Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 21 (2022)

Scientific articles

Interfaith dimension of religious education in the field of architecture

Published: 2022-12-30

Abstract

Religion has been present in human life from the very beginning. Religion shaped appropriate social attitudes, helpful in everyday life. Man built sacral buildings for his deities, which were used to experience the sacred and create an atmosphere of prayer. The contemporary world of Western culture, in which Christianity was the predominant religion, has been religiously differentiated. Declarations that had not been present in the public space so far appeared. The pluralism of political, economic and moral life also affected the religious dimension. There is a need to undertake adequate religious education, which will shape appropriate attitudes towards the sacred space of a given religion. An important task in promoting religious education is addressed to the Catholic Church, which has a huge number of religious objects. The Church more and more often comes across a misunderstanding of what the sacral space and sacredness of a religious object are.

References

  1. Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń: Wydawnictwo UMK 2000. [Google Scholar]
  2. Broda D., Edukacja religijna wobec „globalizacji obojętności”, w: Edukacja religijna wobec przemian kulturowych, red. P. Mąkosa, Lublin: Wydawnictwo KUL 2019, s. 115–127. [Google Scholar]
  3. Decyzja nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiająca program działań w zakresie uczenia się przez całe życie, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32006D1720 (dostęp: 21.06.2021). [Google Scholar]
  4. Exeler A., Religiöse Erziehung als Hilfe zur Menschwerdung, Monachium: Kösel 2002. [Google Scholar]
  5. Gil-Mastalerczyk J., Teoria Witruwiusza a sacrum współczesnego kościoła, „Czasopismo techniczne. Architektura. Definiowanie przestrzeni architektonicznej” 7/2009, s. 260–266. [Google Scholar]
  6. Heater D., A History of Education for Citizenship, London – New York: Routledge 2004. [Google Scholar]
  7. Hejwosz-Gromkowska D., Edukacja religijna w Anglii – budowanie spójności społecznej i obywatelskiej w warunkach pluralizmu religijnego, „Studia Edukacyjne” 43(2007), s. 43–60. [Google Scholar]
  8. Ilustrowana encyklopedia powszechna, Kraków 2006. [Google Scholar]
  9. Imoda F., Odkryj w sobie tajemnicę, Kraków: WAM 2013. [Google Scholar]
  10. Kłopotowska A., Kłopotowski M., Architektura białostockich kościołów. Część IV. Przyszłość architektury – kierunki i drogi, Komisja Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych, „TEKA Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych” 2/2017, s. 25–35. [Google Scholar]
  11. Kowalewski M., Królikowska A., Wstęp, w: M. Kowalewski, A. Królikowska (red.), Miasto i sacrum, red. M. Kowalewski, A. Królikowska, Kraków: Nomos 2011, s. 7–18. [Google Scholar]
  12. Krysztofik J., Walulik A., Edukacja religijna i jej miejsce w ponowoczesności. Współczesne ujęcie edukacji religijnej, „Studia Katechetyczne” 12(2016), s. 35–50. [Google Scholar]
  13. Kwieciński Z., Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie (Głos w dyskusji o uspołecznieniu szkoły), „Edukacja” 1(1991), s. 88–98. [Google Scholar]
  14. Lanzi F. i G., Jak rozpoznać świętych i patronów w sztuce i wyobrażeniach ludowych, Kielce: Jedność 2003. [Google Scholar]
  15. Lenart M., Architektura sakralna jako kształtowanie przestrzeni znaczeń. Metodologiczne propozycje rozróżnień pomiędzy „przestrzenią sacrum” a „przestrzenią sakralną”, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Architektura” 30/1996, s. 109–139. [Google Scholar]
  16. Michalski J., Doświadczenie przeżyte czy rytualne wdrożenie. Propozycja edukacji religijnej w epoce ponowoczesnej, „Społeczeństwo. Edukacja. Język” 5(10)/2017, s. 125–136. [Google Scholar]
  17. Michalski J., Edukacja i religia jako źródło rozwoju egzystencjalno-kognitywnego. Studium hermeneutyczno-krytyczne, Toruń: Wydawnictwo UMK 2004. [Google Scholar]
  18. Moskal P., Problem edukacji religijnej we współczesnym świecie pluralistycznym, „Forum Pedagogiczne” 9(2019)2.1, s. 37–46. [Google Scholar]
  19. Nyczkało S., Sztuka architektury źródłem wychowania estetycznego uczniów, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 4(2020), s.71–79. [Google Scholar]
  20. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2001. [Google Scholar]
  21. Plazaola J., Kościół i sztuka od początków do naszych dni, Kielce: Jedność 2001. [Google Scholar]
  22. Religia, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/religia;3966983.html (dostęp: 10.08.2022). [Google Scholar]
  23. Różańska A., Edukacja religijna młodzieży w warunkach pluralizmu religijnego, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2015. [Google Scholar]
  24. Słotwińska H., Pedagogika religii w relacjach z dyscyplinami teologicznymi, Lublin: Wydawnictwo KUL 2016. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)