Na ziemiach polskich Stolica Apostolska przyznawała w XVIII i XIX w. na stałe przywilej szat purpurowych, nadając splendor niektórym stolicom metropolitalnym: Gnieznu, Mohylewowi oraz Warszawie. Udzielenie takiego wyjątku łączyło się każdorazowo z wystawieniem papieskiego dokumentu. Działo się to z przyczyny nieprzyznawania wspomnianym metropolitom godności kardynalskiej. Przypadek metropolitów mohylewskich związany jest ze staraniami arcybiskupa Stanisława Siestrzeńcewicza o uzyskanie członkostwa w kolegium kardynalskim. Ostatecznie Stolica Apostolska nadała wyłącznie przywilej szat purpurowych arcybiskupowi Stanisławowi Siestrzeńcewiczowi i jego następcom. Dzięki kontaktom Jana Kazimierza Wilczyńskiego z pracowniami paryskimi powstały w XIX w. portrety litograficzne, utrwalające także splendor metropolitów mohylewskich. W zasobach Muzeum Archidiecezji Warmińskiej w Olsztynie znajdują się wizerunki chromatyczne dwóch arcybiskupów i stanowią przedmiot niniejszego omówienia.