Abstrakt
Przedmiotem analizy jest prawo dziecka do wychowania przez ojca i matkę. Konwencja o Prawach Dziecka zaleca, aby we wszystkich działaniach dotyczących dzieci sprawą nadrzędną było najlepsze zabezpieczenie interesów dziecka (art. 3 ust. 1). Zatem to dobro dziecka jest naturalnym nakazem troski o osobę niedojrzałą i zależną od innych, z myślą o niej samej, jako wartości samej w sobie cennej. Dziecko dla pełnego i harmonijnego rozwoju swojej osobowości powinno wychowywać się w środowisku rodzinnym, w atmosferze szczęścia, miłości i zrozumienia. Dla rozwoju dziecka bardzo ważnym jest rozróżnienie męskości i kobiecości, które należą do porządku naturalnego, będącego rzeczywistością biologiczną, fizyczną, duchową, psychologiczną i społeczną. Konwencja jest zatem podstawą do sformułowania prawa samego dziecka do „obojga rodziców”, tj. do doświadczania ich troski, do więzi osobistej, uczuciowej z ojcem i matką. Zrównoważony rozwój osobowościowy dziecka zależy w dużej mierze od rodziców i innych osób go wychowujących. We wszystkich etapach rozwoju dziecka oboje rodzice uczestniczą w procesie tworzenia się emocji i uczuć, każdy na swój sposób, mężczyzna (ojciec) jako mężczyzna, kobieta (matka) jako kobieta. Ta bliskość rodziców stanowi mocny fundament dla bezpieczeństwa dziecka w otaczającym go środowisku. Wspierający udział rodziców w procesie tworzenia osoby w jej tożsamości i osobowości, jako mężczyzny lub kobiety jest również zaproszeniem do rozwoju męskości i kobiecości ich dzieci. Zrozumienie świata, życie wewnętrzne i relacje są różnorodne i zależą od harmonii i zgodności stwarzanej przez męskość i kobiecość. Wzrastanie z ojcem i matką daje dzieciom możliwość odkrywania siebie w ramach swojej własnej historii, która jest związana z wielką historią narodów i ludzkości, do której każdy z nas należy.
Bibliografia
- Blaise–Kopp, Françoise. 2004. “Enfant: grandir avec des parents pour devenir homme et femme. Approche psycho-antropologique.” Revue de la recherche juridique. Droit prospectif 4:2695–699. [Google Scholar]
- Brunetti–Pons, Clotilde. 2004. “La distinction de l’homme et de la femme. Approche pluridisciplinaire.” Revue de la recherche juridique. Droit prospectif 1:589–612. [Google Scholar]
- Mill, John. Stuart. 1998. La nature. Paris: ADEP. [Google Scholar]
- Piechowiak, Marek. 1999, „Preambuła.” W Konwencja o Prawach Dziecka – analiza i wykładnia, red. Tadeusz Smyczyński, 19–37. Poznań: Wydawnictwo Ars boni et aequi. [Google Scholar]
- Sériaux, Alain. 2005. “La distinction de l’homme et de la femme. Approche pluridisciplinaire. Rapport de synthèse.” Revue de la recherche juridique. Droit prospectif 1:549–57. [Google Scholar]
- Smyczyński, Tadeusz. 1999a. „Pojęcie dziecka i jego podmiotowość.” W Konwencja o Prawach Dziecka – analiza i wykładnia, red. Tadeusz Smyczyński, 39–47. Poznań: Wydawnictwo Ars boni et aequi. [Google Scholar]
- Smyczyński, Tadeusz. 1999b. „Prawo dziecka do wychowania się w rodzinie.” W Konwencja o Prawach Dziecka – analiza i wykładnia, red. Tadeusz Smyczyński, 149–65. Poznań: Wydawnictwo Ars boni et aequi. [Google Scholar]
- Vasta, Ross, Marshall. M. Haith, and Scott A. Miller. 1995. Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. [Google Scholar]
- Waśkiewicz, Hanna.1983. „Prawa człowieka a prawa rodziny.” Chrześcijanin w świecie 139, nr 4:38–55. [Google Scholar]
- Wójcik, Dobrochna. 1999. „Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży a prawa gwarantowane przez Konwencję o Prawach Dziecka.” W Konwencja o Prawach Dziecka – analiza i wykładnia, red. Tadeusz Smyczyński, 49–80. Poznań: Wydawnictwo Ars boni et aequi. [Google Scholar]
- Youf, Dominique. 2004. “Mari et femme: l’évolution des places de l’homme et de la femme dans la pensée occidentale.” Revue de la recherche juridique. Droit prospectif 2:1467–477. [Google Scholar]
Downloads
Download data is not yet available.