Tom 62 (1984): Nasza Przeszłość
Artykuły
Kościół ormiański na Rusi w wiekach średnich
Abstrakt
Wyłącznie na podstawie źródeł pisanych trudno określić początki reorganizacji Kościoła ormiańskiego na ziemiach ruskich. Kiedy król Kazimierz Wielki przyłączył do swoich posiadłości część księstwa halicko-włodzimierskiego, zastał już na miejscu biskupstwo ormiańskie. Stolica biskupia znajdowała się prawdopodobnie w Łucku, który później przypadł, w tym samym czasie co Włodzimierz, księciu litewskiemu Lubartowi, wielkiemu wrogowi króla Polski. W interesie Kazimierza Wielkiego leżało zatem przeniesienie wspomnianej siedziby do Lwowa, co udało mu się uczynić podczas walk toczonych z Litwą. W 1367 r. król potwierdził niejakiego Grzegorza jako biskupa, upoważniając go do zbudowania swojej stolicy w pobliżu nowego kościoła ormiańskiego we Lwowie, który został wzniesiony w 1363 roku. Jurysdykcji biskupa ormiańskiego podlegała początkowo wspólnota ormiańska założona na Wołyniu (obejmującym Włodzimierz i Łuck) oraz ziemia lwowska. Gdy doszło do sporów z patriarchatem Sis, od którego zależni byli Ormianie polscy, jurysdykcja ta rozszerzyła się później na Ormian podolskich , ruskich i mołdawskich. Wszyscy biskupi ormiańscy nosili tytuł arcybiskupa. Był to tytuł czysto honorowy w Kościele Armenii, gdyż w tej "archidiecezji" nie było innego biskupa poza lwowskim. Ten ostatni został wybrany przez całą wspólnotę ormiańską Lwowa, zaakceptowany przez wspólnotę z Kamieńca, konsekrowany przez Katolioos (najpierw z Sis, a później z Eczmiadzynu) i ostatecznie zatwierdzony przez króla Polski.
Ponieważ Kościół ormiański był integralną częścią swojej społeczności, w dużej mierze zależał od swoich wiernych. Za zarządzanie sprawami świeckimi odpowiedzialna była rada świecka, której przewodniczył "erespochan". Przedstawiciele tej rady zasiadali nawet w trybunale biskupim. Ta ścisła zależność biskupów od władzy doczesnej doprowadziła ich przy kilku okazjach do podjęcia różnych kroków w celu jej uniknięcia, w tym prób zjednoczenia z Kościołem katolickim od XIV wieku. Ich wysiłki zostały uwieńczone sukcesem około połowy XVII wieku, kiedy metropolia ormiańska dołączyła do Stolicy Piotrowej.
Bibliografia
- Abraham W., Powstanie organizacyi Kościoła łacińskiego na Rusi, Lwów 1904. [Google Scholar]
- Akopian V. A., Miełkije kroniki XIII—XVIII w, Erewan 1951. [Google Scholar]
- Barącz S., Rys dziejów ormiańskich, Tarnopol 1869. [Google Scholar]
- Charewiczowa Ł., Handel średniowiecznego Lwowa, Lwów 1925. [Google Scholar]
- Czołowski A., Cenny zabytek, „Gregoriana” Lwów 1: 1935, s. 10-12. [Google Scholar]
- Daszkewycz I. R., Armianskije kolonii na Ukrainie w istocznikach i literatur je XV—XIX w., Erewan 1962. [Google Scholar]
- Daszkewycz I. R., Lwowskie armjano-kypczakskije dokumienty XVI—XVIII w. kak istoriczeskij istocznik, „Istoriko-Fiłołogiczieskij Żurnał” 2(77): 1977, s. 16. [Google Scholar]
- Deny J., L’armeno — coman et les „Ephémerides” de Kamieniec (1604— 1613), Wiesbaden 1957. [Google Scholar]
- Galemkarian G., Kilka ormiańskich pism polskich Ormian, „Handes Amsorya” 1897, s. 19—21. [Google Scholar]
- Gromnicki T., Ormianie w Polsce, w: Encyklopedia Kościelna, Warszawa 1891 t. 17. [Google Scholar]
- Historia miasta Lwowa królestw Galicji i Lodomerii stolicy... Lwów 1835. [Google Scholar]
- Kaczmarczyk Z., Kazimierz Wielki, Warszawa 1948. [Google Scholar]
- Krusiński J. T., Prodromus ad tragicam vertentis belli pcrsici historia, Leopoli 1740. [Google Scholar]
- Kuczuk-Joannisian X., Starinnyje armjanskije nadpisy i starinnyje rukopisi w priedielach Jugo-zapadnoj Rusi i w Krymu, w: „Driewnosti w ostocznyje” 1894, t. -2 r. VIII s. 42—44. [Google Scholar]
- Kuczyński S. M., Sine Wody, w: Studia z dziejów Europy wschodniej X—XVII w., Warszawa 1965. [Google Scholar]
- Kusznerian K., Pielgrzymowanie do ormiańskiej Bogurodzicy w Kamieńcu Podolskim, Wenecja 1885. [Google Scholar]
- Marczyński W., Statystyczne, topograficzne i historyczne opisanie gubernii Podolskiej, Wilno 1823. [Google Scholar]
- Niesiecki K., Herbarz Polski, Lipsk 1839. [Google Scholar]
- Petrowicz G., La Chiesa Armena in Polonia, Roma 1971. [Google Scholar]
- Przeździecki A., Podole, Wołyń, Ukraina, Wilno 1841. [Google Scholar]
- Roszka S., Chronografia lub roczniki kościelne, Wien 1964. [Google Scholar]
- Schutz E., An Armeno-Kipchak Chronicie on the Polish-Turkisch Wars in 1620—1621, Budapest 1968. [Google Scholar]
- Szaraniewicz I., Ormianie na Rusi i Podolu, „Szkoła”, Lwów 1868. [Google Scholar]
- Zimorowicz B., Pisma do dziejów Lwowa odnoszące się, Lwów 1899. [Google Scholar]
Downloads
Download data is not yet available.