Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 2/19 (2023)

Articles

Speach therapy group activities for children of different nationalities - in search of methods

DOI: https://doi.org/10.25312/j.6839  [Google Scholar]
Published: 2023-12-18

Abstract

Speech therapists are constantly faced with the necessity of searching for effective and at the same time interesting therapeutic methods for children. A creative speech therapist is one who is constantly looking for new methods in his/her therapeutic work. Speech therapy classes are held both in individual and group form. Group speech therapy classes have many advantages as they foster relationships between children. Besides, students with speech disorders, while practising with peers, do not feel isolated due to their speech problems. Group classes are interesting for children if the speech therapist offers interesting games and activities. In schools attended by children of different nationalities, it is necessary to conduct the classes in such a way that all the students can participate and that they prove beneficial to the entire group. The authors of this text look for inspiration in didactics when searching for therapeutic methods for group speech therapy classes. The article presents the possibilities of applying selected teaching methods during group speech therapy classes, presenting proposals in the following categories: methods of an integrative nature, methods that develop vocabulary, methods that improve syntactic skills and methods that improve pronunciation. The presented methods, borrowed from didactics, represent only a limited selection of methods that can be used after adaptation in speech therapy. Speech therapists should be encouraged to continue searching for therapeutic methods not only in the field of didactics.

References

  1. Banaszkiewicz A. (2021), Metodologia, metodyka, metody logopedii. W czym metodyka pomaga logopedzie praktykowi?, „Forum Logopedy”, nr 45, s. 5–11. [Google Scholar]
  2. Błachnio K. (1989), Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii. Podręczny słownik terminów specjalistycznych używanych w logopedii, Warszawa. [Google Scholar]
  3. Błachnio K. (1992), Vademecum logopedyczne: dla studentów pedagogiki, Poznań. [Google Scholar]
  4. Błachnio K. (2003), Vademecum logopedyczne, Poznań. [Google Scholar]
  5. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. (2010), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce. [Google Scholar]
  6. Domagała A., Mirecka U. (red.) (2018), Metody terapii logopedycznej, Lublin. [Google Scholar]
  7. Graban J., Sprawka R. (2004), Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, Gdańsk. [Google Scholar]
  8. Griesbeck J. (1999), Zabawy dla grup, Kielce. [Google Scholar]
  9. Grzesiak-Witek D., Łuka M., Witek P. (2018), Wybrane kierunki współczesnej profilaktyki i resocjalizacji, Lublin. [Google Scholar]
  10. Grzesiak-Witek D., Pacian A. (w druku), Aspekty medyczne w pracy logopedycznej. [Google Scholar]
  11. Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (2001), Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole, s. 633–669. [Google Scholar]
  12. Kania J.T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa. [Google Scholar]
  13. Krzyżewska J. (1998), Aktywizujące metody i techniki integracyjne w edukacji wczesnoszkolnej, cz. 1, 2, Suwałki. [Google Scholar]
  14. Krzyżewska J. (2000), Aktywizujące metody i techniki w edukacji, cz. 2, Suwałki. [Google Scholar]
  15. Mielech A. (2007), Twórczość językowa dziecka w okresie wczesnoszkolnym, [w:] R. Piwowarski (red.), Dziecko – sukcesy i porażki, Warszawa. [Google Scholar]
  16. Okoń W. (2003), Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa. [Google Scholar]
  17. Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017), Kształcenie umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi przez dzieci młodsze, https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=16244 [dostęp: 1.03.2023]. [Google Scholar]
  18. Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Płock. [Google Scholar]
  19. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz.U. 2019, poz. 502. [Google Scholar]
  20. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2017, poz. 1591 ze zm., https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200001280/O/D20201280.pdf [dostęp: 24.02.2023]. [Google Scholar]
  21. Stańdo J., Spławska-Murmyło M. (2017), Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3pu-3PWCAxXVVfEDHTnHBc0QFnoECBUQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D16203&usg=AOvVaw1s7BxE0FwgLU3EgUTIeRCn&opi=89978449 [dostęp: 3.03.2023]. [Google Scholar]
  22. Stępień E. (b.r.), Wybrane metody i techniki aktywizujące, https://doskonaleniewsieci.pl/Upload/FRIL/12%20UCZENIE%20II%20ETAP/E-learning_12_uczenie/6.%20Modul_VI/VI.1%20INF/aktywizujace_metody_nauczania.pdf [dostęp: 28.03.2023]. [Google Scholar]
  23. Trzaska L., Wojciechowski M. (1997), Metody aktywne w pracy z grupą. Problemy realizacji, Warszawa. [Google Scholar]
  24. Uczniowie z różnych kultur w szkole, https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/10/uczniowe-z-roznych-kultur-w-szkole.pdf [dostęp: 2.03.2023]. [Google Scholar]
  25. Węsierska K. (2013), Opieka logopedyczna w przedszkolu: profilaktyka, diagnoza, terapia, Toruń. [Google Scholar]
  26. Woynarowska B. (1999), Działania profilaktyczne u dzieci i młodzieży, [w:] J.B. Karski (red.), Promocja zdrowia, Warszawa. [Google Scholar]
  27. Zarzecki L. (2008), Wybrane problemy dydaktyki ogólnej, Jelenia Góra. [Google Scholar]
  28. Ziółkowski P. (2015), Teoretyczne podstawy kształcenia, Bydgoszcz. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.