Prezentowany referat jest doniesieniem z części badań empirycznych realizowanych w Katedrze Kryminalistyki Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w ramach kompleksowego projektu badań nad sygnaturami jednego z najwybitniejszych malarzy polskich, Teodora Axentowicza. Twórca ten odznaczał się dużą zmiennością swoich sygnatur, m.in. w zależności od stosowanej techniki. Dlatego też zasadne jest badanie jego sygnatur z uwzględnieniem różnych technik wykonania pracy. Badania te mają doniosłe walory praktyczne, ponieważ na rynku dzieł sztuki stosunkowo często spotyka się sfałszowane prace tego malarza. W opracowaniu wskazano, jaki jest zakres zmienności wybranych cech grafometrycznych sygnatur w pracach wykonanych techniką pastelu i zarazem niekwestionowanych jako pochodzące od Teodora Axentowicza. Pozwoli to w przyszłości wykorzystać w badaniach sygnowanych prac kwestionowanych jako dzieło tego artysty wiedzy z zakresu grafometrii.