Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 22 (2018)

Artykuły

Signature on art print as the first information about its author – educational aspects

  • Olivia Rybak-Karkosz
DOI: https://doi.org/10.52097/pwk.5412  [Google Scholar]
Published: 2023-04-14

Abstract

The main aim of this article is to present types of artists signatures found on original art prints. Artist's signature is a sign that identifies his authorship and personalizes his work. There are different types of signatures, ones expressed in words e.g. artist’s first and/or last name or monograms. Then there are signatures that are symbols such as ideograms or pictograms.

Modern art prints consist of elements such as title, number of print and edition, technique, handwritten signature of artist and a date. Usually artists sign using pencil rather than pen, at right bottom of print. Although that order can be changed by omitting some elements, handwritten signature is very important because each print, in order to be considered an original, must bear not only the signature of the artist, but also an indication of the total edition and the serial number of the print31.

References

  1. Arnau F., Sztuka fałszerzy – fałszerze sztuki, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1988. [Google Scholar]
  2. Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 2000. [Google Scholar]
  3. Catafal J., C. Oliva C., Techniki graficzne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004. [Google Scholar]
  4. Hyatt Mayor A., Giulio Campagnola, „The Metropolitan Museum of Art Bulletin” 1937, t. 32, nr 8. DOI: https://doi.org/10.2307/3255463 [Google Scholar]
  5. Hyatt Mayor A., Prints and People. A Social History of Printed Pictures, Princeton University Press, New York 1972. [Google Scholar]
  6. Krużel K., Wśród starych rycin, Wydawnictwo Naukowe DWN, Kraków 1999, s. 18. [Google Scholar]
  7. Kubalska-Sulkiewicz K., M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota (red.), Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. [Google Scholar]
  8. Landau D., Parshall P., The Renaissance Print. 1470–1550, Yale University Press, New Haven–London 1994. [Google Scholar]
  9. Pon L., Raphael, Dürer and Marcantonio Raimondi. Copying and the Italian Renaissance Print, Yale University Press, New Haven–London 1994. [Google Scholar]
  10. Skubiszewski S., Znaki w dziełach sztuki, w: tenże (red.), Wstęp do historii sztuki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1973. [Google Scholar]
  11. Widła H., Widła T., Predykaty w sygnaturach, w: R. Cieśla (red.), Współczesna problematyka badań dokumentów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2015. [Google Scholar]
  12. Widła H., Widła T., Sygnatury jako zjawiska językowe, w: R. Cieśla (red.), Aktualne tendencje w badaniach dokumentów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010. [Google Scholar]
  13. Widła T., Ekspertyza sygnatury malarskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016. [Google Scholar]
  14. Widła T., Fałszerstwa sygnatur, w: R. Cieśla (red.), Dokument i jego badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2014. [Google Scholar]
  15. Widła T., Sygnowanie grafiki artystycznej, w: tenże (red.), Wokół problematyki dokumentu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005. [Google Scholar]
  16. Widła T., Świat sygnatur, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017. [Google Scholar]
  17. Zigrosser C., The historical background, w: J.B. Cahn (red.), What is an Original Print? Principles Recommended by the Print Council of America, Print Council of America, Inc., New York 1961. [Google Scholar]
  18. Związek Polskich Artystów Plastyków, „Biuletyn ZPAP” nr 9, Warszawa 1961. [Google Scholar]