Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 71 (1989): Nasza Przeszłość

Artykuły

Obrazki wotywne przy grobie Michała Giedroycia

  • Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska
  • Ewa Śnieżyńska-Stolot
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1989.71.109-113  [Google Scholar]
Opublikowane: 30.06.1989

Abstrakt

Zwyczaj wieszania w kościołach obrazków wotywnych pojawił się we Włoszech pod koniec XIV w. i rozpowszechnił w innych krajach po r. 1500. Początkowo typologicznie nawiązywały one do scen o charakterze fundacyjnym, z czasem wykształciło się kil­ka, a nawet kilkanaście typów przedstawieniowych, z których wszystkie miały charakter ilustracyjny. Takim najstarszym wzmian­kowanym obrazkiem wotywnym w Polsce wydaje się być wspo­mniana, malowana tablica ofiarowana w 1521 r. do grobu Michała Giedroycia przez Annę, mieszczkę krakowską w kościele św. Marka w Krakowie. Był to jeden z przejawów kultu bł. Michała Giedroycia. Tablica ta, podobnie jak sześć innych znanych ze źródeł pisanych, nie zachowała się. Zastąpiły je duży obraz wykonany z okazji przeniesienia w 1625 roku do nowego grobowca relikwii Michała Giedroycia. Obraz składa się ze sceny głównej z klęczącym Michałem Giedroyciem oraz dwunastu małych scen ilustrujących główne etapy jego życia i dokonane przez niego cuda. Obrazu dopełniają portrety fundatorów i sześciu wybitnych przedstawicieli duchowieństwa krakowskiego.

Bibliografia

  1. Dyl A. G., Michał Giedroyć zwany błogosławiony, w: Polscy święci, 2, Warszawa 1983. [Google Scholar]
  2. Niesiecki K., Herbarz polski, t. 4, Lipsk 1839. [Google Scholar]
  3. Krzysztofowicz S. , Snieżyńska-Stolot E., Obrazki wotywne z kościoła Bożego Ciała w Krakowie, PSL R. 21: 1967. [Google Scholar]
  4. Pękalski P., Żywoty świętych patronów polskich, Kraków 1862. [Google Scholar]
  5. Skowron C., Giedroyć Michał, w: Hagiografia polska, t. 1, Poznań 1971. [Google Scholar]
  6. Szabłowski J., Kościół św. Marka w Krakowie, RKr R. 22: 1929. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.