Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 24 Nr 2 (2016)

Teologia biblijna

Uzdrowienie niewidomego – podwójny dowód boskości Jezusa Chrystusa

DOI: https://doi.org/10.52097/wpt.2264  [Google Scholar]
Opublikowane: 28.10.2019

Abstrakt

In the paper, a Jewish perspective of the John’s story about healing the blind is presented. The range of Jewish documents and prayers connected with healing the blinds is discussed. The context of healing on Sabbath is provided, emphasizing that Jesus “had created” new eyes for the man born blind. The passages from Qumran and Talmud were analyzed to compare the forbidden activities with what Jesus had performed. In the final section, the context of exclusion of the healed blind man from synagogue is shown, too.

Bibliografia

Bergmeier R., Beobachtungen zu 4Q521 f 2, II, 1-13, „Zeitung der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft” (1995), nr 45.

Briks P., Podręczny słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, Warszawa 2000.

Buksbazen V., Ewangelia zawarta w świętach Izraela, Warszawa 2005.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 1994.

Keener C.S., Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu, Warszawa 2000.

Koehler L. i in., Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, Warszawa 2008.

Mahzor Abodat Israel: Prayers for the Day of Atonement, New York 1931.

Muchowski P., Rękopisy znad Morza Martwego, Kraków 1996.

Nowy Testament. Ekumeniczny Przekład Przyjaciół, Warszawa 2012.

Pismo Święte Nowego Testamentu, tłum. ks. prof. dr S. Kowalski, Warszawa 1988.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 1992.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, Częstochowa 2008.

Popowski R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 1995.

Popowski R., Wojciechowski M. (tłum.), Grecko-polski Nowy Testament. Wydanie interlinearne z kodami gramatycznymi, Warszawa 1993.

Puech É., Une Apocalypse Messianique (4Q521), „Revue de Qumran” (1992), nr 15.

Rucki M., Modlitwa Pańska w kontekście mentalności żydowskich adresatów Ewangelii Mateusza, Wrocław 2014.

Sherwin B.L., Duchowe dziedzictwo Żydów polskich, Warszawa 1995.

Sidur Sza’arej Tfila (Aszkenaz), Jeruzalem–Moskwa 1993.

Sidur szabchej geulim, Jeruzalem 1995.

Stern D., Komentarz żydowski do Nowego Testamentu, Warszawa 2004.

The Dead Sea Scrolls: Hebrew, Aramaic, and Greek Texts with English Translations, ed. J.H. Charlesworth, t. 3, Tübingen 2006.

Wold B., Agents of Resurrection in 4Q521, 4QPseudo-Ezekiel, and the Saying Source Q, „Judaism in Antiquity Seminar”, Durham University, November 12, 2010.

Библия, «Жизнь с Богом», Брюссель 1989.

.2003 ירושלים ,הברית החדשה

.1976 ירושלים ,ספרי הברית החדשה

Strony internetowe:

Eisenberg D., The Mandate to Heal, http://www.aish.com/ci/be/48881967.html [dostęp: 10.09.2014].

Eisen berg D., The Role of a Physician in Jewish Law, https://www.jewishvirtuallibrary.org/ jsource/Judaism/drrole.html [dostęp: 10.09.2014].

HabritHakhadashah/Haderekh(HHH)https://www.biblegateway.com/versions/Habrit-Hakhadasha-Haderekh/#booklist [dostęp: 15.09.2014].

Pesitta http://www.peshitta.org/ [dostęp: 15.09.2014].

Rosenblatt Sh., Doctor of Doctors, http://www.aish.com/tp/b/st/48932322.html [dostęp: 10.09.2014].

Downloads

Download data is not yet available.