Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 141 (2024): Our Past

Articles

Caravaca cross from Kleszczel, Hajnówka county, from the collection of the archaelogy departament of the podlaskie muzeum in Białystok

DOI: https://doi.org/10.52204/np.2024.141.81-96  [Google Scholar]
Published: 2024-08-05

Abstract

Caravaca crosses represent one of the types of devotional pendants functioning in the modern period. They have the form of a cross with two transverse arms, the ends of both the vertical beam and the arms resemble a tares flower in their shape. Their name comes from the town of Caravaca de la Cruz, located in the province of Murcia in south-eastern Spain. A reliquary was located there, in which the particle of the Tree of the Holy Cross was kept; its shape is duplicated by the Caravaca crosses. The relic presented in the article was found in the area of Kleszczele (Hajnówka county). It is currently kept in the collection of the Department of Archaeology of the Podlaskie Museum in Białystok. It is incomplete, preserved in about half its height. The lower part of the vertical beam is broken off just below the lower crossbar. According to the typologies
by M. Kołyszko, it represents: due to its construction (two transverse arms) – type III, the shape of the ends of the arms (resembling a tares flower) – type III, the inclusion of invocations to saints with prayer requests – variety d. The upper arm of the cross bears the name of St. Paul, probably St. Paul of Tarsus, while the lower arm bears the name of St. Teresa, probably of Avila. The other side of the object is covered with images of the instruments of
the Passion. Pendants with invocations to various saints are known from Lubin, Człuchów and Zamość, among others; the instruments of the Passion were depicted on crosses found in Gdańsk and Krakow.

