Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 16 (2017)

Biblistyka

Eucharist in Third Christophany (John 21:1-14)

Published: 2017-12-20

Abstract

The christophany by the Sea of Tiberias (John 21:1-14) is one of the less commented on by the biblical scholars. Although one fails to find a description of the establishment of the Eucharist, there are clearly elements of a feast characteristic of the Eucharist celebration. The meal of fish and bread (cf. v. 9) prepared by Jesus for the „children” (v. 5) are significant since „the disciple whom Jesus loved” recognizes: „It is the Lord!” (cf. v. 7). The same happens during the Eucharist, where the congregation recognize the Lord in the signs of bread and wine. Like at the Sea of Tiberias Jesus invited those fishing fruitlessly for a meal together with him, also today he invites those who believe in him and participate in offering the fruit of their work. In the biblical event Jesus called the disciples to the shore for a common meal in order to tell also the people of our time that he comes to the community of people and for their faith. This third christophany makes a testimony about the risen Jesus gathering his disciples around himself and offering himself to them as a meal.

References

Bartnicki R., Ewangelie w analizie strukturalno-semiotycznej, Warszawa 1992.
Bartnicki R., K. Kłósek, Metody interpretacji Nowego Testamentu. Wprowadzenie, Kraków 2014.
Bednarz M., Ewangelia Jezusa i o Jezusie, w: „Krąg biblijny. Zeszyt spotkań” 1, red. P. Łabuda, S. Haręzga, T. Siemieniec, S. Szczotko, Tarnów 2006, s. 123.
Bednarz M., Pisma św. Jana, Tarnów 1997.
Brown R. E., The Gospel according to John (XII–XXI), Garden City 1970.
Culmann O., Early Christian Worship, w: Studies In Biblical Theology, London 1953, s. 15–17.
Fausti S., Rozważaj i głoś Ewangelię. Wspólnota czyta Ewangelię wg św. Jana, Kraków 2015.
Gryziec P. R., Spotkania przy studni. Rozważania o teologii Ewangelii według św. Jana, Kraków 2000.
Harrington W. J., Klucz do Biblii, Warszawa 1984.
Interpretacja Biblii w Kościele. Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z komentarzem biblistów polskich, red. R. Rubinkiewicz, Warszawa 1999.
Jankowski A., Romaniuk K., Stachowiak L., Komentarz praktyczny do Nowego Testamentu, cz. I, Poznań – Warszawa 1975.
Keener C. S., Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu, Warszawa 2000.
Komentarze i marginalia Biblii Jerozolimskiej do Ewangelii, Gniezno 1992
Komisja Teologiczno-Historyczna Wielkiego Jubileuszu Roku 2000,
Eucharystia sakrament nowego życia. Oficjalny Dokument Papieskiego Komitetu Obchodów Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, Katowice 2000.
Läpple A., Od egzegezy do katechezy. Nowy Testament, Poznań 1986.
Mędala S., Apologia autorytetu Piotra we wspólnocie Janowej. Analiza retoryczna J 21,1-25, w: „Studia Theologica Varsaviensia” UKSW, 39 (2001), nr 2.
Mędala S., Ewangelia według św. Jana. Cz. 1, rozdziały 13–21, Częstochowa 2010.
Mędala S., Funkcja i treść opowiadania o trzecim objawieniu się Jezusa uczniom po zmartwychwstaniu (J 21,1-14), w: Duch i Oblubienica mówią: „Przyjdź”, red. W. Chrostowski, Warszawa 2001.
Międzynarodowy Komentarz do Pisma Świętego.
Paciorek A., Ewangelia umiłowanego ucznia, Lublin 2000.
Ricciotti G., Życie Jezusa Chrystusa, Warszawa 1956.
Romaniuk K., Jankowski A., Stachowiak L., Komentarz praktyczny do Nowego Testamentu, t. I, Poznań – Kraków 1999.
Ryś G., Pierwsze jest Pierwsze, Kraków 2015.
Sagual S., La resureccion de Jesus en el quarto evangelio (Jn 20,1-29; 21,1-14), „Salesianum”, 53 (1991).
Salas A., Ewangelia wg św. Jana. Jezus – Ten, który stwarza nowego człowieka, Częstochowa 2002.
Słownik Nowego Testamentu [SNT], Poznań 1981.
Słownik wiedzy biblijnej [SWB], red. B. M. Metzger, Warszawa 1997.
Söding T., Münch Ch., Klucz do zrozumienia Nowego Testamentu, Kraków 2009.
Stachowiak L., Ewangelia wg św. Jana. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz, t. IV, Poznań – Warszawa 1975.
Szymik S., Współczesne modele egzegezy biblijnej, Lublin 2013.
Witczyk H., Rola Piotra i uczniów Jezusa w świecie (J 21,1-8), w: In vinculo communionis. Księga jubileuszowa ku czci biskupa kieleckiego Kazimierza Ryczana w 60 rocznicę urodzin, red. K. Gurda, T. Gacia, Kielce 1999.
Wróbel R., Chrystofania nad Jeziorem Tyberiadzkim (J 21,1-14). Problemy interpretacyjne i znaczenie, w: „Ruch Biblijny i Liturgiczny”, 3 (2007), rok LX.
Zavini G., Cabra P. G., Lectio divina na każdy dzień roku. 4. Czas Wielkanocny, Warszawa 2007.
Zavini G., Vangelo secondo Giovanni, t. II, Roma 1987.

Downloads

Download data is not yet available.