Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 4/25 (2025)

Artykuły

Wartościowanie piłkarzy i ich gry (na przykładzie ocen po meczach reprezentacji Polski)

DOI: https://doi.org/10.25312/j.9634  [Google Scholar]
Opublikowane: 11.12.2025

Abstrakt

Celem artykułu jest przegląd środków językowych służących wartościowaniu w ocenach pomeczowych publikowanych w internecie. Skoncentrowano się na stylistycznych środkach wartościowania postaw piłkarzy, a także związkach frazeologicznych. Obserwacji poddano opinie o grze piłkarzy reprezentacji Polski w pięciu najważniejszych meczach w 2022 roku. Wykazano, że dziennikarze korzystają z bogactwa środków językowych pozwalających na wyrażenie krytycznych sądów. Formułując opinie, nie ograniczają się do wyrazów prymarnie i wtórnie wartościujących. Wielokrotnie odnotowano użycie związków frazeologicznych. Widoczne jest silne nacechowanie metaforyką. Plastyczność opisu intensyfikują porównania. Wzmocnieniu oceny służą hiperbole. Z rzadka używane są pytania retoryczne, autorzy sporadycznie posługują się ironią.

Bibliografia

  1. Bańko M. (2009), Słownik peryfraz, czyli wyrażeń omownych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  2. Burska K. (2016), Porównanie jako przejaw kreatywności językowej dziennikarzy sportowych (na materiale z wortalu iGol.pl), [w:] A. Czapla, M. Koper (red.), Język i sport, Lublin: Fotopia, s. 41–59. [Google Scholar]
  3. Faron D. (2018), My chcemy gola! Język środowiska piłkarskiego i miłośników piłki nożnej, Kraków: Collegium Columbinum. [Google Scholar]
  4. Groblińska J. (2018), Pozytywne i negatywne wartościowanie piłkarskich postaw w dyskursie kibiców i dziennikarzy na włoskich i polskich portalach internetowych – na przykładzie wybranych tekstów o Kamilu Gliku, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica”, t. 52, s. 49–64. [Google Scholar]
  5. Grochala B. (2012), Sposoby nobilitowania i deprecjonowania zawodników i ich zachowań w komentarzach sportowych, [w:] R. Bizior, D. Suska (red.), Zjawisko nobilitacji i deprecjacji w języku. Komunikacja, Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, s. 31–47. [Google Scholar]
  6. Grochala B. (2016), Kicz jako sposób wyrażania emocji (metaforyka radiowych relacji sportowych), [w:] B. Kudra, E. Szkudlarek-Śmiechowicz (red.), Kicz w języku i komunikacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 335–342. [Google Scholar]
  7. Jarosz B. (2012), Sposoby wartościowania w wypowiedziach komentatorów siatkarskich, [w:] M. Karwatowska, A. Siwiec (red.), Wartości i wartościowanie w badaniach nad językiem, Chełm: Perfekta info, s. 133–145. [Google Scholar]
  8. Jędraszczak P. (2017), Obrona Częstochowy w Wiedniu, czyli o metaforyce w języku komentatorów sportowych, „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, nr 4, s. 35–52. [Google Scholar]
  9. Kapuścińska A. (2019), Tekstowa relacja na żywo w Internecie a wartościowanie na przykładzie relacji sportowych, [w:] I. Benenowska, A. Bączkowska, W. Czechowski (red.), Komunikowanie wartości – wartość komunikowania. Tom jubileuszowy dedykowany Profesor Elżbiecie Laskowskiej z okazji 70. urodzin, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, s. 189–197. [Google Scholar]
  10. Koper M. (2003), „Poezja futbolu”. Kilka uwag o języku sprawozdawców sportowych, [w:] W. Książek-Bryłowa, H. Duda (red.), Język polski. Współczesność. Historia, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 51–62. [Google Scholar]
  11. Koper M. (2009), Emocje w języku sprawozdawców sportowych, [w:] K. Wojtczuk, V. Machnicka (red.), Emocjonalny rejestr języka, Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, s. 67–76. [Google Scholar]
  12. Koper M. (2012), Tropy literackie w języku komentatorów sportowych, [w:] L. Giemza (red.), Pisarze wobec futbolu. Negacje – irytacje – fascynacje, Lublin: Norbertinum, s. 75–86. [Google Scholar]
  13. Koper M. (2021), Nokaut jest tu nieunikniony jak zmarszczki po sześćdziesiątce. Kilka uwag o konstrukcjach porównawczych w mówionych wariantach wypowiedzi dziennikarza sportowego Andrzeja Kostyry, „Poradnik Językowy”, z. 4, s. 28–43. [Google Scholar]
  14. Makowska M. (2017), Medialne igrzyska. O językowych i pozajęzykowych sposobach nobilitowania i deprecjonowania sportowców na przykładzie relacji z Letnich Igrzysk Olimpijskich z Rio de Janeiro, „Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs”, t. 10, s. 63–81. [Google Scholar]
  15. OJ UW – Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego. https://obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl/ [dostęp: 24.03.2025]. [Google Scholar]
  16. Pelczar W. (1999), Zmilitaryzowany futbol. O wojskowym aspekcie języka piłkarskich sprawozdań prasowych, [w:] B. Grzeszczuk (red.), Język – teorie – dydaktyka. Materiały 21. konferencji językoznawczej zorganizowanej w Trzcinicy k. Jasła w dniach 27–29 maja 1998 roku, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 303–309. [Google Scholar]
  17. SJP PWN – Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/ [dostęp: 24.03.2025]. [Google Scholar]
  18. Szkudlarek-Śmiechowicz E. (2006), Wyrażanie emocji w telewizyjnych komentarzach sportowych, [w:] K. Michalewski (red.), Wyrażanie emocji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 353–365. [Google Scholar]
  19. WSF – Kłosińska A., Sobol E., Stankiewicz A. (oprac.) (2009), Wielki słownik frazeologiczny PWN z przysłowiami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  20. WSJP – Żmigrodzki P. (red.), Wielki słownik języka polskiego PAN, https://wsjp.pl/ [dostęp: 24.03.2025]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.