Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 1/16 (2022)

Artykuły

Pandemia a nowe możliwości nauczania języków specjalistycznych

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.16/2022_13mw  [Google Scholar]
Opublikowane: 10.06.2022

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie rozwiązań dydaktycznych, które zostały zastosowane na zajęciach z języka specjalistycznego prowadzonych w trybie zdalnym. Przedmiotem rozważań jest zbadanie, na ile wyżej wspomniane rozwiązania pozwoliły studentom na lepsze przyswojenie treści omawianych na zajęciach.

Badania przeprowadzone w latach 2019/2020 i 2020/2021 w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego wykazały, że kurs języka francuskiego dla dyplomatów przeprowadzony zdalnie został lepiej oceniony przez studentów niż ten sam kurs odbywający się stacjonarnie. Analiza danych potwierdziła założenie badawcze, że przejście od nauczania stacjonarnego do nauczania cyfrowego dało wykładowcom nowe narzędzia pracy i skłoniło ich do sięgnięcia po mniej powszechnie dotąd stosowane praktyki, które przyczyniły się do wzbogacenia procesu dydaktycznego.

Rezygnacja z lekcji w trybie stacjonarnym skłoniła nauczycieli do poszukiwania i opracowywania oryginalnych rozwiązań, wykraczających poza dotychczasowe ograniczenia formalne. Wydaje się, że skuteczność niektórych metod zastosowanych podczas pandemii włączy je na stałe do repertuaru środków glottodydaktycznych i może stać się przyczynkiem do dyskusji nad rozwojem zdalnej edukacji językowej.

