Jednym z aspektów władzy biskupa diecezjalnego jest sprawowanie władzy ustawodawczej poprzez wydawanie aktów normatywnych – dekretów ustawodawczych i dekretów wykonawczych, które rządzą się przepisami o ustawach. Kongregacja ds. Biskupów w dyrektorium z 2004 r. Apostolorum successores, określiła ogólne wytyczne, jakie powinny zostać zachowane przy redagowaniu aktów prawnych. Również w dokumentach roboczych II Polskiego Synodu Plenarnego ojcowie synodalni, zwrócili uwagę na to, aby wszystkie ustawy partykularne były redagowane poprawnie pod względem merytorycznym i formalnym. Jednak do tej pory nie udało się określić konkretnych wymogów, jakimi powinien się kierować biskup diecezjalny. W związku z tym Autor proponuje sięgnąć do aktualnych i przyjętych dyrektyw prawodawczych, wypracowanych na gruncie prawa świeckiego zgodnych jednak z powołaniem i misją Kościoła, które służyłyby pomocą prawodawcy partykularnemu, wskazując mu, w jaki sposób rozwiązywać typowe problemy legislacyjne. Jeden z podziałów dyrektyw wydaje się odpowiedni do próby dostosowania go do wymogów prawodawcy kościelnego i zawiera on pięć typów kryterium podziału dyrektyw: 1) język; 2) jednolitość i kompletność; 3) systematyka; 4) adresat; 5) forma regulacji.