Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 17 (2018)

Teologia praktyczna

The Issue of Suffering in Preaching a Homily

Published: 2018-12-29

Abstract

A suffering person can rediscover their dignity and inner strength only in the light of the mystery of Christ. Therefore, the basic purpose of a homily devoted to the topic of suffering is to renew the mystery of Christ in such a way that it can once again become “an event” in the life of a liturgical gathering participant. To achieve this goal, the homilist should first describe the experience of suffering in order to free the suffering person from the sense of loneliness and misunderstanding. Only then will he be able to help the sufferer understand the meaning of his experience. To this end, the homilist must appeal to Christ’s mystery, especially to his Passover. He will then lead the sufferer to a personal encounter with Christ in the Eucharist so that they can experience the grace of the Lord, who “took up our infirmities and bore our diseases” (Mt 8:17). In this way, a preacher will make believers aware that the Christian lifestyle of a suffering person is not only the result of his or her efforts but their response to God’s gift. It is only in this perspective that a homily will be a call to imitate the suffering Jesus.

References

  1. Bałabuch A.: Tajemnica cierpienia w przepowiadaniu homilijnym, [w:] Z zagadnień współczesnej homiletyki, red. W. Przyczyna, Kraków: „Redemptoris Missio” 1993, s. 204-221; [Google Scholar]
  2. Berger K., Po co Jezus umarł na krzyżu?, Poznań: „W drodze” 2004; [Google Scholar]
  3. Boriello L., della Croce G., Secondin B.: Duchowość chrześcijańska czasów współczesnych, Kraków: „Homo Dei” 1998; [Google Scholar]
  4. Corecco E.: Sens cierpienia, „Communio” 18 (1998), nr 3, s. 55-62; [Google Scholar]
  5. Czerwik S.: Mistagogia sakramentu namaszczenia chorych, „Przegląd Homiletyczny” 13(2009), s. 41-55. [Google Scholar]
  6. Dąbrówka M.: Homilia doprowadzeniem do spotkania z Chrystusem w Eucharystii, „Roczniki Teologiczne” 62(2015), z. 12, s. 27-43; [Google Scholar]
  7. Drewermann E.: Parola che salva, parola che guarisce. La forza libeatrice della fede, Brescia: Queriniana 1990; [Google Scholar]
  8. Dyk S.. Homilia – droga do żywego poznania misterium Chrystusa, Kielce: Wydawnictwo „Jedność” 2016; [Google Scholar]
  9. Dyk S.: Psalm responsoryjny jako źródło homilii mszalnej, „Roczniki Teologiczne” 63(2016), z. 12, s. 37-46; [Google Scholar]
  10. Evans J. R.: Wie kommt das Böse in die Welt und andere christliche Grundfragen, Stuttgart: Kreuz 2008; [Google Scholar]
  11. Fischer B.: Christological Interpretation of the Psalms Seen in the Mirror of the Liturgy, „Questions Liturgiques” 71(1990), s. 227-235; [Google Scholar]
  12. Franciszek, Adhortacja apostolska o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie „Evangelii gaudium”, Kraków: Wydawnictwo „M” 2013; [Google Scholar]
  13. Graczyk M.: Cierpienie, [w:] Wielka Encyklopedia Nauczania Jana Pawła II, Radom: “Wydawnictwo Polwen” 2014, s. 123-129; [Google Scholar]
  14. Grün A., Womit habe ich das verdient? Die unverständliche Gerechtigkeit Gottes, Münsterschwarzach: Vier-Türme-Verl 2005; [Google Scholar]
  15. Herzog M.:. Christus medicus, apothearius, samaritanus, balneator. Motive einer, medizinisch-pharmozeutischen Soteriologie, „Geist und Leben” 67(1994), s. 414-435; [Google Scholar]
  16. Jan Paweł II, Encyklika „Redemptor Hominis”, Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej 1986, s. 3-107; [Google Scholar]
  17. Jan Paweł II, List apostolski o chrześcijańskim sensie cierpienia „Salvifici doloris”, [w:] Wybór listów Ojca Świętego Jana Pawła II, red. P. Słabek, J. Jękot, Kraków: Wydawnictwo „M” 1997, s. 39-79; [Google Scholar]
  18. Jan Paweł II, List apostolski o różańcu świętym „Rosarium Virginis Mariae”, [w:] J. Kudasiewicz, Nowe tajemnice różańca świętego. Teologia, kontemplacja, życie, Ząbki: Apostolicum 2002, s. 99-137; [Google Scholar]
  19. Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów: Dyrektorium Homiletyczne, Poznań: „Pallotinum” 2015; [Google Scholar]
  20. Kudasiewicz J.: Kerygmat czytań biblijnych w obrzędzie sakramentu namaszczenia chorych. „Przegląd Homiletyczny”13(2009), s. 57-68; [Google Scholar]
  21. Lodi E.: La celebrazione dell`Unzione degli infermi, [w:] Autori vari, Il Sacramento dei malati. Aspetti antropologii e teologici della malattia. Liturgia e Pastorale, Torino 1975, s. 159-170; [Google Scholar]
  22. Pierskała R.: Psalm responsoryjny w posoborowej reformie liturgicznej. W: Mysterium Christi. T. 1: Fundamentalne rzeczywistości liturgii. Red. W. Świerzawski. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu 2012 s. 193-203; [Google Scholar]
  23. Rondet M.: Apetyt na życie. Medytacje o zmartwychwstaniu. Poznań: „W drodze” 2013; [Google Scholar]
  24. Siwek G.: Jak mówić o życiu, które boli?. „Biblioteka kaznodziejska” 152:2008 n. 6 s. 19-28; [Google Scholar]
  25. Sławiński S.: Homilia wprowadzaniem w doświadczenie Boga a kontekst sekularyzmu. „Przegląd Homiletyczny”16:2012 s. 119-134; [Google Scholar]
  26. Świerzawski W.: Rok liturgiczny miejscem zwyczajnym nauczania Kościoła. W: Misterium Christi. T. 6. Red. Tenże. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu 2013 s. 365-383; [Google Scholar]
  27. Twardy J.: Chrystocentryzm w kaznodziejskiej parenezie. W: Media na przełomie. Red. K. Marcyński, J. Szaniawski, J. Twardy. Warszawa: „Wydawnictwo Uniwersytetu Stefana Wyszyńskiego” 2011 s. 571-588; [Google Scholar]
  28. Twardy J.: Homilia do chorych. „Przegląd Homiletyczny”13:2009 s. 113-127; [Google Scholar]
  29. United States Conference of Catholic Bishops, Fufilled in Your Hearing: The Homily in the Sunday Assembly, Washington: United States Conference of Catholic Bishops 1982; [Google Scholar]
  30. Vanhoye A., Duqnoc Ch.: Męka według czterech Ewangelii. Cerf-Kairos 2002; [Google Scholar]
  31. Wejman H.: Ludzki i religijny wymiar cierpienia, „Przegląd Homiletyczny”13:2009 s. 79-87. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.