Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 12 (2018)

Artykuły

Rozgrzewka językowa na lekcji języka obcego a dydaktyka konstruktywistyczna – kilka uwag

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.12/2018_181-194  [Google Scholar]
Opublikowane: 28.12.2018

Abstrakt

W artykule podjęta została próba zdefiniowania roli i funkcji sensybilizacji, zwanej również rozgrzewką językową, na lekcji języka obcego. Posługując się argumentacją osadzoną w paradygmacie konstruktywistycznym, wykazano, iż rozgrzewka językowa jest niezbędnym elementem skutecznego procesu dydaktycznego, pełniąc przede wszystkim funkcję motywującą i autonomizującą. W artykule wyeksponowano przede wszystkim rolę, jaką pełni rozgrzewka w aktywizowaniu wiedzy uprzedniej ucznia i zaakcentowano jej znaczenie dla możliwości wsparcia procesów „góra–dół” w przebiegu lekcji. Rozgrzewce przypisano również funkcję uaktywniania idei zakotwiczających, odwołując się do teorii schematów antycypacyjnych Ausubela i jego koncepcji uczenia się ze zrozumieniem. Ponadto opisano, jak interpretowana jest rozgrzewka językowa w programach nauczania języka niemieckiego, oraz przedstawiono krótko punkt widzenia autorki na kwestię sensybilizacji w procesie edukacji obcojęzycznej.

