Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 12 (2018)

Articles

Linguistic warm-up in a foreign language lesson and constructivist didactics: a few remarks

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.12/2018_181-194  [Google Scholar]
Published: 2018-12-28

Abstract

This article attempts to define the role and function of sensitisation, also known as a "linguistic warm-up" in a foreign language lesson. Using arguments embedded in the constructivist paradigm, it is shown that the linguistic warm-up is an indispensable element of an effective didactic process, performing primarily a motivating and autonomising function. The article mainly demonstrates the role of the warm-up in activating the previous knowledge of a student and emphasises its importance for the possibility of supporting the "bottom-up" processes in the course of the lesson. The warm-up is also assigned the function of activating anchoring ideas by referring to Ausubel's theory of advance organisers and his concept of meaningful learning. In addition, the article describes how the linguistic warm-up is interpreted in the German language curricula, and briefly presents the author's point of view on the issue of sensitisation in the process of foreign language education.

References

  1. Ausubel D.P. (1978), Edukacja i procesy kognitywne, Nowy Jork. [Google Scholar]
  2. Barnes D. (1988), Nauczyciele i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, Warszawa. [Google Scholar]
  3. Bimmel P., Kast B., Neuner G. (2003), Deutschunterricht planen. Arbeit mit Lehrwerklektionen, Berlin. [Google Scholar]
  4. Brooks J.G. (2011), Big Science for Growing Minds. Constructivist Classrooms for Young Thinkers, New York. [Google Scholar]
  5. Brown S. (2006), Teaching Listening, Cambridge. [Google Scholar]
  6. Cheung C.K. (2001), The use of popular culture as a stimulus to motivate secondary students’ English learning in Hong Kong, “ELT Journal”, 55(1). [Google Scholar]
  7. Dylak S. (2000), Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa kształcenia nauczycieli, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, Warszawa. [Google Scholar]
  8. Dylak S. (red.), (2013), Strategia kształcenia wyprzedzającego, Poznań. [Google Scholar]
  9. Farrel T. (2002), Lesson planning, [w:] J.C. Ricgards, W.A. Renandya, Methodology in language teaching. An anthology of current practice, Cambridge. [Google Scholar]
  10. Funk H. (2010), Methodische Konzepte für den Deutsch als Fremdsprache-Unterricht, [w:] H.-J. Krumm, Ch. Fandrych, B. Hufeisen, C. Riemer (red.), Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 1. Halbband (Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft/Handbooks of Linguistics and Communication Science (HSK), Band 35. [Google Scholar]
  11. García A.M., Martín J.C. (2004), Something Old and Something New. Techniques to Improve the Lexical Inventory of EST Students: A Proposal, “Revista Estudios Ingleses”, 17, 43. [Google Scholar]
  12. Gębal P.S., Kołsut S. (2004), Program nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej. Wariant II.2 podstawy programowej dla szkoły podstawowej. [Google Scholar]
  13. Glaserfeld E., Die Schematheorie als Schlüssel zum Paradoxon des Lernens, [w:] H.R. Fischer, S.J. Schmidt (red.) (2000), Wirklichkeit und Welterzeugung. In Memoriam Nelson Goodman. [Google Scholar]
  14. Gołąb-Meyer Z. (1996), Wkład psychologii w rozwiązywanie problemów dydaktycznych, „Foton. Zeszyt Dydaktyczny”, nr 1. [Google Scholar]
  15. Groeben H. (1988), Leserpsychologie. Textverständnis. Textverständlichkeit. [Google Scholar]
  16. Janowska I. (2010), Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków. [Google Scholar]
