Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 117 (2012): Our Past

Articles

"School without discipline is like a mill without water" - the problem odf school discipline during the period before the partitions

  • Joanna Szady
DOI: https://doi.org/10.52204/np.2012.117.91-103  [Google Scholar]
Published: 2012-06-30

Abstract

School discipline during the period before the partitions is most frequently identified with physical punishments, which is done without considering the broad historical context of this phenomenon whereas the role and position of a child in the societies of particular epochs varied. The evolution of the concept of a child’s world was accompanied by the evolution of views on the figure of the teacher and on the school system. In the period between the 16th and 18th centuries, the views of humanistic writers on exceptional needs of childhood were spread. Humanistic pedagogy rejected discipline based on corporal punishments and replaced it with affecting honour and ambition and with motivation by means of prizes, praises and cooperation. Such views can be found in foreign treatises, for example by Desiderius Erasmus of Rotterdam, Thomas Moore, J. L. Vives, F. Rabelais, M. Montaigneand and Polish ones, for instance by A. Frycz Modrzewski, M. Rej, E. Gliczner, S. Petrycy. An effect on changes in the discipline of modern school was also brought by the Reformation, which caused the development of the interior discipline even strengthened by dividing students into school classes and by the spread of textbooks. Since then, modern discipline was reflected in observing of the school rules and regulations and in limiting corporal punishments for the benefit of better organization of the students’ time. Such a model was applied by Protestant and Catholic colleges alike, the latter including Jesuit and Piaris colleges. The views of J. A. Komeński on the need to properly choose the methods and techniques of teaching adjusted to age (e.g. visual method) belonged to the current of searching for new forms of disciplining the students. According to J. A. Komeński, discipline used in moderation was based on the assumption that school without discipline is like a mill without water… because when a mill lacks water, it stops and if discipline should be removed from school then everything has to stop. The mild current in education and teaching can also be found in the pedagogical theory of the Enlightenment, which preferred affective relations with the teacher instead of fear (the views of J. J. Rousseau) and the need to raise the teachers’ professional qualifications (S. Konarski, G. Piramowicz). The Commission of National Education, which determined the teacher’s duties as well as rights and privileges, played a special role in the process of the creation of the teacher’s profession.

