Zur Hauptnavigation springen Zum Inhalt springen Zur Fußzeile springen

Bd. 83 (1995): Nasza Przeszłość

Artykuły

Bóg, szatan i człowiek w Księdze Henrykowskiej

  • Marek Cetwiński
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1995.83.77-91  [Google Scholar]
Veröffentlicht: 1995-06-30

Abstract

Nie tylko opat Piotr, autor pierwszej części Księgi Fundacyjnej Opactwa Henrykowskiego, był dobrze obeznany z terminologią scholastyczną, także jego narracja ma kształt egzemplifikacji wykładu z filozofii scholastycznej. W jego ujęciu człowiek jest jedynie narzędziem w ręku Boga. W odróżnieniu od anonimowego autora drugiej części Księgi fundacyjnej opactwa Henryków, Piotr ani razu nie wspomina o Szatanie. Jednak dla drugiego pisarza świat jest przede wszystkim sceną walki Boga z Szatanem: mnichów porównuje się do Izraelitów przejmujących Ziemię Obiecaną, zaś ich (świeckich) sąsiadów obsadzono w roli Amorytów i „czyniący nieprawość w Ziemi Izraela”. O ile pierwsza część Księgi ma charakter bardziej filozoficzny, o tyle druga część uderza wyraźną nutą Starego Testamentu.

Literaturhinweise

  1. Burchardt J., List Witelona do Ludwika we Lwówku Śląskim, problematyka teoriopoznawcza, kosmologiczna i medyczna, Wrocław 1979. [Google Scholar]
  2. Czałojan W., Wschód i Zachód. Dziedzictwo idei w filozofii starożytnej i średniowiecznej, Warszawa 1980. [Google Scholar]
  3. Forstner D. , Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990. [Google Scholar]
  4. Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tłum. S. Zalewski, Warszawa 1966. [Google Scholar]
  5. Kozłowska-Budkowa Z., Przyczynki do krytyki dokumentów śląskich z pierwszej połowy XIII w., w: Studia z historii społecznej i gospodarczej poświęcone E Bujakowi, Lwów 1931. [Google Scholar]
  6. Mularczyk J., Jeszcze o fundacji klasztoru cystersów w Henrykowie, „Acta Universitatis Wratislaviensis”, Historia XXXIII, Wrocław 1980. [Google Scholar]

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.