  17. Kay C. (1995), Scott Foresman English series, Baltimore. [Google Scholar]
  18. Kruszewski K. (1994), Najpotrzebniejsze zasady dydaktyczne, [w:] K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa. [Google Scholar]
  19. Lewicka G. (2007), Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się, Wrocław. [Google Scholar]
  20. Lewicki R. (2002), Poznaj język sąsiada. Program nauczania. Język niemiecki, Warszawa. [Google Scholar]
  21. Maruszewski T. (2002), Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, Gdańsk. [Google Scholar]
  22. Łuniewska K., Tworek U., Wąsik Z., Zagórna M., (2010), Program nauczania języka niemieckiego w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum. Kurs podstawowy dla rozpoczynających naukę na poziomie IV.0 lub ją kontynuujących na poziomie IV.1., Warszawa. [Google Scholar]
  23. Mayer R.E. (1984), Twenty-five years of research on advance organizers, “Instructional Science”, 8. [Google Scholar]
  24. Neissner U. (1976), Cognition and reality: Principles and implications of cognitive psychology, New York. [Google Scholar]
  25. Nemati A., Habibi P. (2012), Active Learning and Brainstorming, “Switzerland Research Park Journal”, 101(9). [Google Scholar]
  26. Piszczatowski P. (2007), Program nauczania języka niemieckiego dla początkujących w klasach VII i VIII szkoły podstawowej, Warszawa. [Google Scholar]
  27. Potulicka E. (1988), Uniwersytecka edukacja zdalna w krajach zachodnich, Poznań. [Google Scholar]
  28. Rumelhart D.E. (2007), Schematy – cegiełki poznania, [w:] Z. Chlewiński (red.), Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku, Gdańsk. [Google Scholar]
  29. Rushidi J. (2013), The Benefits and Downsides of Creative Methods of Teaching in an EFL Classroom: A Case Study Conducted at South East European University, “Journal of Education and Practice”, 4(20). [Google Scholar]
  30. Siek-Piskozub T. (1990), Rozgrzewka językowa, “Języki Obce w Szkole”, nr 5. [Google Scholar]
  31. Strelau J. (2001), Psychologia poznawcza. Podręcznik akademicki, Warszawa. [Google Scholar]
  32. Wawrzyniak M., (2011), Program nauczania języka niemieckiego dla klas I–III gimnazjum. Poziom III.O – dla początkujących, Poznań. [Google Scholar]
  33. Wilczyńska W., (1999), Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa. [Google Scholar]
  34. Wolff D. (1992), Der Beitrag der kognitiv orientierten Psycholinguistik zur Erklärung der Sprach – und Wissensverarbeitung, [w:] K. Gienow, K. Hellwig (red.), Prozessorientierte Mediendidaktik im Fremdsprachenunterricht. [Google Scholar]
  35. Wynne H. (1996), The teaching of science in primary schools. [Google Scholar]
  36. Żyła L. (1990), Rozgrzewka językowa, czyli pierwsze pięć minut języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 5. [Google Scholar]
  37. Biełokozowicz B., Gajowiecka M., Kancewicz-Sokołowska K., Nowaszewska J., Sosnowski W., Szpryngier M., Trześniowska A., Tulska-Budziak M., Woźniak J., Zawadzka B. (b.r.), Rozgrzewka na zajęciach języka obcego, http://jows.pl/sites/default/files/JOwS_01_Kancewicz-Sokolowska.pdf [dostęp: 12.06.2018]. [Google Scholar]
  38. Crispiani P. (b.r.), Dydaktyka konstruktywistyczna, http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Cogito/Crispiani_GK.pdf [dostęp: 12.06.2018]. [Google Scholar]
  39. Czwartos B. (b.r.), Strategie pracy z tekstem czytanym na lekcji języka obcego, http://kms.polsl.pl/prv/spnjo1/referaty/czwartos.pdf [dostęp: 12.06.2018]. [Google Scholar]
  40. Filar D., Głaz A. (2016), Język a struktury wiedzy w umyśle (teoria schematów poznawczych w opisie semantycznym), http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7d6ed1a0-9b99-475b-89ea-0fbd6b23ddfc/c/DOROTA_FILAR.pdf [dostęp: 12.06.2018]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.