Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 60 (1983): Nasza Przeszłość

Artykuły

Sanktuarium Maryjne w Woli Gułowskiej

  • Zofia Walczy
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1983.60.129-168  [Google Scholar]
Opublikowane: 30.12.1983

Abstrakt

5 września 1982 roku Wola Gulowska, a wraz z nią diecezja siedlecka i cała polska prowincja zakonu karmelitów, obchodziły koronację cudownego obrazu Matki Bożej znajdującego się w tym miejscu. Obraz powstał prawdopodobnie na początku XVI w. wieku przez nieznanego polskiego malarza. Przedstawia Madonnę z Dzieciątkiem (typ Hodigitria). Umieszczono go w kaplicy zbudowanej w Woli Gulowskiej przez rodzinę Rusieckich, właścicieli tej wsi. W 1633 roku Ludwik Krasiński sprowadził tu karmelitów, których zadaniem była ochrona cudownego obrazu, szerzenie kultu maryjnego i uzdrawianie dusz. W 1659 roku biskup krakowski erygował formalnie klasztor Ojców Karmelitów w Woli Gulowskiej. Bogate dziedzictwo pozwoliło w ciągu stu lat wybudować nowy kościół z cegły. Kościół konsekrowano w 1782 r. pod wezwaniem Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Ta późnobarokowa budowla, posiadająca imponującą fasadę z dwiema wieżami, odbudowana po zniszczeniach ostatniej wojny i odrestaurowana w ostatnich latach, stanowi godną oprawę cudownego obrazu. Wewnątrz na uwagę zasługuje późnobarokowy zespół ołtarza głównego i dwóch ołtarzy bocznych przy filarach tęczówki. W bogato zdobionym ołtarzu głównym znajduje się cudowny obraz Matki Boskiej. Klasztor Ojców Karmelitów rozwijał się pomyślnie i powiększał się. W 1664 roku w klasztorze było 14 mnichów. Trzy lata później otwarto nowicjat, później kolegium filozoficzno-teologiczne, które dało Polsce wielu wybitnych księży i obywateli (m.in. ks. Marek Jandowicz (Jandołowicz), przywódca moralny konfederacji barskiej (1788—1772) i ks. Marcin Rubczyński , teolog. Mnisi z Woli Gulowskiej dali świadectwo swego patriotyzmu podczas Powstania Listopadowego, aktywnie uczestniczyli w przygotowaniach do Powstania Styczniowego, wspierali materialnie i moralnie oddziały bojowe.Tu, na Podlasiu, Powstanie zajęło najwięcej miejsca krwawy i trwał najdłużej.W 1864 r. zlikwidowano klasztor w Woli Gułowskiej, mnichów biorących udział w powstaniu zesłano na Syberię lub aresztowano.W 1869 r. utworzono parafię.Ojcowie karmelici powrócili do Woli Gulowskiej dopiero w r. wolnej Polski w roku 1924. Kult Najświętszej Marii Panny z Woli Gulowskiej szybko się rozprzestrzenił i miał znaczenie nie tylko lokalne. W XVII-wiecznych kronikach klasztornych czytamy o wielkich rzeszach gromadzących się tu na uroczystościach maryjnych. Inwentarz z 1681 r. odnotowuje liczne wota i biżuterię. Kult ten nabrał szczególnego znaczenia w okresie zaborów Polski, kiedy opieka Matki Bożej pomogła narodowi polskiemu przetrwać czas niewoli, a unitom stawić czoła prześladowaniom. W zaciętych walkach podczas ostatniej bitwy kampanii wrześniowej 1939 roku, toczonych na tych terenach przez żołnierzy generała Kleeberga, prześwietlony został także cudowny obraz. Od tego czasu Dziewica Maryja z Woli Gulowskiej jest czczona nie tylko jako Opiekunka Ziemi Siedlckiej, ale także jako Patronka żołnierzy wrześniowych, którzy gromadzą się u Jej stóp w rocznice ostatniej bitwy kampanii wrześniowej.

Bibliografia

  1. Bizsak F., O cudownym obrazie i kościele Matki Boskiej w Gułowskiej Woli, Lwów 1925. [Google Scholar]
  2. Chrzanowski T., Kornecki M., Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kraków 1982. [Google Scholar]
  3. Danielewicz J., Bitwa pod Łysobykami w r. 1831 w: Z przeszłości Ziemi Łukowskiej, Lublin 1969. [Google Scholar]
  4. Fridrich A., Historia cudownych obrazów Najświętszej Maryi Panny w Polsce, Kraków 1908, T. 3. [Google Scholar]
  5. Grzeszkiewicz T. J., Niezapomniane dni (fragmenty pamiętników szefa sztabu gen. Kleeberga), „Królowa Apostołów” R. 46: 1932 nr 7. [Google Scholar]
  6. Iwanowski W., Kampania' wrześniowa 1939 r., Warszawa 1961. [Google Scholar]
  7. Kłoczowski J. Zakony męskie w Polsce w XVI—XVIII w. w: Kościół w Polsce t. 2, Kraków 1966. [Google Scholar]
  8. Kossowski A., Protestantyzm w Lublinie i Lubelskiem w XVI—XVII w., Lublin 1933. [Google Scholar]
  9. Kubicki P., Dwa odczyty. I: Stanowisko duchowieństwa katolickiego w Królestwie Polskim w latach 1860—1915 wobec Kościoła i Ojczyzny, Sandomierz 1936. [Google Scholar]
  10. Litak S., Formowanie sieci parafialnej w Łukowskiem do koń ca XVI w. „Roczniki Humanistyczne” t. 12: 1964 z. 2. [Google Scholar]
  11. Majewski J. S., Łuków, miasto 'powiatowe w województwie lubelskim, Łuków 1930. [Google Scholar]
  12. Maliszewski J., Władysław Rawicz w Powstaniu Styczniowym na Podlasiu, Warszawa 1935. [Google Scholar]
  13. Patronka żołnierzy września, „Królowa Apostołów” R. 46: 1982 nr 7. [Google Scholar]
  14. Pietrzak S. J., Wielki bohater narodowy O. Marek Jandowicz, duchowy wódz Konfederacji Barskiej, Kraków 1928. [Google Scholar]
  15. Pomarański S., Ostatnia kampania gen. Kruka-Heydenreicha, „Przegląd Historyczino-Wojiskowy” R. 1932. [Google Scholar]
  16. Pruszkowski J., Martyrologium czyli męczeństwo Unii na Podlasiu, t. 1—2, Kraków—Lublin 1905—1917. [Google Scholar]
  17. Rogow A., Ikona Matki Boskiej Częstochowskiej jako świadectwo związków bizantyjsko-rusko-polskich, „Znak” R. 28: 1976. [Google Scholar]
  18. Rożej S., Malarski zapis jasnogórskiej ikony, „Tygodnik Powszechny” R. 30: 1976 nr 34. [Google Scholar]
  19. Susuł J., W Woli Gułowskiej, „Tygodnik Powszechny” R. 36: 1982 nr 38. [Google Scholar]
  20. Walicki M., Malarstwo polskie, Warszawa 1963. [Google Scholar]
  21. Wójcikowski W., Siadami ostatniej bitwy gen. Kleeberga, Lublin 1979. [Google Scholar]
  22. Zalewski L., Ze stosunków wyznaniowych w Lubelskiem, Lublin 1931. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.