Bibliografia

  1. Ausubel D.P. (1978), Edukacja i procesy kognitywne, Nowy Jork. [Google Scholar]
  2. Barnes D. (1988), Nauczyciele i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, Warszawa. [Google Scholar]
  3. Bimmel P., Kast B., Neuner G. (2003), Deutschunterricht planen. Arbeit mit Lehrwerklektionen, Berlin. [Google Scholar]
  4. Brooks J.G. (2011), Big Science for Growing Minds. Constructivist Classrooms for Young Thinkers, New York. [Google Scholar]
  5. Brown S. (2006), Teaching Listening, Cambridge. [Google Scholar]
  6. Cheung C.K. (2001), The use of popular culture as a stimulus to motivate secondary students’ English learning in Hong Kong, “ELT Journal”, 55(1). [Google Scholar]
  7. Dylak S. (2000), Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa kształcenia nauczycieli, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, Warszawa. [Google Scholar]
  8. Dylak S. (red.), (2013), Strategia kształcenia wyprzedzającego, Poznań. [Google Scholar]
  9. Farrel T. (2002), Lesson planning, [w:] J.C. Ricgards, W.A. Renandya, Methodology in language teaching. An anthology of current practice, Cambridge. [Google Scholar]
  10. Funk H. (2010), Methodische Konzepte für den Deutsch als Fremdsprache-Unterricht, [w:] H.-J. Krumm, Ch. Fandrych, B. Hufeisen, C. Riemer (red.), Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 1. Halbband (Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft/Handbooks of Linguistics and Communication Science (HSK), Band 35. [Google Scholar]
  11. García A.M., Martín J.C. (2004), Something Old and Something New. Techniques to Improve the Lexical Inventory of EST Students: A Proposal, “Revista Estudios Ingleses”, 17, 43. [Google Scholar]
  12. Gębal P.S., Kołsut S. (2004), Program nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej. Wariant II.2 podstawy programowej dla szkoły podstawowej. [Google Scholar]
  13. Glaserfeld E., Die Schematheorie als Schlüssel zum Paradoxon des Lernens, [w:] H.R. Fischer, S.J. Schmidt (red.) (2000), Wirklichkeit und Welterzeugung. In Memoriam Nelson Goodman. [Google Scholar]
  14. Gołąb-Meyer Z. (1996), Wkład psychologii w rozwiązywanie problemów dydaktycznych, „Foton. Zeszyt Dydaktyczny”, nr 1. [Google Scholar]
  15. Groeben H. (1988), Leserpsychologie. Textverständnis. Textverständlichkeit. [Google Scholar]
  16. Janowska I. (2010), Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków. [Google Scholar]
  17. Kay C. (1995), Scott Foresman English series, Baltimore. [Google Scholar]
  18. Kruszewski K. (1994), Najpotrzebniejsze zasady dydaktyczne, [w:] K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa. [Google Scholar]
  19. Lewicka G. (2007), Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się, Wrocław. [Google Scholar]
  20. Lewicki R. (2002), Poznaj język sąsiada. Program nauczania. Język niemiecki, Warszawa. [Google Scholar]
  21. Maruszewski T. (2002), Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, Gdańsk. [Google Scholar]
  22. Łuniewska K., Tworek U., Wąsik Z., Zagórna M., (2010), Program nauczania języka niemieckiego w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum. Kurs podstawowy dla rozpoczynających naukę na poziomie IV.0 lub ją kontynuujących na poziomie IV.1., Warszawa. [Google Scholar]
  23. Mayer R.E. (1984), Twenty-five years of research on advance organizers, “Instructional Science”, 8. [Google Scholar]
  24. Neissner U. (1976), Cognition and reality: Principles and implications of cognitive psychology, New York. [Google Scholar]
  25. Nemati A., Habibi P. (2012), Active Learning and Brainstorming, “Switzerland Research Park Journal”, 101(9). [Google Scholar]
  26. Piszczatowski P. (2007), Program nauczania języka niemieckiego dla początkujących w klasach VII i VIII szkoły podstawowej, Warszawa. [Google Scholar]
  27. Potulicka E. (1988), Uniwersytecka edukacja zdalna w krajach zachodnich, Poznań. [Google Scholar]
  28. Rumelhart D.E. (2007), Schematy – cegiełki poznania, [w:] Z. Chlewiński (red.), Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku, Gdańsk. [Google Scholar]
  29. Rushidi J. (2013), The Benefits and Downsides of Creative Methods of Teaching in an EFL Classroom: A Case Study Conducted at South East European University, “Journal of Education and Practice”, 4(20). [Google Scholar]
  30. Siek-Piskozub T. (1990), Rozgrzewka językowa, “Języki Obce w Szkole”, nr 5. [Google Scholar]
  31. Strelau J. (2001), Psychologia poznawcza. Podręcznik akademicki, Warszawa. [Google Scholar]
  32. Wawrzyniak M., (2011), Program nauczania języka niemieckiego dla klas I–III gimnazjum. Poziom III.O – dla początkujących, Poznań. [Google Scholar]
  33. Wilczyńska W., (1999), Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa. [Google Scholar]
  34. Wolff D. (1992), Der Beitrag der kognitiv orientierten Psycholinguistik zur Erklärung der Sprach – und Wissensverarbeitung, [w:] K. Gienow, K. Hellwig (red.), Prozessorientierte Mediendidaktik im Fremdsprachenunterricht. [Google Scholar]
  35. Wynne H. (1996), The teaching of science in primary schools. [Google Scholar]
  36. Żyła L. (1990), Rozgrzewka językowa, czyli pierwsze pięć minut języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 5. [Google Scholar]
  37. Biełokozowicz B., Gajowiecka M., Kancewicz-Sokołowska K., Nowaszewska J., Sosnowski W., Szpryngier M., Trześniowska A., Tulska-Budziak M., Woźniak J., Zawadzka B. (b.r.), Rozgrzewka na zajęciach języka obcego, http://jows.pl/sites/default/files/JOwS_01_Kancewicz-Sokolowska.pdf [dostęp: 12.06.2018]. [Google Scholar]
  38. Crispiani P. (b.r.), Dydaktyka konstruktywistyczna, http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Cogito/Crispiani_GK.pdf [dostęp: 12.06.2018]. [Google Scholar]
  39. Czwartos B. (b.r.), Strategie pracy z tekstem czytanym na lekcji języka obcego, http://kms.polsl.pl/prv/spnjo1/referaty/czwartos.pdf [dostęp: 12.06.2018]. [Google Scholar]
  40. Filar D., Głaz A. (2016), Język a struktury wiedzy w umyśle (teoria schematów poznawczych w opisie semantycznym), http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7d6ed1a0-9b99-475b-89ea-0fbd6b23ddfc/c/DOROTA_FILAR.pdf [dostęp: 12.06.2018]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.