Artykuł dotyczy obowiązków sprzedawcy w ramach systemu TAX FREE. Autor prezentuje pogląd, że nie należy do nich weryfikacja podróżnego z punktu widzenia celu, częstotliwości i przeznaczenia towarów nabywanych w ramach procedury zwrotu podatku dla podróżnych, o której mowa w art. 126–130 ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedawca nie dysponuje żadnymi instrumentami prawnymi w tym zakresie, w szczególności nie nałożono nań obowiązku podjęcia jakichkolwiek czynności w tej mierze. Nie jest on również uprawniony w tym zakresie, a jego rola ogranicza się do zachowania należytej staranności, bez możliwości podejmowania czynności władczych względem podróżnego. Sprzedawca może uznać, że dana osoba nie spełnia warunków uznania za podróżnego i w takim przypadku art. 126–130 ustawy o VAT o podatku od towarów i usług nie znajduje zastosowania. Ocena w tym zakresie może być oparta na zachowaniu podróżnego, sprzedawca nie może jednak zobowiązać go do przedłożenia informacji dotyczących celu transakcji i przeznaczenia nabywanych towarów.