Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 13 (2019)

Artykuły

Problematyka odmian językowych współczesnego języka czeskiego w procesie glottodydaktycznym

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.13/2019_10lpigs  [Google Scholar]
Opublikowane: 25.03.2020

Abstrakt

Przedmiotem rozważań w niniejszym artykule jest problematyka specyficznego rozwarstwienia współczesnego języka czeskiego, która zostanie przedstawiona w perspektywie glottodydaktycznej. Autorki skupiły się na tematyce nauczania języka czeskiego studentów bohemistyki poza granicami Republiki Czeskiej. Kwestia sytuacji językowej w Czechach stanowi duże utrudnienie zarówno dla lektorów, jak i studentów i jest przedmiotem nieustającego dyskursu metodologicznego, który wiodą czescy i zagraniczni glottodydaktycy oraz językoznawcy.

Bibliografia

  1. Adam H. (1996), Problematika spisovnosti a nespisovnosti z hlediska češtiny jako cizího jazyka, [w:] R. Šrámek (red.), Spisovnost a nespisovnost dnes, Brno. [Google Scholar]
  2. Adamovičová A., Pešička J. (2006), Běžně mluvený jazyk ve výuce češtiny pro cizince, „Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka”, 2005–2006. [Google Scholar]
  3. Balowska G. (2006), Problematyka czeszczyzny potocznej nieliterackiej (tzw. obecná čeština) na łamach czasopisma „Naše řeč” w latach dziewięćdziesiątych, „Bohemistyka”, nr 16. [Google Scholar]
  4. Bartmiński J. (1992), Styl potoczny, [w:] J. Anusiewicz, F. Nieckula (red.), Język a kultura, t. 5: Potoczność w języku i w kulturze, Wrocław. [Google Scholar]
  5. Bělič J. (1958), Vznik hovorové češtiny a její poměr k češtině spisovné, [w:] Československé přednášky pro 4. mezinárodní sjezd slavistů v Moskvě, Praha. [Google Scholar]
  6. Bermel N. (2001), Střídaní kódů či míšení jazykových prostředků? K popisu dialogu v české beletrii, „Naše řeč”, LXXXIV. [Google Scholar]
  7. Bischofová J. i in. (2011), Čeština pro středně a více pokročilé, Praha. [Google Scholar]
  8. Boccou Kestřánková M. (2017), Postavení obecné češtiny ve výuce češtiny pro cizince, „Studie z aplikované lingvistiky”, 2. [Google Scholar]
  9. Brabcová R. (1996), Škola a spisovná čeština, [w:] R. Šrámek (red.), Spisovnost a nespisovnost dnes, Brno. [Google Scholar]
  10. Buttler D. (1980), Dobór wyrazów do słownika – minimum języka polskiego, [w:] J. Lewandowski (red.), Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa. [Google Scholar]
  11. Čechová M., Chloupek J., Krčmová M., Minářová E. (2003), Současná česká stylistika, Praha. [Google Scholar]
  12. Čermák F. (1996), Obecná a spisovná čeština: Poměr, funkce a metodologie, [w:] R. Šrámek (red.), Spisovnost a nespisovnost dnes, Brno. [Google Scholar]
  13. Chloupek J. (1996), Spisovná čeština jako formální varieta národního jazyka, [w:] R. Šrámek (red.), Spisovnost a nespisovnost dnes, Brno. [Google Scholar]
  14. Čmejrková S. (2006), Spisovnost a nespisovnost, „Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka”, 2005–2006. [Google Scholar]
  15. Cvrček V. i in. (2010), Mluvnice současné češtiny, Praha. [Google Scholar]
  16. Daneš F. (1988), Pojem „spisovného jazyka” v dnešních společenských podmínkách, [w:] [Google Scholar]
  17. Dynamika současné češtiny z hlediska lingvistické teorie a společenské praxe, Praha. [Google Scholar]
  18. Ferguson Ch. (1959), Diglossia, „Word”, 15. [Google Scholar]
  19. Furdal A. (1977), Językoznawstwo otwarte, Opole. [Google Scholar]
