Cykl roczny folklorystycznych zwyczajów na Południu Polski zawiera szereg elementów, które są częścią starych tradycji religijnych dramatów i misteriów. Początki religijnego dramatu w Europie sięgają średniowiecza. Pierwsze tego rodzaju przedstawienia pojawiły się w VII wieku w wschodnim chrześcijaństwie; osiągnęły swoje apogeum w XII i XIII wieku w Europie Zachodniej. Najwcześniejsze przedstawienia dramatyczne, inspirowane Męką i Zmartwychwstaniem Chrystusa, były ściśle związane z liturgią Wielkiego Tygodnia. Z biegiem czasu sztuki te gromadziły coraz więcej scen i postaci świeckich, co wpłynęło na ich paraliturgiczny charakter i doprowadziło do utraty akceptacji Kościoła na Soborze Trydenckim w 1545 roku. Odrzucone przez Kościół, przeniosły się do sfery świeckiej i znalazły swoje miejsce w corocznym cyklu folklorystycznych zwyczajów. Zwyczaje ludowe przyjęły tylko te elementy pasyjnych dramatów lub innych religijnych przedstawień, które nie były związane z bezpośrednim przedstawieniem samej Męki. Przejście Chrystusa z sali sądowej na Golgotę było zbyt podniosłą i emocjonalną sceną, aby mogła być odtworzona gdziekolwiek poza świętym terenem kościołów, parków kalwaryjskich, itp. Dlatego w tych przedstawieniach było niewiele lub żadnych odniesień do męki na krzyżu. Polska tradycja ludowa zachowała dwa motywy, które mają swoje korzenie w średniowiecznych dramatach religijnych: tryumf Niedzieli Palmowej i zdrada Judasza. Do przełomu XIX wieku procesji Niedzieli Palmowej zazwyczaj towarzyszyła rekonstrukcja tryumfalnego wjazdu Jezusa do Jerozolimy. Wydaje się, że bardziej trwałym pozostałością starych dramatów religijnych jest procesja Via Crucis w kościołach w Wielki Piątek oraz zwyczaj, który wciąż jest obserwowany w niektórych miejscach, polegający na pełnieniu warty przy Grobie Chrystusa w Wielki Piątek. Podobnie, obrzędy Męki Kalwaryjskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej są nadal odprawiane co roku na terenie wzgórz otaczających miejscowe opactwo bernardyńskie.