Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 49 (2022)

Rozprawy i artykuły – Studia teologiczne

Spirituality of selected Church cantatas of Johann Sebastian Bach

DOI: https://doi.org/10.53120/czst.2022.39-57  [Google Scholar]
Published: 2022-12-20

Abstract

The cantatas of Johann Sebastian Bach are the subject of research by both musicologists and theologians. The aim of the article is to search for the spiritual dimension of selected Church cantatas of the Leipzig cantor. At the beginning, basic information was provided about the cantata as a vocal-instrumental genre and the history of the development of Bach's cantata. Then, the following Church cantatas were presented: "Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir" (BWV 131), "Himmelskönig, sei willkommen" (BWV 182), "Wo gehest du hin?" (BWV 166), "Was willst du dich betrüben" (BWV 107), Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust "(BWV 170). The main subject of the study based on the German and Polish texts and elements of a musical work was the content of God's revelation contained in the compositions. An important point of reference was the idea of ​​baroque musical rhetoric. As a result of the research carried out, it was found the presence of the spiritual dimension of the cantatas and their usefulness in transmitting and receiving the content of God's revelation, as well as shaping the inner life.

References

  1. Bramorski J., Teologiczno-estetyczne wyznaczniki sakralności dzieła muzycznego, „Pro Musica Sacra” 11 (2013), s. 11-22. [Google Scholar]
  2. Brovetto C., Mezzadri L., Ferrario F., Ricca P., Historia duchowości, t. 5, Duchowość chrześcijańska czasów nowożytnych, Kraków 2005. [Google Scholar]
  3. Cantus firmus, „Mała Encyklopedia Muzyki”, Warszawa 1968, s. 155-156. [Google Scholar]
  4. Chomiński J., Fuga, „Mała Encyklopedia Muzyki”, Warszawa 1968, s. 329-333. [Google Scholar]
  5. Chomiński J., Historia harmonii i kontrapunktu, t. 3, Od XVII do XX wieku, Kraków 1990. [Google Scholar]
  6. Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Formy muzyczne, t. 3, Pieśń, Kraków 1974. [Google Scholar]
  7. Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Formy muzyczne, t. 5, Wielkie formy wokalne, Kraków 1984. [Google Scholar]
  8. Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki, cz. 1, Kraków 1989. [Google Scholar]
  9. Chrzanowski D., Zwiastowanie Słowa Bożego w świetle dokumentów Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP, „Roczniki Teologiczne” 64 (2017) nr 12, s. 19-30. [Google Scholar]
  10. D. Martin Luthers Werke. Kritische Gesamtausgabe. Briefwechsel, Band 5, Weimar 1934. [Google Scholar]
  11. Dąbek S., Współczesna muzyka religijna. Uwarunkowania i aspekt duchowy, „Ethos” 19 (2006) nr 1/2, s. 76-86. [Google Scholar]
  12. Dürr A., Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. Teske, Lublin 2004. [Google Scholar]
  13. Jędrzejski M., Nowa ewangelizacja w nauczaniu Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, Lublin 2021. [Google Scholar]
  14. Katolicki Komentarz Biblijny, red. W. Chrostowski, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  15. Kiwała K., Muzyka i świętość. Rekonesans, „Ethos” 27 (2014) nr 1 (105), s. 195-213. [Google Scholar]
  16. Korpanty K., Teksty religijnych kantat Jana Sebastiana Bacha i źródła ich inspiracji Religijna poezja kantatowa Picandra, „Młoda Muzykologia” 1 (2008), s. 62-78. [Google Scholar]
  17. Lucke W., Wir glauben all an einen Gott, [w:] D. Martin Luthers Werke. Kritische Gesamtausgabe, Band 35, Weimar 1923, s. 172–177. [Google Scholar]
  18. Misiurek J., Protestancka duchowość, w: Leksykon duchowości katolickiej, M. Chmielewski (red.), Lublin-Kraków 2002, s. 718-719. [Google Scholar]
  19. Müller A., Duchowość i mistyka ewangelicka, „Teologia Praktyczna” 18 (2017), s. 7-23. [Google Scholar]
  20. Petzoldt M., Bach-Kommentar. Theologisch-Musikwissenschaftliche Kommentierung der geistlichen Vokalwerke Johann Sebastian Bachs, Band 1-4, Stuttgart 2004-2019. [Google Scholar]
  21. Progresja, „Mała Encyklopedia Muzyki”, Warszawa 1968, s. 834-835. [Google Scholar]
  22. Rzechowska-Klauza G., Fuga, „Encyklopedia Katolicka”, t. V, Lublin 1989, kol. 749. [Google Scholar]
  23. Szyszkowska M., Wolność, nieskończoność, wzniosłość: przestrzeń duchowa w doświadczaniu muzyki religijnej w perspektywie fenomenologicznej, „Pro Musica Sacra” 18 (2020), s. 9-26. [Google Scholar]
  24. Teksty kantat Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. Teske, A. Teske, Lublin 2004. [Google Scholar]
  25. Twardy J., Aktualizacja słowa Bożego w kaznodziejstwie, Przemyśl 2009. [Google Scholar]
  26. Wargacki S., Duchowość w kulturze ponowoczesnej, „Zeszyty Naukowe KUL” 59 (2016) nr 4 (236), s. 27-51. [Google Scholar]
  27. Wiśniewski P., Tropy, „Encyklopedia Katolicka”, t. XIX, Lublin 2013, kol. 1045. [Google Scholar]
  28. Witczyk H., Psalm 137 w kantacie «An Wasserflüssen Babylon» Jana Sebastiana Bacha i w arii «Va, pensiero» Giuseppe Verdiego, [w:] Biblia kodem kulturowym Europy, red. S. Szymik, „Analecta Biblica Lublinensia” 9, Lublin 2013, s. 11-21. [Google Scholar]
  29. Wolff Ch., Die Welt der Bach-Kantaten, Band 1-3, Stuttgart-Kassel 1996-1998. [Google Scholar]
  30. Wójcik D., ABC form muzycznych, Kraków 2006. [Google Scholar]
  31. Zawistowski P., Rozważania na temat retoryki w muzyce baroku, „Zeszyt Naukowy Filii AMFC” 2 (2003), s. 1-29. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.