
Considering the contemporary global importance of transboundary submarine cables and pipelines, particularly from economic and societal perspectives – in contrast to the intentional breaking or injuring of such infrastructure – the aim of this research is to
examine the extent to which international law supports the jurisdiction of coastal states over maritime areas where they hold only certain sovereign rights. To that end, the author analyzes the legal regimes of the continental shelf and the exclusive economic zone,
as well as the relevant international law governing the protection of submarine cables and pipelines. Two key international treaties are examined: the 1982 United Nations Convention on the Law of the Sea and the 1884 Convention for the Protection of Sub-
marine Telegraph Cables. In line with the research objectives, the author also considers the opinions of legal scholars, state practices, and relevant international jurisprudence. After synthesizing the findings, the author provides a nuanced answer regarding the scope and legal foundations of coastal states’ jurisdiction in their continental shelf and exclusive economic zone, in relation to the jurisdiction of states whose vessels or citizens intentionally damage submarine cables or pipelines.
Zważywszy współczesne globalne znaczenie transgranicznych kabli podmorskich i rurociągów, przede wszystkim z perspektywy gospodarczej i społecznej – tak kontrastujące z umyślnym, celowym niszczeniem lub uszkadzaniem tej infrastruktury – celem
niniejszego artykułu jest zbadanie, w jakim stopniu prawo międzynarodowe wspiera jurysdykcję państw nadbrzeżnych nad obszarami morskimi, co do których mają one jedynie pewne prawa suwerenne. W tym celu autor analizuje reżimy prawne dotyczące szelfu kontynentalnego oraz wyłącznej strefy ekonomicznej, a także prawo międzynarodowe regulujące ochronę kabli podmorskich i rurociągów. Analizie poddano zwłaszcza dwa kluczowe traktaty międzynarodowe: Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawie morza z 1982 r. oraz Konwencję o ochronie podmorskich kabli telegraficznych z 1884 r. Zgodnie z przyjętymi celami badawczymi autor bierze również pod uwagę opinie prawników, praktykę państw oraz stosowne orzecznictwo międzynarodowe. Po dokonaniu syntezy wyników badań autor daje zniuansowaną odpowiedź co do zakresu i podstaw prawnych jurysdykcji państw nadbrzeżnych w obrębie ich szelfu kontynentalnego oraz wyłącznej strefy ekonomicznej – w odniesieniu do jurysdykcji państw, których statki lub obywatele umyślnie uszkadzają kable podmorskie lub rurociągi.
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.