References

  1. Ariès Philippe, Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, Marabut, Gdańsk 1995. [Google Scholar]
  2. Beauvais Vincenty, Uzasadnienie surowych kar cielesnych, w: Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, [wybór S. Kot], Wydawnictwo Żak, Warszawa 1994, cz. 1, s. 59-62. [Google Scholar]
  3. Bieńkowski Tadeusz, Jan Amos Komeński o nauczaniu i wychowaniu, WSH, Pułtusk 1998. [Google Scholar]
  4. Bobrowska-Nowak Wanda, Historia wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978. [Google Scholar]
  5. Chachaj Jacek, Łacińskie szkolnictwo parafialne na Rusi Koronnej od XVI do XVIII wieku, TN KUL, Lublin 2003. [Google Scholar]
  6. Dyscyplina w wychowaniu, w: Pedagogika. Leksykon PWN, red. Bogusław Milerski, Bogusław Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 50-50. [Google Scholar]
  7. Erazm z Rotterdamu, Pisma moralne, w: Teksty źródłowe do dziejów wychowania, cz. III. Odrodzenie, oprac. Stefan Możdżeń, Dom Wydawniczy Strzelec, Kielce 1993, s. 5-25. [Google Scholar]
  8. Fijałkowski Adam, Orbis pictus – Świat malowany Jana Amosa Komeńskiego, Warszawa 2008. [Google Scholar]
  9. Fijałkowski Adam, Szkoła i wychowanie między ideami a rzeczywistością według Jana Amosa Komeńskiego, w: Szkoła polska od średniowiecza do XX wieku między tradycją a innowacją, red. Irena Szybiak, Adam Fijałkowski, Janina Kamińska przy współpracy Katarzyny Buczek, Uniwersytet Warszawski/Wydział Pedagogiczny, Warszawa 2010, s. 41-72. [Google Scholar]
  10. Gliczner Erazm, Książki o wychowaniu dzieci, w: Stefan Ignacy Możdżeń, Historia wychowania. Wybór źródeł, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o., Kielce 1998, cz. III: Odrodzenie, s. 90-96. [Google Scholar]
  11. Główka Dariusz, Staropolscy kaznodzieje o wychowaniu dzieci, w: Od narodzin do wieku dojrzałego. Dzieci i młodzież w Polsce, red. Maria Dąbrowska, Andrzej Klonder, cz. 1: Od średniowiecza do wieku XVIII, Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2002, s. 109-114. [Google Scholar]
  12. Kitowicz Jędrzej, Opis obyczajów za panowania Augusta III, w: Teksty źródłowe do dziejów wychowania, cz. V: Oświecenie, Strzelec, Kielce 1993, s. 24-38. [Google Scholar]
  13. Komeński Jan Amos, Wielka dydaktyka, w: Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. Stefan Możdżeń, cz. IV: Wiek XVII, Dom Wydawniczy Strzelec, Kielce 1993, s. 18-72. [Google Scholar]
  14. Konarski Stanisław, Pisma pedagogiczne, w: Teksty źródłowe do dziejów wychowania, cz. V: Oświecenie, Strzelec, Kielce 1993, s. 39-58. [Google Scholar]
  15. Kot Stanisław, Historia Wychowania, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1996, t. 1. [Google Scholar]
  16. Krasicki Ignacy, Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki, oprac. Mieczysław Klimowicz, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich- Wydawnictwo, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1975. [Google Scholar]
  17. Kujawiński Jerzy, Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, Wydawnictwo Naukowe im. Adama Mickiewicza Poznań 2010. [Google Scholar]
  18. Litak Stanisław, Historia wychowania. T. 1: Do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010. [Google Scholar]
  19. Litak Stanisław, Karność szkolna w Rzeczypospolitej w XVII i XVIII wieku, w: Ecclesia – Cultura – Potestas. Studia z dziejów kultury i społeczeństwa, Księga ofiarowana siostrze profesor Urszuli Borkowskiej OSU, red. Pawła Krasa, Agnieszki Januszek, Agnieszki Nalewajek, Wojciecha Polaka, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego „Societas Vistulana”, Kraków 2006, s. 195-201. [Google Scholar]
  20. Litak Stanisław, Parafie w Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku, Instytut Geografii Historycznej Kościoła w w Polsce/ Wydawnictwo KUL, Lublin 2004. [Google Scholar]
  21. Mokrzecki Lech, Wokół staropolskiej nauki i oświaty, Wydawnictwo Gdańskie, Gdańsk 2001. [Google Scholar]
  22. Moulin Leo, Średniowieczni scholarze i ich mistrzowie, Wydawnictwo Marabut/Oficyna Wydawnicza Volumen, Gdańsk-Warszawa 2002. [Google Scholar]
  23. Murawska Anna, Dyscyplina szkolna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003, t. 1, s. 818-820. [Google Scholar]
  24. Myśli o wychowaniu Johna Locke’a, w: Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. Stefan Możdżeń, cz. V: Oświecenie, Dom Wydawniczy Strzelec, Kielce 1993, s. 5-16. [Google Scholar]
  25. Piechnik Ludwik, Powstanie i rozwój jezuickiej Ratio Studiorum (1548-1599),Wydawnictwo WAM/Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Kraków 2003. [Google Scholar]
  26. Piramowicz Grzegorz, Powinności nauczyciela, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988. [Google Scholar]
  27. Prawa znamienitego Gimnazjum Leszczyńskiego, w: Teksty źródłowe go dziejów wychowania, oprac. Stefan Możdżeń, cz. IV: Wiek XVII, Dom Wydawniczy Strzelec, Kielce 1993, s. 93-96. [Google Scholar]
  28. Rudnicki Bogdan, Przemoc w myśli pedagogicznej czasów nowożytnych i Oświecenia, „Podlaskie Zeszyty Pedagogiczne”, nr 13-14 (2006), s. 59-67. [Google Scholar]
  29. Rudnicki Bogdan, Przemoc w myśli pedagogicznej Odrodzenia, reformacji i kontrreformacji, „Podlaskie Zeszyty Pedagogiczne”, nr 11/12 (2005), s. 73-86. [Google Scholar]
  30. Stępień Roman, Współpraca pijarów z Komisją Edukacji Narodowej na terenie Korony, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1994. [Google Scholar]
  31. Sytuacja szkół parafialnych w Polsce w świetle oficjalnych wizytacji. Szkoła parafialna w Starym Sączu, w: Stefan Wołoszyn, Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, PWN, Warszawa 1965, t. 1, s. 487-497. [Google Scholar]
  32. Tazbir Janusz, Okrucieństwo w nowożytnej Europie, Wydawnictwo Sic, Warszawa 1999. [Google Scholar]
  33. Vives Jan Ludwik, O podawaniu umiejętności, w: Teksty źródłowe do dziejów wychowania, cz. III. Odrodzenie, oprac. Stefan Możdżeń, Dom Wydawniczy Strzelec, Kielce 1993, s. 26-33. [Google Scholar]
  34. Wychowanie szkolne dzieci i młodzieży w czasach saskich w oczach ówczesnego pamiętnikarza (J. Kitowicza 1728-1804), w: Stefan Wołoszyn, Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, PWN, Warszawa 1965, t. 1, s. 537-557. [Google Scholar]
  35. Zapart Andrzej, Szkolnictwo parafialne w archidiakonacie krakowskim w XVI-XVIII wieku, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1983. [Google Scholar]
  36. Żołądź Dorota, Ideały edukacyjne doby staropolskiej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa-Poznań 1990. [Google Scholar]
  37. Żołądź-Strzelczyk Dorota, Dziecko w dawnej Polsce, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006. [Google Scholar]
  38. Żołądź-Strzelczyk Dorota, Wychowanie dziecka w świetle staropolskiej teorii pedagogicznej, w: Od narodzin do wieku dojrzałego. Dzieci i młodzież w Polsce, red. Maria Dąbrowska, Andrzej Klonder, cz. 1: Od średniowiecza do wieku XVIII, Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2002, s. 96-108. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.