Abstrakt
Artykuł poświęcony jest badaniu ewolucji wizerunku kobiety w popularnych piosenkach rosyjskich i radzieckich. Autor analizuje popularne piosenki rosyjskie na przestrzeni ponad 100 lat, uwzględniając różne gatunki: ludowy, cygański, pop, a także romans. Szczególną uwagę zwrócono na okres radziecki w historii Rosji, zaprezentowano pieśni z lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku, okresu wojennego i powojennej estrady radzieckiej. Potwierdzono hipotezę, że wizerunek Rosjanki był uwarunkowany ówczesnymi okolicznościami historycznymi i ewoluował w kierunku wyzwolonej współczesnej kobiety, wolnej od stereotypów społecznych i patriarchalnych uprzedzeń. Obraz kobiety w folklorze i romansie rosyjskim pozostał niezmieniony – jest to wyidealizowana kochanka. Tendencja ta zmienia się w czasach radzieckich, kiedy pojawia się nowa sfera działalności zawodowej kobiet, co wiąże się z emancypacją. W piosenkach pop wizerunek kobiety staje się bardziej zróżnicowany: to nie tylko ukochana, młoda dziewczyna, ale także kochająca kobieta, matka.
Bibliografia
- Afanas’yev S.G. (2006), Muzykal’noye iskusstvo kak predmet kompleksnogo issledovaniya, Dis. kandidata filosofskikh nauk, Moskva. [Google Scholar]
- Alekseyeva O. I. (2006), Russkaya narodnaya pesnya kak etnokul’turnyy kontsept, Dis. kandidata filosofskikh nauk, Belgorod. [Google Scholar]
- Bukhartseva M.A. (2016), Yazykovaya reprezentatsiya muzhchiny i zhenshchiny v russkom fol’klore, Dis. kandidata filologicheskikh nauk, Chelyabinsk. [Google Scholar]
- Gasiorovska X. (1968), Women in Soviet Fiction (1917–1964), Madison. [Google Scholar]
- Hest’yev I.V. (1947), Massovaya pesnya, “Ocherki sovetskogo muzykal’nogo tvorchestva”, 1, Moskva–Leningrad. [Google Scholar]
- Ivanova L. I. (1996), Sovetskaya pesnya, «Otechestvennaya muzykal’naya literatura 1917–1985», Moskva. [Google Scholar]
- Korev Yu.S. (1956), Sovetskaya massovaya pesnya, Moskva. [Google Scholar]
- Kratkaya antologiya gorodskogo bytovogo romansa (2003; 2011), A. Titov,1–2, Moskva. [Google Scholar]
- Lotman Yu.M. (1970), Struktura khudozhestvennogo teksta, Moskva. [Google Scholar]
- Luchshiye pesni na russkom yazyke (100bestsongs.ru) [Google Scholar]
- Pavlovich N.V. (1999), Slovar’ poeticheskikh obrazov: Na materiale russkoy khudozhestvennoy literatury XVIII–XX vekov, v 2-kh t., Moskva. [Google Scholar]
- Plaggenborg Sh. (2000), Revolyutsiya i kul’tura: Kul’turnyye oriyentiry v period mezhdu Oktyabr’skoy революцией и эпохой сталинизма, Sankt-Peterburg. [Google Scholar]
- Pushkareva N.L. (2002), Russkaya zhenshchina: istoriya i sovremennost’, Moskva. [Google Scholar]
- Russkiy romans: ocherk yego razvitiya (1896), Sankt-Peterburg. [Google Scholar]
- Shabatura Ye.A. (2002), Obraz ”novoy zhenshchiny” v sovet·skoy kul’ture 1917–1929 gg., Dis. kandidata istoricheskikh nauk, Moskva. [Google Scholar]
- Skiba I.V. (2010), Paradigmy obraza zhenshchiny v „elegiyakh” i „pesnyakh i sonetakh” Dzhona Donna, Dis. kandidata filologicheskikh nauk, Moskva [Google Scholar]
- Sobraniye starinnykh russkikh romansov. Antologiya (1996–1997), Ye. L. Ukolova, V. S. Ukolov, I, Romansy pushkinskoy pory 1825–1843 gg., Romansy moskovskogo gulyaki, Moskva. [Google Scholar]
- Sokhor A.N. (1974), O massovoy muzyke, «Voprosy teorii i estetiki muzyki», 13, Leningrad. [Google Scholar]
- Soskin V.L. (2001), Sovetskaya massovaya kul’tura: u istokov (1917–1927 gg.), Novosibirsk. [Google Scholar]
- Vasina-Grossman V. A. (1956), Russkiy klassicheskiy romans XIX veka, Moskva [Google Scholar]
Downloads
Download data is not yet available.