Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 2/19 (2023)

Artykuły

The role of positive institutions in language teachers’ well-being

DOI: https://doi.org/10.25312/j.6778  [Google Scholar]
Opublikowane: 18.12.2023

Abstrakt

Rola pozytywnych instytucji w kreowaniu dobrostanu nauczycieli języków obcych

Psychologia pozytywna opiera się na trzech filarach: pozytywnych emocjach, pozytywnych cechach charakteru, które prowadzą do spełnionego życia, oraz pozytywnych instytucjach, które sprzyjają środowisku, w którym można się rozwijać. Pozytywne emocje i pozytywne cechy charakteru były do tej pory głównymi przedmiotami badań psychologicznych, natomiast pozytywne instytucje skupiały wiele mniej uwagi. Niniejsze badanie ma na celu wypełnić tę lukę, przyglądając się bliżej Szkole Podstawowej nr 81 w Łodzi, która określa się jako pozytywna instytucja (Budząca się Szkoła). Celem badania było ustalenie, czy SP 81, będąca pozytywną instytucją, wpływa na dobrostan nauczycieli języków obcych i jeśli tak, w jaki sposób. Zostało to zbadane z trzech różnych perspektyw: fizycznej, psychologicznej oraz pedagogicznej. Wyniki pokazują, że SP 81 jako pozytywna instytucja oraz wszystkie jej aspekty mają istotny wpływ na dobrostan nauczycieli języków obcych. Intencją niniejszego artykułu jest wskazanie właściwego kierunku tworzenia pozytywnych instytucji edukacyjnych, ale również zachęcenie do dalszych badań w tym zakresie.

