Salta al menu principale di navigazione Salta al contenuto principale Salta al piè di pagina del sito

V. 52 (1979): Nasza Przeszłość

Artykuły

Sąd Ostateczny Jana Memlinga w Muzeum Pomorskim w Gdańsku

  • Bolesław Przybyszewski
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1979.52.107-166  [Google Scholar]
Pubblicato: 1979-12-30

Abstract

Pierwsza wiadomość o autorstwie Sądu Ostatecznego pozyskanego w roku 1473 przez Gdańsk znajduje się w Dopisku do Kroniki gdańskiej z 2 połowy XVI w. Pisarz poświadcza, że tryptyk jest sygnowany imieniem „Jakub” i opatrzony datą 1467 roku. Od drugiej połowy XVII wieku jest przypisywany Van Eyckowi, przy czym różnie wymieniano jego imiona, między innymi pojawia się i imię „Jakub”. Po wielu innych próbach wskazania artysty dopiero w r. 1943 H. G. Hotho, wydając historię malarstwa niemieckiego i niderlandzkiego, na podstawie dokładnej analizy Sądu, rzucił w drugim tomie swego dzieła nazwisko malarza flamandzkiego Jana Memlinga jako autora tryptyku. Brak jest jakiegokolwiek zapisu archiwalnego o wykonawcy Sądu Ostatecznego, mimo że sprawa jego rabunku w r. 1473 przez Pawła Beneke poruszała szeroko umysły. W celu ustalenia autora Sądu trzeba się posłużyć drogą analizy stylistycznej najważniejszych i pewnych dzieł Memlinga i stwierdzenia pokrewieństwa między jego dziełami a tryptykiem gdańskim.

Riferimenti bibliografici

  1. Białostocki J., Nereidy w kaplicy Zygmuntowskiej W: Treści dzieła sztuki. Materiały sesji Stów. Hist. Sztuki w Gdańsku, grudzień 1966. Warszawa 1969. [Google Scholar]
  2. Boros W., Mysterium mortis, Warszawa 1974. [Google Scholar]
  3. C. d’Arcy M., Humanizm i chrześcijaństwo, Warszawa 1973. [Google Scholar]
  4. Jaeger W., Humanizm i teologia (wstęp napisał Marian Plezia), Warszawa 1957. [Google Scholar]
  5. Jaworski M., Teologia a antropologia, „Analecta Crac.” III (1971). [Google Scholar]
  6. Kozicki W., Św. Sebastian, Studium porównawcze z dziejów sztuki włoskiej. Kraków 1906. [Google Scholar]
  7. Krassowski W., O kilku kompozycjach opartych na od wzorowaniu podziałów sfery niebieskiej. (W:) Renesans. Sztuka i ide ologia. Materiały sympozjum naukowego Komitetu nauk o sztuce PAN, Kraków, czerwiec 1972 oraz sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kielce listopad 1973, druk Warszawa 1976. [Google Scholar]
  8. Levi A., Religia a życie, Warszawa 1969. [Google Scholar]
  9. Maloney G., Chrystus kosmiczny, Warszawa 1972. [Google Scholar]
  10. Martelet G., Zmartwychwstanie, eucharystia, człowiek, Warszawa 1976. [Google Scholar]
  11. Przybyszewski B., Chrystocentryzm w Sądzie ostatecznym Michała Anioła, „Analecta Cracoviensia” 4 (1972). [Google Scholar]
  12. Rakoczy T., Rzeczywistość eschatologiczna w liście do Hebrajczyków, „Analecta Cracoviensia” I (1969). [Google Scholar]
  13. Ratzinger J., Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Kraków 1970. [Google Scholar]
  14. Walicki M., Memling H.. Sąd ostateczny. Niedokończony rękopis opracował i uzupełnił J. Białostocki. Warszawa 1973. [Google Scholar]

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.