Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 8 (2014)

Articles

The ballet program as the important component of the ballet announcement

Published: 2014-10-01

Abstract

The ballet can be understood as: a set of statements of certain persons or ballet interpretation of the message and its essential elements, which makes it possible to design a whole. Ballet program can not recognize the species, and unambiguously characterized. You could say that it is communication about communication. Perhaps even discourse interprets the “whole” ballet.

References

  1. Austin J., How to Do Things with Words, Oxford, przekł. pol. [w:] Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, przeł. Bogdan Chwedeńczuk, PWN, Warszawa 1993. [Google Scholar]
  2. Austin J., Performatywy i konstatacje [Performative – Constative, 1971], [w:] M. Hempoliński (red.), Brytyjska filozofia analityczna, Warszawa 1974. [Google Scholar]
  3. Awdiejew A., Habrajska G., Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatu, Łódź 2010. [Google Scholar]
  4. Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Łask 2004. [Google Scholar]
  5. Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006. [Google Scholar]
  6. Balme Ch., Wprowadzenie do nauki o teatrze, Warszawa 2005. [Google Scholar]
  7. Bańko M. (red.), Wielki słownik wyrazów obcych PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  8. Bernacki M., Pawlus M., Słownik gatunków literackich, Bielsko-Biała 2004. [Google Scholar]
  9. Dobrzyńska T., Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993. [Google Scholar]
  10. Fik M. (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku – teatr, widowisko, Warszawa 2000. [Google Scholar]
  11. Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J. (red.), Słownik terminów literackich, Wrocław 1989. [Google Scholar]
  12. Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990. [Google Scholar]
  13. Kowzan T., Znak i teatr, Warszawa 1998. [Google Scholar]
  14. Łuczyński E., Maćkiewicz, Językoznawstwo ogólne, Gdańsk 2007. [Google Scholar]
  15. Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. [Google Scholar]
  16. Mayenowa M.R. (red.), Semiotyka i struktura tekstu, Warszawa 1973. [Google Scholar]
  17. Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 2006. [Google Scholar]
  18. Pisarkowa K., Pragmatyczne spojrzenie na akt mowy, Polonica II, Wrocław 1976. [Google Scholar]
  19. Sariusz-Skąpska I. (opr. red.), Ja-inny. Wokół Bachtina antologia, tom 1, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2009. [Google Scholar]
  20. Searle R.J., Czym jest akt mowy? [What is the Speech Act? 1971], tłum. (fragm.) Hanna Buczyńska-Garewicz, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, 1980. [Google Scholar]
  21. Searle R.J., Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka [Speech Acts. An Essay of Philosophy of Language, 1969], tłum. B. Chwedeńczuk, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1987. [Google Scholar]
  22. Słownik wiedzy o teatrze, Kosiński D., Wypych-Gawrońska A., Stafiej A., Marszałek A., Sugiera M. , Leśnierowska J., Warszawa–Bielsko-Biała 2008. [Google Scholar]
  23. Tomaszewicz T., Przekład audiowizualny, Warszawa 2008. [Google Scholar]
  24. Turska I., Przewodnik baletowy, Kraków 1989. [Google Scholar]
  25. Turska I., Spotkanie ze sztuką, Kraków 2000. [Google Scholar]
  26. Ubersfeld A., Czytanie teatru I, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  27. Wierzbicka A., Język – umysł – kultura, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999 [Google Scholar]
  28. Cinderella (Kopciuszek), Giorgio Madia (program baletowy) - premiera: Teatr Wielki w Łodzi 12 maja 2007. [Google Scholar]
  29. Deja vue Balety Conrada Drzwieckiego (program baletowy) - premiera przygotowana na inaugurację XIII Łódzkich Spotkań Baletowych. [Google Scholar]
  30. Dziadek do orzechów, Giorgio Madia (program baletowy) - premiera: Teatr Wielki w Łodzi 18 października 2008. [Google Scholar]
  31. Grek Zorba, Mikis Theodorakis (program baletowy) - prapremiera polska: Teatr Wielki w Łodzi 28 kwietnia 1990. [Google Scholar]
  32. Rudolf Valentino, Zofia Rudnicka (program baletowy) - premiera: Teatr Wielki w Łodzi 27 stycznia 2007. [Google Scholar]
  33. Streets balet w dwóch częściach (program baletowy) – premiera: Teatr Wielki w Łodzi 17 grudnia 1994. [Google Scholar]
  34. Śpiąca Królewna, Giorgio Madia (program baletowy) – premiera: Teatr Wielki w Łodzi 27 maja 2006. [Google Scholar]
  35. Tryptyk baletowy (Hamlet do muzyki Dymitra Szostakowicza, Anna Karenina do muzyki [Google Scholar]
  36. Rodiona Szczedrina, Lorkiana do muzyki hiszpańskiej) (program baletowy) – prapremiera: Teatr Wielki w Łodzi 7 grudnia 1996. [Google Scholar]
  37. WOLFGANG AMADEUS, Grey Veredon (program baletowy) – prapremiera: Teatr Wielki w Łodzi 16 maja 1987 (wznowienie 15 maja 2004) . [Google Scholar]
  38. XVIII Łódzkie Spotkania Baletowe (program baletowy) – 14–29 maja 2005. [Google Scholar]
  39. XX Łódzkie Spotkania Baletowe (program baletowy) – maj–czerwiec 2009. [Google Scholar]
  40. YESTERDAY Balety Conrada Drzewieckiego (program baletowy) – premiera: Teatr Wielki w Łodzi 27 stycznia 1996. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.