Bibliografia

  1. Amadieu F., Tricot A. (2014), Apprendre avec le numérique: mythes et réalités, Retz. [Google Scholar]
  2. Bandura E. (2007), Nauczyciel jako mediator kulturowy, Kraków. [Google Scholar]
  3. Bernard R.M., Abrami P.C., Lou Y., Borokhovski E., Wade A., Wozney L., Wallet P.A., Fiset M., Huang B. (2004), How does distance education compare with classroom instruction? A meta-analysis of the empirical literature, „Review of Educational Research”, No. 74(3). [Google Scholar]
  4. Black P., Harrison Ch., Lee C., Marshall B., Wiliam D. (2006), Jak oceniać, aby uczyć, Warszawa. [Google Scholar]
  5. Bobroff J., Bouquet F., Delabre U. (2020), Témoignage: Enseigner les sciences expérimentales à l’heure de la distanciation sociale, https://theconversation.com/temoignage-enseigner-les-sciences-experimentales-a-lheure-de-la-distanciation-sociale-138146 [dostęp: 23.02.2022]. [Google Scholar]
  6. Bonnéry S., Douat É. (2020), L'éducation aux temps du coronavirus, Paryż. [Google Scholar]
  7. Chamberland G., Lavoie L., Marquis D. (1995), 20 Formules pédagogiques, Québec. [Google Scholar]
  8. Cottier P., Burban F. (2016), Le Lycée en régime numérique - Usages et recomposition des acteurs, http://journals.openedition.org/ree/2666 [dostęp: 3.01.2022]. [Google Scholar]
  9. Deschenaux F., Roussel C. (2008), L’accès à la carrière enseignante en formation professionelle au secondaire: le choix d’un espace professionnel, „Nouveaux cahiers de la recherche en education”, 11(1). [Google Scholar]
  10. Endrizzi L. (2014), Jakość nauczania: zobowiązanie instytucji wobec studentów?, http://ife.ens-lyon.fr/vst/DA/detailsDossier.php?parent=accueil&dossier=93&lang=fr [dostęp: 3.03.2022]. [Google Scholar]
  11. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (2003), Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa. [Google Scholar]
  12. Forestal Ch. (2007), La dynamique conflictuelle de l'éthique pour une compétence éthique en DLC, „Études de linguistique appliquée”, nr 145. [Google Scholar]
  13. Gajewska E., Kic-Drgas J., Sowa M. (2020), Filologia wobec wyzwań komunikacji specjalistycznej, Poznań. [Google Scholar]
  14. Galisson R. (2002), Dydaktyka: od edukacji do języków-kultur do edukacji przez języki-kultury, „Studia Lingwistyki Stosowanej”, nr 128. [Google Scholar]
  15. Giret J-F. (2020), Quelle satisfaction pour les étudiants à distance et en présentiel dans les universités françaises?, „Documents de travail de l'IREDU”, nr 2. [Google Scholar]
  16. Glickman V. (2002), Des cours par correspondance au e-learning, Paryż. [Google Scholar]
  17. Grosbois M. (2012), Didactique des langues et technologies - de l'EAO aux réseaux sociaux, Paryż. [Google Scholar]
  18. Guichon N. (2017), Se construire une présence pédagogique en ligne, [w:] N. Guichon, M. Tellier (red.), Enseigner l'oral en ligne: une approche multimodale, Paryż. [Google Scholar]
  19. Haeck C., Lefebvre P. (2020), Pandemic school closures may increase inequality in test scores, „Canadian Public Policy”, Vol. 46(S1), https://utpjournals.press/doi/10.3138/cpp.2020-055 [dostęp: 14.04.2022]. [Google Scholar]
  20. Jastrzębska E. (2011), Interkulturowość w kształceniu nauczycieli języków obcych, „Interkulturowość w Praktyce”, nr 1, seria 12/15. [Google Scholar]
  21. Marhic P. (2021), Le défi de l'enseignement à distance. Réflexions et modalités pratiques, Paryż. [Google Scholar]
  22. Merriaux J.-M. (2021), Le numérique à l’école: la crise sanitaire, une opportunité pour développer une culture numérique, „Enjeux Numériques”, nr 13. [Google Scholar]
  23. Policy Brief: The Impact of COVID-19 on children (2020), https://unsdg.un.org/resources/policy-brief-impact-covid-19-children [dostęp: 9.05.2022]. [Google Scholar]
  24. Puren Ch. (2020), Covid-19: heurs et malheurs de la continuité pédagogique à la française, https://theconversation.com/covid-19-heurs-et-malheurs-de-la-continuite-pedagogique-a-la-francaise-133820#comment_2245679 [dostęp: 14.03.2022]. [Google Scholar]
  25. Raucent B., Vander Borght C. (2006), Être enseignant: Magister? Metteur en scène?, Louvain-la-Neuve. [Google Scholar]
  26. Roussel S., Tricot A. (2014), Le numérique en classe: émancipation ou double peine?, [w:] S. Brunel (red.), De la didactique des usages numériques, European University Publishing. [Google Scholar]
  27. Sanrey C., Stańczak A., Goudeau S., Darnon C. (2020), Confinement et école à la maison: l'illusion de la solution numérique, „Psychologie & Éducation”, nr 2. [Google Scholar]
  28. Sowa M. (2017), Kształtowanie kompetencji w nauce języka obcego a profesjonalizacja, czyli co łączy ucznia i profesjonalistę, „Roczniki Humanistyczne”, t. LX, z. 5. [Google Scholar]
  29. Stumpf A., Garessus P.-A. (2017), Jak oceniać jakość szkolenia, aby ją doskonalić?, „International Journal of Higher Education Pedagogy”, nr 331, http://journals.openedition.org/ripes/1196 [dostęp: 12.03.2022]. [Google Scholar]
  30. Sujecka-Zając J. (2011), Międzykulturowość w klasie językowej, „Międzykulturowość w Praktyce”, nr 1, seria 12/15. [Google Scholar]
  31. Tricot A., Rufino A. (1999), Modalités et scénarios d'interaction dans des hypermédias d'apprentissage, „Revue des Sciences de l'Education”, nr 25(1). [Google Scholar]
  32. Wojakowska M. (2021), Rozwijanie kompetencji różnojęzycznej i różnokulturowej na zajęciach z języka francuskiego do celów specjalnych (na przykładzie języka francuskiego w dyplomacji), Warszawa. [Google Scholar]
  33. Wybrane aspekty języka specjalistycznego - Język francuski dla przyszłych dyplomatów (b.r.), http://informatorects.uw.edu.pl/pl/courses/view?prz_kod=3304-1DX3O-PNJF-JS03 [dostęp: 20.04.2022]. [Google Scholar]
  34. Briefing Note. The impact of COVID-19 on children (2020), ONZ, https://unsdg.un.org/resources/policy-brief-impact-covid-19-children [dostęp: 7.02.2022]. [Google Scholar]
  35. L’enseignement à distance COVID_19… Le vécu des enseignants et les leçons apprises (2020), https://www.vd.ch/fileadmin/user_upload/accueil/fichiers_pdf/2020_octobre_actus/COVID-19_-_Enseignement_à_distance_et_vécu_des_enseignants_présentation.pdf [dostęp: 13.01.2022]. [Google Scholar]
  36. L’enseignement à distance, une réussite dans un contexte de crise aefe (2021), Agencja Nauczania Języka Francuskiego za Granicą, Bilans nauczania na odległość prowadzonego w placówkach sieci AEFE, https://www.aefe.fr/sites/default/files/asset/file/2021-04-enquete-aefe-ead-synthese.pdf [dostęp: 12.03.2022]. [Google Scholar]
  37. Livre des références. Les références de l'assurance qualité dans les établissements d'enseignement supérieur (2003), CNE – Comité national d'évaluation, Paryż. [Google Scholar]
  38. Numérique et apprentissages scolaires (2020), http://www.cnesco.fr/wp-content/uploads/2020/10/Dossier-de-synthese.pdf [dostęp: 12.03.2022]. [Google Scholar]
  39. Sondage: les étudiants postsecondaires veulent un… (2021), https://home.kpmg/ca/fr/home/media/press-releases/2021/10/pandemic-changes-post-secondary-student-expectations.html [dostęp: 24.02.2022]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.