W artykule przedstawiono problemy związane z odbiorem literatury dotyczącej historii obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej na przykładzie pracy o. Ksawerego Rottera "Gnad - und wundervolle Brosamen von der königlichen Taffel Herrscherin Himmels und Erden Maria". Przedstawiono opinię księdza Ksawerego na temat dziejów tego obrazu i jego cudownego działania, rysując profil dociekań historycznych związanych z tym obrazem, co stało się podstawą do dalszej analizy dzieła. Każdy etap historii przypisany temu obrazowi został przedstawiony z uwzględnieniem literatury, która była źródłem rozważań autora. Analiza literatury dotyczącej historii malarstwa jasnogórskiego pozwala stwierdzić, że skłonność do przesadnej alegorii i interpretacji symboli stanowi poważną trudność w odbiorze tej kompozycji. Wartość literatury związanej z jasnogórskim cudownym obrazem potraktowano jako przyczynek do uniwersalnych rozważań na temat mariologii tamtego czasu, aktualnej także dzisiaj, ale z pewnymi naleciałościami widocznymi w formie i treści prezentowanej pracy. Literatura związana z historią malarstwa Jasnej Góry posiada charakterystyczny jurystyczny sposób przedstawiania myśli, polemiczny ton wypowiedzi wyrażający się w przesadnie wielorakich argumentach stawianych tez. W piśmiennictwie związanym z obrazem jasnogórskim trudno znaleźć dzieła stricte historyczne, gdyż w całości poświęcone jest jest kultowi Matki Boskiej. Literatura związana z historią obrazu jest nierozerwalnie związana z Jasną Górą jako ośrodkiem kultu. Jasna Góra miała nie tylko znaczenie religijne i duszpasterskie, ale była też żywotnym ośrodkiem oddziałującym na społeczeństwo poprzez działalność ojców paulinów związaną z pielgrzymkami. Jasna Góra i jej cudowne malowidło były celem pielgrzymek nie tylko z Polski, ale także ze Śląska, Moraw i Węgier. Ojcowie Paulini nie byli bierni wobec pielgrzymów. Wydawali dla pielgrzymów dzieła religijne popularyzujące walory literackie. Istnienie Jasnej Góry jako miejsca świętego, największego ośrodka pielgrzymkowego w Polsce miało swoje odbicie w literaturze poświęconej historii cudownego obrazu.