Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 20 (2016)

Artykuły

Wpływ wybranych cech świadków oraz kontekstu zapamiętywania na swobodną relację o zdarzeniu : doniesienie z badań empirycznych

  • Joanna Koczur
  • Marek Leśniak
DOI: https://doi.org/10.52097/pwk.5545  [Google Scholar]
Opublikowane: 2023-06-07

Abstrakt

Prezentowany artykuł jest doniesieniem z badań empirycznych realizowanych w Katedrze Kryminalistyki Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w ramach kompleksowego projektu badań dotyczącego wpływu metod przesłuchania, a w szczególności sposobu zadawania pytań, na relacje świadków szczerych. Badanie miało charakter eksperymentu przeprowadzonego na populacji 94 osób. Osoby badane zostały losowo dobrane do czterech grup; każdej zaprezentowano ten sam materiał filmowy (parafrazę eksperymentu Milgrama). W jednej grupie ponadto bezpośrednio potem pokazano jeszcze jeden materiał filmowy – o dużym ładunku emocjonalnym. Osoby z trzeciej grupy w przeciwieństwie do osób z innych grup relacjonowały zdarzenia z materiału filmowego nie w godzinę po jego zobaczeniu, tylko po dwóch tygodniach od dnia percepcji tego materiału. Osobny w czwartej grupie należały do innego przedziału wieku. Celem całego badania było ustalenie, czy wybrane cechy osób (płeć, wiek) oraz czy określone cechy kontekstu (czas relacji oraz obecność innego materiału wywołującego wydatne emocje) wpłyną na kompletność i poprawność składanej relacji (operacjonalizowanej za pomocą „testu pamięci”).

Bibliografia

  1. Baddeley A., Pamięć. Poradnik użytkownika, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998 [Google Scholar]
  2. Grajewski J., Prawo karne procesowe – część ogólna, C.H. Beck, Warszawa 2007 [Google Scholar]
  3. Granhag P.A., Ask K., Giolla E.M, Eyewitness recall; an overview of estimator-based research, w: T.J. Perfect, D.S. Lindsay (red.), Applied Memory, SAGE, Los Angeles–London –New Delhi–Singapore– Washington 2014 [Google Scholar]
  4. Gruza E., Kryminalistyczne aspekty przesłuchania świadka, „Problemy Kryminalistyki” 2002, nr 236 [Google Scholar]
  5. Gruza E., Psychologia sądowa dla prawników, Wolters Kluwer, Warszawa 2009 [Google Scholar]
  6. Gurba E., Wczesna młodość, w: B. Harwas-Napierała, J. Tempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 [Google Scholar]
  7. Irving J., Modlitwa za Owena, Prószyński i S-ka, Warszawa 2008 [Google Scholar]
  8. Marten Z., Psychologia zeznań, LexisNexis, Warszawa 2012 [Google Scholar]
  9. Memon A., Odzyskane wspomnienia: problemy psychologiczne i kwestie prawne, w: Memon A., Vrij A., R. Bull (red.), Prawo i psychologia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 [Google Scholar]
  10. Minium E.W., Statystyka dla psychologów i pedagogów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 [Google Scholar]
  11. Olejnik M., Średnia dorosłość, w: B. Harwas-Napierała, J. Tempała (red.) [Google Scholar]
  12. Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999 [Google Scholar]
  13. Wicklander D.E., Zulawski D.E., Practical Aspects of Interview and Interrogation. Second Edition, CRC PRESS, Boca Raton–London –New York–Washington D.C. 2002 [Google Scholar]
  14. Wosińska W., Psychologia życia społecznego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004 [Google Scholar]
  15. Yuille J.C., Tollestrup P.A., A model of the diverse effects of emotion on eyewitness memory, w: S.A. Christianson (red.), The Handbook of Emotion and Memory: Research and Theory, Hillsdale, New York 1992 [Google Scholar]