Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr specjalny (2023)

Artykuły

Budowanie efektywnego zespołu w społecznościach wielokulturowych i wieloetnicznych

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.NS23_anen  [Google Scholar]
Opublikowane: 11.12.2023

Abstrakt

Artykuł analizuje budowanie zespołów w wielokulturowych i wieloetnicznych środowiskach pracy – w szczególności w organizacjach pozarządowych – łącząc klasyczne ujęcia efektywnego funkcjonowania zespołów z perspektywą socjolingwistyczną i socio-emocjonalną. Zespoły pracownicze ujmowane są jako wspólnoty komunikacyjne, w których członkowie współdzielą, negocjują i niekiedy kwestionują normy językowe, oczekiwania oraz reguły okazywania emocji. Odwołując się do badań z zakresu zarządzania i nauk o organizacji, tekst wskazuje kluczowe warunki strukturalne efektywnego działania zespołów, takie jak jasno określone cele, odpowiedni styl przywództwa, właściwy podział zasobów oraz mechanizmy rozliczalności i współpracy (m.in. u Katzenbacha i Smitha, Fapohundy). Wnioski te zostają następnie powiązane z badaniami nad emocjami, kulturą i komunikacją, które podkreślają rolę więzi emocjonalnej, zaufania i kreatywnego rozwiązywania problemów w podtrzymywaniu spójności zespołu. Artykuł dowodzi, że skuteczne budowanie zespołów w takich kontekstach wymaga nie tylko odpowiednich struktur formalnych, lecz również świadomego kształtowania wspólnych praktyk komunikacyjnych i klimatu afektywnego sprzyjających partycypacji, innowacyjności oraz wzajemnemu zrozumieniu ponad różnicami kulturowymi i językowymi.

Bibliografia

  1. Adriansyah M.A., Prastika N.D., Muhliansyah M. (2023), We are Team: Effectiveness of Team Building Training to Improve Cohesiveness, “International Journal of Professional Business Review”, vol. 8(5), https://doi.org/10.26668/businessreview/2023.v8i5.1898 [Google Scholar]
  2. Bednarek A. (2016), Reinvention: a Functional-Pragmatic Approach to Achieving a Cultural Discursive Effect in Website Translation, “Dyskursy o Kulturze”, nr 5, pp. 39–47. [Google Scholar]
  3. Bednarek A. (2017), Multilingual Families: A Sociolinguistic Model for Retaining Language Ability and Cultural Heritage, “Journal of Intercultural Management”, vol. 9(4), pp. 5–19, http://dx.doi.org/10.1515/joim-2017-0017 [Google Scholar]
  4. Fapohunda T.M. (2013), Towards Effective Team Building in the Workplace, “International Journal of Education and Research”, vol 1, pp. 1–12. [Google Scholar]
  5. Ganotice F.A., Chan L., Shen X., Lam A.H.Y., Wong G.H.Y., Liu R.K.W., Tipoe G.L. (2022), Team cohesiveness and collective efficacy explain outcomes in interprofessional education, “BMC Medical Education”, vol. 22(1), pp. 1–9. [Google Scholar]
  6. Katzenbach J.R., Smith D.K. (1993), The Wisdom of Teams, McKinsey &Company, New York. [Google Scholar]
  7. Niedenthal P.M., Barsalou L.W., Winkielman P., Krauth-Gruber S., Ric F. (2005), “Embodiment in Attitudes, Social Perception and Emotion, “Personality and Social Psychology Review”, vol. 9, pp. 184–221. [Google Scholar]
  8. Norman D.A. (2004), Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things, New York. [Google Scholar]
  9. Picard R.W. (2000), Toward Agents that Recognize Emotion, “Vivek”, vol. 13, no.1, pp. 3–13. [Google Scholar]
  10. Riisla K., Wendt H., Babalola M.T., Euwema M. (2021), Building cohesive teams – the role of leaders’ bottom-line mentality and behavior, “Sustainability (Switzerland)”, vol. 13(14), article 8047, https://doi.org/10.26668/businessreview/2023.v8i5.1898 [Google Scholar]
  11. Scherer K.R. (2001), Appraisal Considered as Process of Multi-Level Sequential Checking, [in:] T. Johnstone, K.R. Scherer, A. Schorr, Appraisal Process in Emotion: Theory Methods, Research, New York and Oxford. [Google Scholar]
  12. Schrauf R.W., Sanchez J. (2004), The preponderance of negative emotion words in the emotion lexicon: A cross-generational and cross-linguistic study, “Journal of Multilingual and Multicultural Development”, vol. 25(2–3), pp. 266–284. [Google Scholar]
  13. Stubbs M. (1983), Discourse Analysis: The Sociolinguistic Analysis of Natural Language, Oxford and Chicago, pp. 221–241. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.