Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 25 (1966): Nasza Przeszłość

Artykuły

Śladem mistrza warsztatu ołtarza św. Trójcy na Wawelu (Z problematyki twórczości Jakuba z Sącza)

  • Ewa Trajdos
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1966.25.111-153  [Google Scholar]
Opublikowane: 30.12.1966

Abstrakt

Tryptyk św. Trójcy z kaplicy Świętokrzyskiej katedry na Wawelu, opatrzony datą 1467, na tle ówczesnej krakowskiej twórczości artystycznej okazuje się być dziełem należącym do najwybitniejszych w przedstoszowskiej epoce „ciemnego okresu”. wydatny wpływ tryptyku świętokrzyskiego na sztukę małopolską wskazuje na istnienie w tym czasie rozległego warsztatu lokalnego wyróżniającego się swoistymi, charakterystycznymi cechami stylowymi. Sylwetka jego mistrza jak dotąd pozostaje zagadką. W poniższym artykule pochylono się nad twórczością Jakuba z Sącza. Zdaniem autorki można jego osobę powiązać z mistrzem warsztatu krakowsko-sądecko-bardiowskiego.  

Bibliografia

  1. J. Białostocki, Styl i modus w sztukach plastycznych, „Estetyka” II, 1961. [Google Scholar]
  2. J. Dąbrowski, Kraków i Węgry w wiekach średnich, „Rocznik Krakowski”, 1911, t. 13. [Google Scholar]
  3. T. Dobrowolski, Życie, twórczość i znaczenie społeczne artystów polskich i w Polsce pracujących w okresie późnego gotyku (1440-1520), Wrocław, Warszawa, Kraków 1965. [Google Scholar]
  4. K. Estreicher, Tryptyk św. Trójcy w katedrze na Wawelu, „Rocznik Krakowski”, Kraków 1936, t. 27. [Google Scholar]
  5. Historia Sztuki Polskiej, Kraków 1962, t. 1, T. Dobrowolski, Malarstwo. [Google Scholar]
  6. Kraków, jego dzieje i sztuka, wydanie zbiorowe, Warszawa 1965. [Google Scholar]
  7. E. Lajta, Wygnanie św. Wojciecha, „Biuletyn Historii Sztuki”, 1959, nr. 3-4. [Google Scholar]
  8. L. Lepszy, Studia nad obrazami krakowskimi, „Prace Komisji Historii Sztuki”, Kraków 1930, t. 5. [Google Scholar]
  9. J. Lewański, Dramaty staropolskie, Antologia t. 1, Warszawa 1959. [Google Scholar]
  10. A. Olszewski, O kilku grupach późnogotyckiej rzeźby małopolskiej. Późny gotyk, Studia nad sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowych, Warszawa 1965. [Google Scholar]
  11. A. M. Olszewski, O kilku grupach późnogotyckiej rzeźby małopolskiej. Późny Gotyk. Studia nad sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowych, Warszawa 1965. [Google Scholar]
  12. B. Przybyszewski, W sprawie autorstwa obrazów augustiańskich w Krakowie, „Sprawozdania Polskiej Akademii Umiejętności” LIII, 1952. [Google Scholar]
  13. B. Przybyszewski, Wypisy do dziejów Wawelu 1440-1500, Kraków 1960. [Google Scholar]
  14. J. Sygański, Historia Nowego Sącza, t. 2, Lwów 1901. [Google Scholar]
  15. J. Szablowski, Tryptyk w Mikuszowicach (Ze studiów nad malarstwem krakowskim drugiej połowy XV wieku), „Rocznik Krakowski”, Kraków 1936, t. 27. [Google Scholar]
  16. W. Tatarkiewicz, Estetyka średniowieczna, Wrocław-Kraków 1960, t. 2. [Google Scholar]
  17. J. Umiński, Historia Kościoła, t. 1, Opole 1959. [Google Scholar]
  18. M. Walicki, Malarstwo polskie XV wieku, Warszawa 1938. [Google Scholar]
  19. M. Walicki, Malarstwo polskie. Gotyk. Renesans. Wczesny manieryzm, Warszawa 1960. [Google Scholar]
  20. M. Walicki, Na marginesie nowej edycji Banderia Prutenorum, „Biuletyn Historii Sztuki” 1959, nr 3/4 . [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.