
W opracowaniu wskazano podstawowe korzyści i zagrożenia związane z postępującą elektronizacją krajowego procesu zamówień publicznych. Historycznie elektronizacja zamówień publicznych w polskim systemie prawnym polegała na wdrożeniu trzech
podstawowych postulatów w kwestii podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
Pierwszy postulat dotyczył publikacji ogłoszeń elektronicznych. Efektem jego wdrożenia jest sprawnie działający portal zamówień publicznych, za pośrednictwem którego wszyscy zamawiający publikują ogłoszenia o zamówieniach w biuletynie elektronicznym.
Drugi postulat dotyczący elektronizacji postępowania o zamówienie publiczne dotyczył zapewnienia dostępności dokumentów zamówienia (sporządzonych przez zamawiającego) w formie elektronicznej; dokumenty te umożliwiają wykonawcom zapoznanie się z opisem przedmiotu zamówienia lub warunkami zamówienia. Jak pokazuje wieloletnia praktyka, dokumenty te generalnie są zawsze prawidłowo zamieszczane na stronie internetowej zamawiającego. Trzeci postulat nadal wydaje się najtrudniejszy do pełnej realizacji. Dotyczy on zapewnienia w pełni elektronicznej komunikacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcami – na każdym etapie postępowania. Ogólna idea elektronizacji – a co za tym idzie usprawnienia i przyspieszenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego – przyświecająca ustawodawcy krajowemu niewątpliwie zasługuje na pełną aprobatę. Nowe prawo zamówień publicznych z 2019 r. jest odpowiedzią na zauważalne potrzeby uczestników gospodarki i wymogi prawa UE.
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.