Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 126 (2016): Nasza Przeszłość

Artykuły

Wychowanie i kształcenie sióstr Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego w archidiecezji poznańskiej w latach 1919-1939

  • Eleonora Hensche
DOI: https://doi.org/10.52204/np.2016.126.321-375  [Google Scholar]
Opublikowane: 30.12.2016

Abstrakt

Zgromadzenie Sióstr Zmartwychwstania Pańskiego w Archidiecezji Poznańskiej w okresie międzywojennym obejmowała swym zasięgiem wyłącznie Poznań. Praca, jaką zgromadzenie w tym mieście podjęło, dotyczyła głównie wychowania i kształcenia. Podstawową formą kształcenia było przysposobienie zawodowe dziewcząt do prowadzenia gospodarstwa domowego. Założona przez zgromadzenie Szkoła Przysposobienia Zawodowego przygotowywała dziewczęta do przyszłych zadań żony i matki, rozwijając umiejętności w dziedzinie sztuki kulinarnej, bieliźniarstwa i dziewiarstwa. Znamienną cechą działalności pedagogicznej zgromadzenia sióstr zmartwychwstanek jest integrowanie procesu kształcenia i wychowania. W wychowaniu siostry kładły nacisk na formację religijną, patriotyczną i społeczną. Formacja religijna była ukierunkowana na wychowanie katolickie. W formacji patriotycznej siostry akcentowały przekazywanie pamięci oraz tożsamości. Celem formacji społecznej było rozwijanie więzi międzyludzkich. Służyły temu między innymi bale, tańce ludowe, inscenizacje, teatr, wycieczki bliższe i dalsze, międzyszkolna wymiana uczennic itp. W miarę potrzeb środowiska i możliwości personalnych wspólnoty, siostry włączały się także w życie Kościoła lokalnego, podejmując różne formy ewangelizacji, użyczając lokalu grupom rekolekcyjnym i wspierając ubogich.

Bibliografia

  1. Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom VII, Warszawa 2008, Wydawnictwo Akademickie ŻAK. [Google Scholar]
  2. Górczyn. Kronika Miasta Poznania, KMP 2002. [Google Scholar]
  3. Henschke E. CR, Formy działalności dydaktyczno – wychowawczej Sióstr Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego w Polsce w latach 1918 – 1939, „Nasza Przeszłość” T. 63, Kraków 1985, s. 173-227. [Google Scholar]
  4. Henschke E. CR, Pedagogia zmartwychwstanek, [w:] Janina Kostkiewicz, Kazimierz Misiaszek SDB, Pedagogia katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, tom II, Kraków 2013, s. 301-344. [Google Scholar]
  5. Henschke E. CR, Twórczość i działalność pedagogiczna Sióstr Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego w Polsce w latach 1918 - 1939, [w:] Studia Katechetyczne, tom V, praca zbiorowa pod redakcją ks. Jana Charytańskiego SJ, Warszawa 1987, s. 157-291. [Google Scholar]
  6. Henschke E. CR, W stronę pełni człowieczeństwa. Celina Borzęcka pedagog i krzewiciel oświaty 1833 - 1913, Poznań 2010. [Google Scholar]
  7. Mistecka M. L. CR, Zmartwychwstanki. Charyzmat i dzieje 1891-1991, tom II, Lublin 2000. [Google Scholar]
  8. Warkoczewska M., Między wsią a dzielnicą Poznania. Górczyn i jego mieszkańcy w XIX i pierwszej połowie XX wieku, [w:] Górczyn. Kronika Miasta Poznania, KMP 2002, s. 94-129. [Google Scholar]
  9. Wielki Słownik Wyrazów Obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. [Google Scholar]
  10. Wilczyński L. Z dziejów parafii św. Krzyża w Poznaniu, [w:] Górczyn. Kronika Miasta Poznania, KMP 2002, s. 226-238. [Google Scholar]
  11. Żardecki W., Teatr w refleksji i praktyce pedagogicznej. Ku pedagogice teatru, Lublin 2012. [Google Scholar]
  12. Żulińska B. CR, Nie tylko dla matek, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  13. Żulińska B. CR, W szkole Jezusa, Warszawa 2004. [Google Scholar]
  14. Żulińska B. CR, M. Antonina Sołtan, Rzym 1955. [Google Scholar]
  15. Żulińska B. CR, O duszę dziecka, Warszawa 2003. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.