Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 4/25 (2025)

Articles

Evaluating football players and their performance (based on post-match ratings of the Polish national team)

DOI: https://doi.org/10.25312/j.9634  [Google Scholar]
Published: 2025-12-11

Abstract

The aim of this article is to review the linguistic means used to evaluate players in post-match reviews published on the Internet. The focus is on stylistic devices of evaluating the attitudes of football players, as well as phraseology. Opinions on the performance of Polish national team players in the five most important matches in 2022 were observed. It was shown that journalists use many linguistic means to express critical judgments. When formulating opinions, they do not limit themselves to primary and secondary valuing words. The use of phraseologisms was repeatedly noted. A strong emphasis on metaphor is evident. Plasticity of description is intensified by comparisons. Hyperbole serves to strengthen the evaluation. Rhetorical questions are rarely used. The authors occasionally use irony.

References

  1. Bańko M. (2009), Słownik peryfraz, czyli wyrażeń omownych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  2. Burska K. (2016), Porównanie jako przejaw kreatywności językowej dziennikarzy sportowych (na materiale z wortalu iGol.pl), [w:] A. Czapla, M. Koper (red.), Język i sport, Lublin: Fotopia, s. 41–59. [Google Scholar]
  3. Faron D. (2018), My chcemy gola! Język środowiska piłkarskiego i miłośników piłki nożnej, Kraków: Collegium Columbinum. [Google Scholar]
  4. Groblińska J. (2018), Pozytywne i negatywne wartościowanie piłkarskich postaw w dyskursie kibiców i dziennikarzy na włoskich i polskich portalach internetowych – na przykładzie wybranych tekstów o Kamilu Gliku, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica”, t. 52, s. 49–64. [Google Scholar]
  5. Grochala B. (2012), Sposoby nobilitowania i deprecjonowania zawodników i ich zachowań w komentarzach sportowych, [w:] R. Bizior, D. Suska (red.), Zjawisko nobilitacji i deprecjacji w języku. Komunikacja, Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, s. 31–47. [Google Scholar]
  6. Grochala B. (2016), Kicz jako sposób wyrażania emocji (metaforyka radiowych relacji sportowych), [w:] B. Kudra, E. Szkudlarek-Śmiechowicz (red.), Kicz w języku i komunikacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 335–342. [Google Scholar]
  7. Jarosz B. (2012), Sposoby wartościowania w wypowiedziach komentatorów siatkarskich, [w:] M. Karwatowska, A. Siwiec (red.), Wartości i wartościowanie w badaniach nad językiem, Chełm: Perfekta info, s. 133–145. [Google Scholar]
  8. Jędraszczak P. (2017), Obrona Częstochowy w Wiedniu, czyli o metaforyce w języku komentatorów sportowych, „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, nr 4, s. 35–52. [Google Scholar]
  9. Kapuścińska A. (2019), Tekstowa relacja na żywo w Internecie a wartościowanie na przykładzie relacji sportowych, [w:] I. Benenowska, A. Bączkowska, W. Czechowski (red.), Komunikowanie wartości – wartość komunikowania. Tom jubileuszowy dedykowany Profesor Elżbiecie Laskowskiej z okazji 70. urodzin, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, s. 189–197. [Google Scholar]
  10. Koper M. (2003), „Poezja futbolu”. Kilka uwag o języku sprawozdawców sportowych, [w:] W. Książek-Bryłowa, H. Duda (red.), Język polski. Współczesność. Historia, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 51–62. [Google Scholar]
  11. Koper M. (2009), Emocje w języku sprawozdawców sportowych, [w:] K. Wojtczuk, V. Machnicka (red.), Emocjonalny rejestr języka, Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, s. 67–76. [Google Scholar]
  12. Koper M. (2012), Tropy literackie w języku komentatorów sportowych, [w:] L. Giemza (red.), Pisarze wobec futbolu. Negacje – irytacje – fascynacje, Lublin: Norbertinum, s. 75–86. [Google Scholar]
  13. Koper M. (2021), Nokaut jest tu nieunikniony jak zmarszczki po sześćdziesiątce. Kilka uwag o konstrukcjach porównawczych w mówionych wariantach wypowiedzi dziennikarza sportowego Andrzeja Kostyry, „Poradnik Językowy”, z. 4, s. 28–43. [Google Scholar]
  14. Makowska M. (2017), Medialne igrzyska. O językowych i pozajęzykowych sposobach nobilitowania i deprecjonowania sportowców na przykładzie relacji z Letnich Igrzysk Olimpijskich z Rio de Janeiro, „Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs”, t. 10, s. 63–81. [Google Scholar]
  15. OJ UW – Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego. https://obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl/ [dostęp: 24.03.2025]. [Google Scholar]
  16. Pelczar W. (1999), Zmilitaryzowany futbol. O wojskowym aspekcie języka piłkarskich sprawozdań prasowych, [w:] B. Grzeszczuk (red.), Język – teorie – dydaktyka. Materiały 21. konferencji językoznawczej zorganizowanej w Trzcinicy k. Jasła w dniach 27–29 maja 1998 roku, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 303–309. [Google Scholar]
  17. SJP PWN – Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/ [dostęp: 24.03.2025]. [Google Scholar]
  18. Szkudlarek-Śmiechowicz E. (2006), Wyrażanie emocji w telewizyjnych komentarzach sportowych, [w:] K. Michalewski (red.), Wyrażanie emocji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 353–365. [Google Scholar]
  19. WSF – Kłosińska A., Sobol E., Stankiewicz A. (oprac.) (2009), Wielki słownik frazeologiczny PWN z przysłowiami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  20. WSJP – Żmigrodzki P. (red.), Wielki słownik języka polskiego PAN, https://wsjp.pl/ [dostęp: 24.03.2025]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.