References

  1. Badura M., Imiołczyk E., Kawka W., Nowe odkrycia ze wzgórza św. Małgorzaty w Bytomiu, „Rocznik Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu”, Archeologia 22, nr 22, 2020, s. 119–140. [Google Scholar]
  2. Brückner A., Słownik etymologiczny języka polskiego, Warszawa 1985. [Google Scholar]
  3. Chudzińska B., Dewocjonalia ze zbiorów Muzeum Podkarpackiego w Krośnie oraz Muzeum Historycznego w Sanoku, [w:] Archeologia okresu nowożytnego w Karpatach polskich, red. J. Gancarski, Krosno 2008, s. 453–491. [Google Scholar]
  4. Drążkowska A., Nowak M., Katalog wyposażenia pochówków z kościoła św. Franciszka z Asyżu w Krakowie (XVII–XVIII wiek), Toruń 2022. [Google Scholar]
  5. Górzyńska A., Górzyński T., Funeralny charakter krużganka w klasztorze dominikanów w Toruniu w świetle badań archeologicznych, [w:], XVII Sesja Pomorzoznawcza, vol. 2, Od późnego średniowiecza do czasów nowożytnych, red. H. Paner i M. Fudziński, Gdańsk 2013, s. 271–282. [Google Scholar]
  6. Grupa M., Kozłowski T., Jankauskas R., Grupa D., Krajewska M., Krakowska S., Majorek M., Mosiejczyk J., Nowak M., Nowak S., Przymorska-Sztuczka M., Wojciechowska A., Tajemnice krypty w kaplicy św. Anny, Gniew 2015. [Google Scholar]
  7. Kawka W., Antosik Ł., Wybrane dewocjonalia z badań kościoła św. Wojciecha w Łanach Wielkich, gm. Żarnowiec, „Rocznik Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu”, Archeologia 22, nr 22, 2020, s. 201–231. [Google Scholar]
  8. Kołyszko M., Krzyżyki-karawaki z nowożytnego cmentarza w Lubiniu (woj. Leszno) na tle karawak europejskich, „Archaeologia Historica Polona”, t. 6, 1997, s. 167–182. [Google Scholar]
  9. Kołyszko M., Dewocjonalia z końca XVI–XVIII wieku pochodzące z badań archeologicznych na terenie Polski (stan zachowania, identyfikacja, zagadnienia konserwatorskie), Toruń 2013. [Google Scholar]
  10. Kołyszko M., Wizerunki podwójnego krzyża w kulturze Polski, Toruń 2015. [Google Scholar]
  11. Kondraciuk P., Karawaka – zapomniany talizman, „Zamojski Kwartalnik Kulturalny”, nr 3–4 (64–65), 2000, s. 42–44. [Google Scholar]
  12. Kopeć J., Karawaka, [w:] Encyklopedia katolicka, t. VIII, red. B. Migut, Lublin 2000, kol. 779–780. [Google Scholar]
  13. Łyczak M., Górski R., Ratownicze badania wykopaliskowe w rejonie bazyliki Św. Trójcy na terenie południowej części placu Dominikańskiego w Krakowie, „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa”, nr 30, 2012, s. 235–242. [Google Scholar]
  14. Łyczak M., Książyńska A., Badania archeologiczne w nawie głównej kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego i św. Mikołaja w Sławkowie, „Śląskie Prace Prahistoryczne”, t. 8, 2017, s. 151–177. [Google Scholar]
  15. Mazecka M., Mazecki T., Badania archeologiczne przy zespole poklasztornym zamojskich reformatów, [w:] Kościoły, cerkwie i klasztory Lubelszczyzny w świetle badań archeologicznych, red. E. Banasiewicz-Szykuła, Lublin 2013, s. 194–205. [Google Scholar]
  16. Niedźwiadek R., Drążkowska A., Hupało W., Przymorska-Sztuczka M., Wyposażenie nowożytnych pochówków na podstawie wybranych stanowisk z Polski, Ukrainy i Litwy, [w:], Kultura funeralna elit Rzeczypospolitej od XVI do XVIII wieku na terenie Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego. Próba analizy interdyscyplinarnej, red. A. Drążkowska, Toruń 2015, s. 70–125. [Google Scholar]
  17. Nowak M., Drążkowska A., Łyczak M., Wyposażenie grobowe, [w:] Krypty grobowe kościoła pw. św. Franciszka z Asyżu w Krakowie w świetle badań interdyscyplinarnych, t. 1, Archeologia – Historia – Kostiumologia, red. A. Drążkowska, Toruń 2020, s. 177–279. [Google Scholar]
  18. Pawikowski M., Krzyżyk karawakowy z kościoła pw. św. Mikołaja w Gniewie, „Rydwan. Roczniki Muzealne Muzeum Ziemi Kociewskiej w Starogardzie Gdańskim”, nr 13, 2018, s. 68–78. [Google Scholar]
  19. Pawłowska K., Kolekcja medalików i krzyżyków Władysława Bartynowskiego, Kraków 2023. [Google Scholar]
  20. Piasecka K., Zawieszki dewocyjne z badań archeologicznych w Tykocinie (lata 2011–2012), „Podlaskie Zeszyty Archeologiczne”, nr 9/2013, 2013, s. 105–120. [Google Scholar]
  21. Rostkowska B., Dewocjonalia: medaliki i krzyżyki. Tkaniny ozdobne, [w:] Sandomierz. Badania 1969–1973, red. S. Tabaczyński, t. 2, Warszawa 1996, s. 405–420. [Google Scholar]
  22. Smagacz A., Teresa Wielka, [w:] Encyklopedia katolicka, t. XIX, red. E. Gigilewicz, Lublin 2013, kol. 713–715. [Google Scholar]
  23. Sobczak-Jaskulska R., Karawaki ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu, [w:] Od powietrza, głodu, ognia i wojny… człowiek wobec nieszczęścia. Katalog wystawy 14 grudnia 2007 – 14 lutego 2008, red. K. Szymańska, Leszno 2007, s. 71–72, 83 (fot). [Google Scholar]
  24. Trawicka E., Dewocjonalia ze stanowiska 5 w Gdańsku – Hala Targowa, [w:] Archeologia Gdańska, red. H. Paner, t. III, Gdańsk 2007, s. 57–66. [Google Scholar]
  25. Truszkowski M., Karawaka z badań archeologicznych na zamku w Człuchowie, „Merkuriusz Człuchowski. Kwartalnik Klubu Przyjaciół Muzeum”, nr 102–105, 2020, s. 2–3. [Google Scholar]
  26. Walczy Z., Karawaka. Z dziejów kultury religijnej w Polsce, „Nasza Przeszłość. Studia z dziejów Kościoła i kultury katolickiej w Polsce”, t. 68, 1987, s. 233–245. [Google Scholar]
  27. Wiktor-Kisza B., 2007 Krzyżyk karawakowy (X.28), [w:] Kraków europejskie miasto prawa magdeburskiego 1257–1791. Katalog wystawy, red. G. Lichończak-Nurek, Kraków 2007, s. 563–564. [Google Scholar]
  28. Załęski W., Dom – budowanie bezpiecznej przestrzeni, [w:] Małe Miasta. Przestrzenie, red. M. Zemło, Supraśl 2003, s. 165–185. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.