4 sierpnia 2023 roku – zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 7 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 497) – uruchomiono Centralny Rejestr Wyborców. Rejestr ten zastąpił ponad 2500 dotychczas funkcjonujących rejestrów. Zmiana w tym zakresie w przekonaniu ustawodawcy podyktowana była przede wszystkim koniecznością wyeliminowania ewentualnych nieprawidłowości związanych z rozbieżnościami danych w poszczególnych rejestrach oraz możliwością powielania danych wyborców, co skutkowałoby błędami w procesie wyborczym. Nie można jednak pominąć innego – równie ważnego – argumentu: zwiększenia dostępności procesu wyborczego i samych wyborów dla wyborców. Powyższe założenia wymagają zbadania i odpowiedzi na pytanie, czy faktycznie zostały one osiągnięte. Odpowiedzi takiej udzielam w poniższym artykule. W badaniu wykorzystano metody dogmatycznoprawną oraz teoretycznoprawną.