Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 126 (2016): Our Past

Articles

Education of the sisters of Congregation of the Resurrection of Our Lord Jesus Christ in the Archidiocese of Poznań in 1919-1939

  • Eleonora Hensche
DOI: https://doi.org/10.52204/np.2016.126.321-375  [Google Scholar]
Published: 2016-12-30

Abstract

The Congregation of the Resurrection of Our Lord Jesus Christ in the Archdiocese of Pozna in the interwar period encompassed only Pozna. The activity of the Congregation in this region depended mainly on education. The basic form of education was to prepare the girls for housework. Vocational School founded by the Congregation prepared the girls for their future duties as wives and mothers, developing skills such as cooking, linen production and knitting. Characteristic feature of pedagogical activity of the Congregation was an integrated educational system. The sisters put emphasis on religious, patriotic and social formation. Religious formation was directed at catholic education. In patriotic formation the sisters emphasised memory and identity. The aim of social formation was to develop interpersonal bonds. To that end the sisters organised balls, folk dances, stage productions, theatre, shorter and longer trips or interschool exchanges. Depending on the needs of the local community and the personal capabilities of the Congregation, the sisters participated in the life of the local Church, undertaking various forms of evangelisation, making their premises available for retreat groups and caring for the poor.

References

  1. Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom VII, Warszawa 2008, Wydawnictwo Akademickie ŻAK. [Google Scholar]
  2. Górczyn. Kronika Miasta Poznania, KMP 2002. [Google Scholar]
  3. Henschke E. CR, Formy działalności dydaktyczno – wychowawczej Sióstr Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego w Polsce w latach 1918 – 1939, „Nasza Przeszłość” T. 63, Kraków 1985, s. 173-227. [Google Scholar]
  4. Henschke E. CR, Pedagogia zmartwychwstanek, [w:] Janina Kostkiewicz, Kazimierz Misiaszek SDB, Pedagogia katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, tom II, Kraków 2013, s. 301-344. [Google Scholar]
  5. Henschke E. CR, Twórczość i działalność pedagogiczna Sióstr Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego w Polsce w latach 1918 - 1939, [w:] Studia Katechetyczne, tom V, praca zbiorowa pod redakcją ks. Jana Charytańskiego SJ, Warszawa 1987, s. 157-291. [Google Scholar]
  6. Henschke E. CR, W stronę pełni człowieczeństwa. Celina Borzęcka pedagog i krzewiciel oświaty 1833 - 1913, Poznań 2010. [Google Scholar]
  7. Mistecka M. L. CR, Zmartwychwstanki. Charyzmat i dzieje 1891-1991, tom II, Lublin 2000. [Google Scholar]
  8. Warkoczewska M., Między wsią a dzielnicą Poznania. Górczyn i jego mieszkańcy w XIX i pierwszej połowie XX wieku, [w:] Górczyn. Kronika Miasta Poznania, KMP 2002, s. 94-129. [Google Scholar]
  9. Wielki Słownik Wyrazów Obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. [Google Scholar]
  10. Wilczyński L. Z dziejów parafii św. Krzyża w Poznaniu, [w:] Górczyn. Kronika Miasta Poznania, KMP 2002, s. 226-238. [Google Scholar]
  11. Żardecki W., Teatr w refleksji i praktyce pedagogicznej. Ku pedagogice teatru, Lublin 2012. [Google Scholar]
  12. Żulińska B. CR, Nie tylko dla matek, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  13. Żulińska B. CR, W szkole Jezusa, Warszawa 2004. [Google Scholar]
  14. Żulińska B. CR, M. Antonina Sołtan, Rzym 1955. [Google Scholar]
  15. Żulińska B. CR, O duszę dziecka, Warszawa 2003. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.