Omawianie pracy Josefa Kutnika prowadzi do następujących wniosków: 1. Nie można powiedzieć, że dzisiejsza Słowacja od czasów wielkomorawskich miała gęstą sieć klasztorów i była centrum misyjnym dla innych regionów Słowiańszczyzny. Była to raczej w X w. kraina na peryferiach kształtujących się nowych państw i nie odgrywająca większej roli; 2. Izaak i Mateusz, zamęczeni w eremie międzyrzeckim, pochodzili z Wielkopolski, nieprawdopodobne byłoby ich wywodzenie się z terenów dzisiejszej Słowacji; 3. Eremici z Pereum podróżowali do Polski przez Bawarię, Czechy i Śląsk; 4. Erem utrzymywał bliskie kontakty z Węgrami, a pośrednikiem był może Bruno z Kwerfurtu. Kult liturgiczny pustelników na Węgrzech mógł zostać zaszczepiony przez Brunona lub też, co wydaje się prawdopodobniejsze, przez Bolesława Szczodrego podczas jego interwencji na Węgrzech. Hipotezy te wymagają weryfikacji; 5. Praca ks. J. Kutnika jest zatem interesującą, ale nieudaną próbą nowej interpretacji epizodu Pięciu Braci Męczenników.