensia 10 (1978): 211–72. https://doi.org/10.15633/acr.2954. [Google Scholar]
  19. Kubiś, Adam. “Kościół jako sakrament w przedprzygotowawczej dokumentacji II Soboru Watykańskiego.” Analecta Cracoviensia 8 (1976): 189–216. https://doi.org/10.15633/acr.2913. [Google Scholar]
  20. Kubiś, Adam. “Sakramentalna struktura Kościoła w schematach komisji przygotowawczych II Soboru Watykańskiego.” Analecta Cracoviensia 9 (1977): 237–90. https://doi.org/10.15633/acr.2932. [Google Scholar]
  21. Melloni, Alberto. “Yves Congar à Vatican II. Hypothèses et pistes de recherche.” In Cardinal Yves Congar 1904–1995, edited by André Vauchez, 117–64. Paris: Les Éditions du Cerf, 1999. [Google Scholar]
  22. Nichols, Aidan. “An Yves Congar Bibliography 1967–1987.” Angelicum 66, no. 3 (1989): 422–66. [Google Scholar]
  23. Pascal, Blaise. Pensées. Paris: France Loisirs, 1948. [Google Scholar]
  24. “Rapport final.” In Synode extraordinaire: Célébration de Vatican II, 549–67. Paris: Les Éditions du Cerf, 1986. [Google Scholar]
  25. Routhier, Gilles. “Kościół jako sakrament zbawienia: W oczekiwaniu na recepcję.” Trans. Mariusz Jagielski. In Recepcja i wyzwania Soboru Watykańskiego II, edited by Mariusz Jagielski, 61–78. Biblioteka Instytutu Filozoficzno-Teologicznego im. Edyty Stein w Zielonej Górze 7. Zielona Góra: Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2018. [Google Scholar]
  26. Routhier, Gilles. “Quelques orientations de recherche en ecclésiologie.” Transversalités 154, no. 3 (2020): 129–41. https://doi.org/10.3917/trans.154.0129. [Google Scholar]
  27. Sobór Watykański II. Dekret o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus. 1965. [Google Scholar]
  28. Sobór Watykański II. Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium. 1964. [Google Scholar]
  29. Sobór Watykański II. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes. 1965. [Google Scholar]
  30. Sobór Watykański II. Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum concilium. 1963. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.