Vol. 80 (1993): Nasza Przeszłość
				
			
							Artykuły
			
			
				Przedkanonizacyjny kult św. Stanisława biskupa
				
			
										
				
																
			
									
			
			
	 
	
							Resumen
			Kult biskupa krakowskiego Stanisława, kanonizowanego w 1253 r., nie doczekał się dotychczas zadowalającej monografii, a na temat jego okresu przed kanonizacją pojawiają się różne, często sprzeczne, opinie. Na podstawie kroniki Wincentego Kadłubka oraz tzw. legendy stanisławowskiej można ustalić istnienie zaginionych już źródeł, w których odnotowano przeniesienie kości Stanisława ze „Skałki” do katedry wawelskiej w 1088. Obydwa dzieła świadczą o tradycji, według której początki kultu na „Skałce” sięgają lat 1079-1088, jego rozwój nastąpił jednak dopiero po przeniesieniu relikwii do katedry. Około połowy XII wieku dzięki biskupowi krakowskiemu Mateuszowi powstał nagrobek św. Stanisława w katedrze z epitafium wychwalającym męczeństwo i świętość Stanisława. Fundatorami kultu było środowisko katedralne, rodzina Toporczyków z Morawicy pod Krakowem, a także niektóre rodziny rycerskie na Śląsku i opactwo premonstratensów św. Wincentego we Wrocławiu. Możliwe, że kult ten dotarł do Czech także w drugiej połowie XII w. za sprawą premonstratensów; wyraźne ślady tego można znaleźć w Vita des Sei, napisanym przed 1250 rokiem. W pierwszej połowie XIII w. w diecezji krakowskiej kult ten intensywnie się rozwinął. Osobą Stanisława zajął się w swojej kronice Wincenty Kadłubek, a pierwszy życiorys świętego spisał dominikanin Wincenty z Kielczy. W obu dziełach znajdują się najstarsze znane opisy cudownych czynów Stanisława. W 1242 roku biskup krakowski Prandota kazał przenieść relikwie do nowego grobowca na terenie katedry. Przed 1221 r. odbyła się uroczysta procesja na pamiątkę przeniesienia szczątków świętego ze „Skałki” do katedry. W tym czasie kult Stanisława był powszechny we wszystkich stanach społecznych i w większości księstw ówczesnej Polski.
		
							
				Citas
			
							
											- Bochnak A., Najstarsze budowle wawelskie, w: Prace z dziejów Polski feudalnej ofiarowane Romanowi Gródeckiemu, Warszawa 1960.  [Google Scholar]
 
											- Bohdziewicz P., Zjazdy łęczyckie XII męka a powstanie kultu św. Stanisława biskupa, w: „Roczniki Humanistyczne KUL” R. 2-3: 1950-51.  [Google Scholar]
 
											- Borawska D., Mistrz Wincenty w nowym wydaniu i opracowaniu. W stronę cystersów i św. Bernarda Clairvaux, „Przegląd Historyczny”, t. 68, 1977.  [Google Scholar]
 
											- Borawska D., Z dziejów jednej legendy. W sprawie genezy kultu św. Stanisława Biskupa, Warszawa 1950.  [Google Scholar]
 
											- Dobrowolski K., Dzieje kultu iw. Floriana Polsce do połowy XVI w., Warszawa 1923.  [Google Scholar]
 
											- Gapski H., Imię Stanisław w społeczeństwie polskim, „Znak” R. 31: 1979.  [Google Scholar]
 
											- Gębarowicz M., Początki kultu św. Stanisława i jego średniowieczny zabytek w Szwecji, Lwów 1927.  [Google Scholar]
 
											- Karłowska-Kamzowa A., Męczeństwo św. Stanisława w relacji^ Wincentego Kadłubka. Próba interpretacji symbolicznej, „Studia Zródłoznawcze” t. 20: 1976.  [Google Scholar]
 
											- Karplukówna M., Słowiańskie imiona kobiece, Wrocław 1961.  [Google Scholar]
 
											- Kürbis B., Jak czytać najstarsze teksty o św. Stanisławie, „Znak” R. 31: 1979.  [Google Scholar]
 
											- Labuda G., Główne linie rozwoju rocznikarstwa polskiego w wiekach średnich, „Kwartalnik Historyczny” R. 78:1971.  [Google Scholar]
 
											- Lepszy L. , Dzieło Wojciechowskiego o katedrze krakowskiej, „Przegląd Powszechny” R. 19: 1902.  [Google Scholar]
 
											- Plezia M., Dookoła tekstu i daty poematu o Piotrze Właście, „Pamiętnik Literacki” t. 45: 1954.  [Google Scholar]
 
											- Plezia M., Epitafium św. Stanisława, „Eos” vol. 57: 1967/68.  [Google Scholar]
 
											- Rybandt S., Średniowieczne opactwo cystersów w Rudach, Wrocław 1977.  [Google Scholar]
 
											- Samulski R., Untersuchungen über die persönliche Zusammensetzung der Breslauer Domkapitels im Mittelalter bis zum Tode des Bischofs Nanker, Weimar 1940.  [Google Scholar]
 
											- Schenk W., Z dziejów kultu liturgicznego św. Stanisława Bpa na Śląsku. Święta ku czci św. Stanisława, „Roczniki Teol.-Kanoniczne” t. 4 z. 3, 1957.  [Google Scholar]
 
											- Semkowicz W., Sprawa św. Stanisława w świetle nowego źródła ikonograficznego, Kraków 1925.  [Google Scholar]
 
											- Sochacka A., Własność ziemska w województwie lubelskim w średniowieczu, Lublin 1987.  [Google Scholar]
 
											- Sułowski Z. i Wiktorzak Z. , dz. cyt.; J. Umiński, Uwagi o przed kanonizacyjnym kulcie św. Stanisława ze Szczepanowa, „Duszpasterz Polski Za Granicą” R. 4: 1953.  [Google Scholar]
 
											- Witkowska A., Miracula małopolskie z XIII i X V wieku, „Roczniki Humanistyczne KUL” t. 19: 1971.  [Google Scholar]
 
											- Wojciechowski T., Szkice historyczne XI wieku, Kraków 1951.  [Google Scholar]
 
											- Żurowska K, Geneza zachodniej części tak zwanej drugiej katedry wawelskiej, Zeszyty Naukowe UJ Nr 302, Prace z Historii Sztuki, z. 10, 1972.  [Google Scholar]
 
									
					
				
	
		Descargas
	
	
		
		
			Los datos de descargas todavía no están disponibles.