Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 13 Nr 15 (2) (2018)

Artykuły

Żegluga na rzece Przemszy (ustawy obowiązujące w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku)

DOI: https://doi.org/10.32084/bsawp.5093  [Google Scholar]
Opublikowane: 31.12.2018

Abstrakt

Współcześnie rzeka Przemsza nie zalicza się do rzek żeglownych. Jednakże nie zawsze tak było. W ciągu stuleci ten niewielki dopływ Wisły był ważną arterią rzeczną, która łączyła Chełmek – miasto w województwie małopolskim w powiecie oświęcimskim i otaczające miasta z basenu Wisły, dalej z Krakowem, Sandomierzem, a nawet Puławami. Rzeką Przemszą transportowane były towary przemysłowe, surowce, a także na niej rozwijała się turystyka rzeczna. Do warunków koniecznych, które pozwalały na żeglugę w ubiegłych czasach na tytułowej rzece, zaliczały się: uzyskanie stosownego pozwolenia od lokalnej władzy, przeprowadzenie odpowiedniej rewizji i uzyskanie patentu na statek (dla właściciela statku) oraz posiadanie patentu żeglarskiego wydawanego po zdanym egzaminie (dla kapitana statku). Wszystkie informacje o statkach (ich właścicielach, kapitanach, wynikach przeprowadzonych rewizji, dane o maksymalnej dopuszczalnej liczbie przewożonych osób oraz dane o maksymalnym poziomie zanurzenia załadowanego statku) były upublicznione i zachowały się w odpowiednich urzędach. Opisany sposób regulacji żeglugi nawet współcześnie wydaje się być celowy i skuteczny, a postulat wznowienia żeglugi na „Księżniczce polskich rzek” należy uznać za uzasadniony nie tylko z historycznego, ale także z ekonomicznego punktu widzenia.

Bibliografia

  1. Chcą odtworzyć żeglugę na Górnej Wiśle.” http://www.tawernaskipperow.pl/czytelnia/srodladzie/chca-odtworzyc-zeglugena-gornej-wisle/4895 [dostęp: 16.09.2018]. [Google Scholar]
  2. Demkovych-Dobrians’kyj, Mykhajlo. 1987. Potots’kyj i Bobzhyns’kyj Tsisars’ki namisnyky Halychyny 1903-1913. T. 59. Rym: Vydannia Ukrains’koho katolyts’koho universytetu Sv. Klymenta Papy. [Google Scholar]
  3. Giżycki, Franciszek Ksawery. 1845. Badania w przedmiocie rzeczy przyrodzonych w Galicyi, w Królestwie Polskiem, na Wołyniu i na Podołu z przydaną mappą geognostyczną. Lwów: Nakładem Kajetana Jabłońskiego. [Google Scholar]
  4. Krauze, S.W. 2000. Monety ta hroshovyj obih Halychyny. Korotkyj naukovopopuliarnyj istoryko-ekonomichnyj ohliad. Kolomyia: Kolomyjs’ka drukarnia im. Shukhevycha. [Google Scholar]
  5. Kul’chyts’kyj, Stanislav, ed. 2009. Narysy istorii derzhavnoi sluzhby v Ukraini. Kyiv: Nika-Tsentr. [Google Scholar]
  6. Lityński, Leopold. 1902. Odrodzenie ekonomiczne Galicyi. Lwów: Słowo Polskie. [Google Scholar]
  7. Nusban–Hilarowscz, Tadeusz. 1912. Zarys austryackiego prawa administracyjnego jako repetytoryum do rządowego egzaminu politycznego. Lwów: Nakładem Samuela Bodeka. [Google Scholar]
  8. Pilat, Tadeusz. [brak informacji o roku]. Postępowanie w sprawach administracyjnych i organizacja sądownictwa administracyjnego. Lwów: Odbitka ze skryptu. [Google Scholar]
  9. Szkutnik, Robert. 2014. „Galary, płaskodenne łodzie wracają.” https://dziennikpolski24.pl/galary-plaskodenne-lodzie-wracaja/ar/3497357 [dostęp: 10.09.2018]. [Google Scholar]
  10. Świerkot, Karol. 2015. „Mysłowice: Przemsza do rewitalizacji. Będzie nawet żegluga [AUDIO].” http://slask.eska.pl/newsy/myslowice-przemsza-dorewitalizacji-bedzie-nawet-zegluga-audio/19877 [dostęp: 16.09.2018]. [Google Scholar]
  11. Winiarski, Bohdan. 1923. Ustrój polityczny ziem Polskich w XIX wieku. Poznań: Fiszer i Majewski. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.