  20. Habrajska G. (1992), Potoczność w rozumieniu potocznym, [w:] J. Anusiewicz, F. Nieckula (red.), Język a kultura, t. 5: Potoczność w języku i w kulturze, Wrocław. [Google Scholar]
  21. Havránek B. (1942), K funkčnímu rozvrstvení spisovného jazyka, „Časopis pro Moderní Filologii”, XXVIII. [Google Scholar]
  22. Holá L. (2006), New Czech step by step, Praha. [Google Scholar]
  23. Holá L. (2008), Spisovná vs. obecná čeština ve výuce češtiny jako cizího jazyka, [w:] E. Hájková, K. Šebesta (red.), Didaktické studie IV, Čeština jako druhý jazyk, Praha, http://www.czechstepbystep.cz/clanky/spisovna_sv_obecna.html [dostęp: 13.02.2019]. [Google Scholar]
  24. Holá L., Bořilová P. (2009), Česky krok za krokem 2, Praha. [Google Scholar]
  25. Hrdlička M. (2002), Cizí jazyk čeština, Praha. [Google Scholar]
  26. Hrdlička M. (2009), Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka: k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince, Praha. [Google Scholar]
  27. Hrdličková H., Hrdlička M. (1996), Spisovnost a nespisovnost ve výuce češtiny jako cizího jazyka, [w:] R. Šrámek (red.), Spisovnost a nespisovnost dnes, Brno. [Google Scholar]
  28. Hronek J., Sgall P. (1999), Sbližování spisovné a obecné češtiny, „Naše řeč”, LXXXII. [Google Scholar]
  29. Janowska I. (2011), Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków. [Google Scholar]
  30. Karlík P., Nekula M., Pleskalová J. (2002), Encyklopedický slovník češtiny, Praha. [Google Scholar]
  31. Komorowska H. (2002), Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. [Google Scholar]
  32. Kotková R. (2009), Nespisovné útvary ve vyučování češtiny, „Usta ad Albim”, IX, nr 1. [Google Scholar]
  33. Krčmová M. (2000), Termín obecná čeština a různost jeho chápání, [w:] Z. Hladká, P. Karlík (red.), Čeština – univerzália a specifika 2, Brno. [Google Scholar]
  34. Mielczarek J. (2014), Stratyfikacja odmian języka czeskiego a kształtowanie się wartości estetycznych współczesnej czeskiej prozy (zarys ujęcia teoretycznego), [w:] W. Pskit (red.), Semantyczne i pragmatyczne aspekty komunikacji. Od deminutywów do gestów, Łódź. [Google Scholar]
  35. Mrázková K. (2013), Obecná čeština v SSJČ a v lingvistické bohemistice obecně, „Jazykovědné Aktuality”, L, nr 3 i 4. [Google Scholar]
  36. Nebeská I. (1996), Jazyk, norma, spisovnost, Praha. [Google Scholar]
  37. Nekovářová A. (2006), Čeština pro život 1, Praha. [Google Scholar]
  38. Nekovářová A. (2012), Čeština pro život 2, Praha. [Google Scholar]
  39. Palková Z. (1985), Fonetická problematika při výuce češtiny jako cizího jazyka, [w:] Čeština jako cizí jazyk, Sborník FF UK, Praha. [Google Scholar]
  40. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost (2005), J. Filipec, F. Daneš, J. Machač, V. Mejstřík (red.), Praha. [Google Scholar]
  41. Svobodová J. (1996), Mluvená „spisovnost” ve škole, [w:] R. Šrámek (red.), Spisovnost a nespisovnost dnes, Brno. [Google Scholar]
  42. Svobodová J. i in. (2011), Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci, Ostrava. [Google Scholar]
  43. Szczepańska E. (2003), Obecná čeština w literaturze czeskiej, „Bohemistyka”, 4. [Google Scholar]
  44. Tambor J. (2010), Granice potoczności w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Przemiany leksykalne, fonetyczne, fleksyjne i słowotwórcze we współczesnej polszczyźnie, [w:] R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz (red.), Polonistyka bez granic, t. 2: Glottodydaktyka polonistyczna. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.