Bibliografia

  1. Babic S., Mercer S., Mairitsch A., Gruber J., Hempkin K. (2022), Language Teacher Wellbeing in the Workplace, “Theory and Practice of Second Language Acquisition”, vol. 8(1), pp. 11–34. [Google Scholar]
  2. Bakker A.B., Oerlemans W. (2011), Subjective well-being in organizations, [in:] K.S. Cameron, G.M. Spreitzer (eds.), The Oxford handbook of positive organizational scholarship, New York. [Google Scholar]
  3. Baumeister R.F., Vohs K.D., Aaker J.L., Garbinsky E.N. (2013), Some key differences between a happy life and a meaningful life, “The Journal of Positive Psychology”, vol. 8(6), pp. 505–516, https://doi.org/10.1080/17439760.2013.830764 [Google Scholar]
  4. Borg S. (2006), Teacher Cognition and Language Education, London. [Google Scholar]
  5. Budzińska K. (2018), Positive institutions: A case study, “Theory and Practice of Second Language Acquisition”, vol. 4(2), pp. 33–54. [Google Scholar]
  6. Budzińska K. (2021), Positive Institutional Policies in Language Education Contexts: A case study, [in:] K. Budzińska, O. Majchrzak (eds.), Positive Psychology in Second and Foreign Language Education, Cham. [Google Scholar]
  7. Butler J., Kern M.L. (2016), The PERMA-Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing, “International Journal of Wellbeing”, vol. 6(3), pp. 1–48. [Google Scholar]
  8. Csikszentmihalyi M., Nakamura J. (2002), The Concept of Flow, [in:] C. Snyder, S. Lopez (eds.), Handbook of Positive Psychology, New York. [Google Scholar]
  9. Day C., Gu Q. (2010), The new lives of teachers, London. [Google Scholar]
  10. Diener E. (1984), Subjective well-being, “Psychological Bulletin”, vol. 95(3), pp. 542–575. [Google Scholar]
  11. Doll J.J., Eslami Z., Walters L. (2013), Understanding why students drop out of high school, according to their own reports. Are they pushed or pulled, or do they fall out? Comparative analysis of seven nationally representative studies, “SAGE Open”, vol. 3(4). [Google Scholar]
  12. Green S., Oades L., Robinson P. (2011), Positive education: Creating flourishing students, staff and schools, “InPsych”, vol. 33(2). [Google Scholar]
  13. Hascher T., Waber J. (2021), Teacher well-being: A systematic review of the research literature from the year 2000–2019, “Educational Research Review”, vol. 34, pp. 1–25. [Google Scholar]
  14. Horwitz E.K. (1996), Even teachers get the blues: Recognizing and alleviating non-na¬tive teachers’ feelings of foreign language anxiety, “Foreign Language Annals”, vol. 29, pp. 365–372. [Google Scholar]
  15. Keyes C.L.M. (2002), The Mental Health Continuum: From languishing to flourishing in life, “Journal of Health and Social Behavior”, vol. 43(2), pp. 207–222. [Google Scholar]
  16. King J., Ng K.-Y.S. (2018), Teacher emotions and the emotional labour of second language teaching, [in:] S. Mercer, A. Kostoulas (eds.), Language teacher, Bristol. [Google Scholar]
  17. MacIntyre P., Gregersen T., Mercer S. (eds.) (2016), Positive psychology in SLA, Bristol. [Google Scholar]
  18. MacIntyre P.D., Mercer S. (2014). Introducing positive psychology to SLA, “Studies in Second Language Learning and Teaching”, vol. 4(2), pp. 153–172. [Google Scholar]
  19. Majchrzak O., Ostrogska P. (2021), Between Expectations and a Sustainable Teaching Career: The Results of a Metaphor Study, [in:] K. Budzińska, O. Majchrzak (eds.), Positive Psychology in Second and Foreign Language Education, Cham. [Google Scholar]
  20. Maslach C., Leiter M.P. (1999), Teacher burnout: A research agenda, [in:] R. Vandenburghe, A.M. Huberman (eds.), Understanding and preventing teacher stress: A sourcebook of international research and practice, Cambridge. [Google Scholar]
  21. Mercer S. (2020), The wellbeing of language teachers in the private sector: An ecological perspective, “Language Teaching Research”, vol. 27(5), pp. 1–24. [Google Scholar]
  22. Mercer S., Gregersen T. (2020), Teacher Wellbeing, Oxford. [Google Scholar]
  23. Mercer S., Oberdorfer P., Saleem M. (2016), Helping Language Teachers to Thrive: Using Positive Psychology to Promote Teachers’ Professional Well-Being, [in:] D. Gabryś-Barker, D. Gałajda (eds.), Positive Psychology Perspectives on Foreign Language Learning and Teaching, Cham. [Google Scholar]
  24. Mousavi E.S. (2007), Exploring ‘teacher stress’ in non-native and native teachers of EFL, “ELTED”, vol. 10, pp. 33–41. [Google Scholar]
  25. Peterson C. (2006), A primer in positive psychology, New York. [Google Scholar]
  26. Roffey S. (2012), Pupil Wellbeing-Teacher Wellbeing: Two sides of the same coin?, “Educational and Child Psychology”, vol. 29(4), pp. 8–17. [Google Scholar]
  27. Ryff C.D. (1989), Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being, “Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 57(6), pp. 1069–1081. [Google Scholar]
  28. Salamanca J. (2011), Positive institutions, Augusta. [Google Scholar]
  29. Seligman M. (2011), Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being, New York. [Google Scholar]
  30. Seligman M. (2012), Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being, New York. [Google Scholar]
  31. Seligman M.E.P., Csikszentmihalyi M. (2000), Positive Psychology: An introduction, “American Psychologist”, vol. 55(1), pp. 5–14. [Google Scholar]
  32. Seligman M.E.P. (1998), The President’s Address” (Annual Report), “American Psychologist”, vol. 54, pp. 559–562. [Google Scholar]
  33. Turner K., Thielking M. (2019), Teacher wellbeing: its effects on teaching practice and student learning, “Issues in Educational Research”, vol. 29(3), pp. 938–960. [Google Scholar]
  34. Warr P. (1994), A conceptual framework for the study of work and mental health, “Work & Stress”, vol. 8(2), pp. 84–97. [Google Scholar]
  35. Wieczorek A.L. (2016), High Inhibitions and Low Self-esteem as Factors Contributing to For¬eign Language Teacher Stress, [in:] D. Gabryś-Barker, D. Gałajda (eds.), Positive Psychology Perspectives on Foreign Language Learning and Teaching, Cham. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.