Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 7 (2013)

Articles

Multimedia school textbook in glottodidactic discourse

Published: 2013-10-01

Abstract

The author of this article assumes that a textbook is central to the process of teaching and learning a foreign language. Thus, it she attempted to discuss a multimedia textbook gaining popularity during foreign language classes. In the first part of the article dictionary definitions of the concept of a textbook are quoted and its features are presents. In the rest of the articke, the analysis of e-textbook in terms of both content and construction plays the leading role. The author came to the conclusion that a classic textbook and digital textbook do not differ much from each other, if we consider the global composition and content contained. She stresses, however, that a student using a printed textbook has a fixed educational path, which must be followed in order to achieve a given level of knowledge. On the other hand, a student can easily get lost in a e-textbook, in the structure of it, a student may also exceed the mandatory segments through the use of a variety of multimedia files embedded in its structure.

References

  1. Bańko M. (red.), Inny słownik języka polskiego PWN, PWN, Warszawa 2000. [Google Scholar]
  2. Dubisz S. (red.), Uniwersalny słownik języka polskiego, t. III, PWN, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  3. Gąsiorek K., Krzyżyk D., Synowiec H. (red.), Funkcje i struktura oraz język podręczników do kształcenia zawodowego. Przewodnik dla autorów i wydawców, http://www.men.gov.pl [dostęp: 3.02.2013]. [Google Scholar]
  4. Heyd G., Deutsch lehren, Verlag Moritz Diesterweg, Frankurt am Main 1991. [Google Scholar]
  5. Ingarden R., Rola podręcznika szkolnego w nauczaniu w szkole średniej, Muzeum, Wrocław 1978. [Google Scholar]
  6. Jankowski B. A., Nauka języka obcego, Spojrzenie psychologa, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973. [Google Scholar]
  7. Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, WSiP, Warszawa 1973 [Google Scholar]
  8. Lech K., System nauczania, PWN, Warszawa 1964. [Google Scholar]
  9. Mezer-Brelińska K. de, Skrzypczak J., Ewolucja podręczników szkolnych, http://edunet.amu.edu.pl/mae2012/14_Brelinska_2012.pdf [dostęp: 15.09. 2013]. [Google Scholar]
  10. Neuner G., Lehrwerkforschung-Lehrwerkkritik, [w:] B. Kast, G. Neuner, Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht, Langenscheidt Schulbuch, Berlin 1998. [Google Scholar]
  11. Okoń W., Podstawy wykształcenia ogólnego, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1987. [Google Scholar]
  12. Paulak I., Od podręcznika do hipermediów, czyli klika refleksji o e-bookach i hipertekstach w edukacji, http://www.staff.amu.edu.pl [dostęp: 12.09.2013]. [Google Scholar]
  13. Pfeiffer W., Zur Efektivitätserhöhung des fremdsprachlichen Unterrichtsprozesses, „Glottodidactica“, vol. XII, 1979. [Google Scholar]
  14. Plich T. (red.), Wielka encyklopedia PWN, PWN, Warszawa 2004. [Google Scholar]
  15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, Dziennik Ustaw Nr 89–6910, poz. 730. [Google Scholar]
  16. Rösler D., Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung, J. B. Metzler Verlag, Stuttgart 2012. [Google Scholar]
  17. Skowronek B., O ewaluacji materiałów glottodydaktycznych do nauczania języka niemieckiego jako obcego, „Przegląd Glottodydaktyczny”, t. 19, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  18. Sobol E. (red.), Nowy słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 2002. [Google Scholar]
  19. Styszyński C., Rodzime materiały glottodydaktyczne jako czynnik efektywizacji procesu nauki języka obcego w polskiej szkole – możliwości oceny ich lokalnej przydatności, „Przegląd Glottodydaktyczny”, t. 19, 2003. [Google Scholar]
  20. Walat W., Podręcznik multimedialny. Teoria – metodologia – przykłady, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004. [Google Scholar]
  21. Zujew D. D., Podręcznik szkolny, WSiP, Warszawa 1989. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.