Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 16 (2017)

Teologia praktyczna

Contemporary Loss of Hope as a Serious Challenge for Moral Education

Published: 2017-12-20

Abstract

        The growing phenomenon of losing hope is both contemporary drama and a challenge for parents, teachers, priests, catechists, and educators. The feeling of discouragement and weekening of the will of life is becoming more and more frequent. Many people, especially the youth who have not gained experience being a determinant of wisdom, are exposed to this danger. The need of education is therefore becoming key to protect people against the loss of hope. For people who have faith the only effective hope is Jesus Christ – the foundation of education. The aim of this article is to show Jesus Christ as the foundation ofreligious and moral education who shows you the right and secure path of hope in the middle of current challenges. The recognition of Christ as hope for a contemporary person leads to reformation and reconcilliation. Both reformation and reconcilliation contribute to religious and moral education being its key elements. They are indispensable in order to regain hope

References

  1. Bajda J., Doczesne zadanie człowieka a nadzieja chrześcijańska, „Ateneum Kapłańskie” 65(1973), t. 81, s. 73-90. [Google Scholar]
  2. Benedykt XVI, Encyklika „Spe salvi”, Tarnów 2007. [Google Scholar]
  3. Bertocco I., Wychowanie integralne, w: Wychowanie chrześcijańskie, red. A. Solak, Tarnów 2002, s. 101-111. [Google Scholar]
  4. Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002. [Google Scholar]
  5. Franciszek, Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium”, Kraków 2013. [Google Scholar]
  6. J. Nagórny, Teologiczna interpretacja moralności nowego przymierza, Lublin 1989. [Google Scholar]
  7. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Ecclesia in Europa”, Watykan 2003. [Google Scholar]
  8. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Reconciliatio et paenitentia”, Watykan 1985. [Google Scholar]
  9. Jan Paweł II, Encyklika „Redemptor hominis”, Warszawa 1979. [Google Scholar]
  10. Jan Paweł II, Encyklika „Veritatis splendor”, Watykan 1993. [Google Scholar]
  11. Jan Paweł II, Homilia w czasie Mszy św. odprawionej na Placu Zwycięstwa (Warszawa – 2 czerwca 1979), w: Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny. Przemówienia i homilie, Kraków 2006, s. 18-23. [Google Scholar]
  12. Jan Paweł II, Przemówienie do przedstawicieli władz państwowych wygłoszone na Zamku Królewskim (Warszawa – 8 czerwca 1987), w: Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny…, s. 23-28. [Google Scholar]
  13. Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 1994. [Google Scholar]
  14. Klauza K., Perspektywy laikatu w budowaniu nadziei na nowe tysiąclecie, w: Czytając „Przekroczyć próg nadziei”, red. T. Styczeń, Z.J. Zdybicka, Lublin 1995, s. 266-275. [Google Scholar]
  15. Młyński J., Rodzina między zwątpieniem a nadzieją – analiza w aspekcie pracy socjalnej, „Studia Aloisiana” 5(2014), nr 1, s. 71-87. [Google Scholar]
  16. Nagórny J., Jak przepowiadać współczesnemu człowiekowi ewangeliczne orędzie o wolności?, w: Profetyczna działalność Kościoła w służbie wolności, red. F. Mrowiec, Würzburg 1997, s. 42-61. [Google Scholar]
  17. Nagórny J., Kościół wobec współczesnych problemów moralnych, w: Profetyczna działalność Kościoła…, s. 73-92. [Google Scholar]
  18. Polak W., Życie w Chrystusie. Teologalny wymiar życia moralnego, Gniezno 1997. [Google Scholar]
  19. Słomka W., Ku nadziei ocalającej, w: Nadzieja w postawie ludzkiej. Homo meditans VII, red. W. Słomka, Lublin 1992, s. 95-109. [Google Scholar]
  20. Słomka W., Nadzieja chrześcijańska, w: Nadzieja w postawie ludzkiej…, s. 131-144. [Google Scholar]
  21. Szmulewicz H., Postulat chrystocentrycznej koncepcji wychowania, w: Wychowanie chrześcijańskie…, s. 36-52. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.