
On 4 August ws, item 497) – the Central Register of Voters was launched. This register replaced more than 2,500 previously functioning registers. The change in this respect – in the legislator’s opinion – was dictated primarily by the necessity to eliminate possible irregularities related to discrepancies of data in individual registers and the possibility of duplication of voter data, which would result in errors in the election process. However, another equally important argument cannot be overlooked, namely to make the electoral process and the elections themselves more accessible to voters. The above assumptions need to be examined and the question of whether they have actually been achieved needs to be answered. I provide such an answer in the following article. The study uses dogmatic-legal and theoretical-legal methods.
4 sierpnia 2023 roku – zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 7 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 497) – uruchomiono Centralny Rejestr Wyborców. Rejestr ten zastąpił ponad 2500 dotychczas funkcjonujących rejestrów. Zmiana w tym zakresie w przekonaniu ustawodawcy podyktowana była przede wszystkim koniecznością wyeliminowania ewentualnych nieprawidłowości związanych z rozbieżnościami danych w poszczególnych rejestrach oraz możliwością powielania danych wyborców, co skutkowałoby błędami w procesie wyborczym. Nie można jednak pominąć innego – równie ważnego – argumentu: zwiększenia dostępności procesu wyborczego i samych wyborów dla wyborców. Powyższe założenia wymagają zbadania i odpowiedzi na pytanie, czy faktycznie zostały one osiągnięte. Odpowiedzi takiej udzielam w poniższym artykule. W badaniu wykorzystano metody dogmatycznoprawną oraz teoretycznoprawną.
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.