Zur Hauptnavigation springen Zum Inhalt springen Zur Fußzeile springen

Bd. 63 (1985): Nasza Przeszłość

Artykuły

Formy działalności dydaktyczno-wychowawczej Sióstr Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego w Polsce w latach 1918-1939

  • Eleonora Henschke
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1985.63.173-227  [Google Scholar]
Veröffentlicht: 1985-06-30

Abstract

Działalność wychowawcza i dydaktyczna sióstr Zmartwychwstanek w okresie międzywojennym była bogata i różnorodna. Siostry organizowały pracę na różnych poziomach edukacyjnych, począwszy od dzieci w wieku przedszkolnym, poprzez szkoły podstawowe i średnie, aż po studentów. Prowadziły prywatne przedszkola w siedmiu miejscowościach: Warszawie, Częstochowie, Poznaniu, Kętach, Grudziądzu i Rumi-Zagórzu. Prowadzili siedmioklasowe szkoły podstawowe (na poziomie III) w pięciu miejscowościach, tj.: Warszawie, Częstochowie, Wejherowie, Poznaniu, Mocarzewie. Ze szkołami średnimi połączono szkoły podstawowe w Warszawie, Częstochowie i Wejherowie. Poza tym siostry prowadziły w Warszawie kolegium nauczycielskie. Oprócz wspomnianych szkół siostry organizowały szkoły i kursy techniczne. W Częstochowie prowadziły średnie technikum: najpierw siedmioklasową szkołę produkcyjno-handlową, następnie czteroletnie gimnazjum kupieckie i dwuletnie liceum handlowe. Prowadzili szkoły gospodyń domowych (I stopnia) w Poznaniu, Brusach i Stryszawie. Poza tym organizowały, zwłaszcza na wsiach, kursy techniczne dla dziewcząt i kobiet: kroju i krawiectwa, robótek ręcznych, robienia na drutach, gospodyń, gotowania i in. Szczególną uwagę siostry przykładały do pracy w internatach, które otwierały w miejscowościach gdzie ich Zakon prowadził szkoły codzienne. Prowadziły także internaty dla dziewcząt uczęszczających do innych szkół państwowych lub prywatnych, dla studentek oraz dla młodych kobiet pracujących zawodowo. Organizując zajęcia pozaszkolne, siostry dały pierwszeństwo społecznościom wiejskim. Prowadziły świetlice dla dzieci i zapewniały pracę biednym wiejskim dziewczętom przy siewach. Szczególną wagę przywiązywały do katechizacji w parafii. Ważną formą działalności była także praca dydaktyczno-wychowawcza sióstr na rzecz osób bezdomnych i bezrobotnych. Organizowały działalność kulturalną i oświatową tej grupy społecznej w dwóch ośrodkach: w Warszawie i Grudziądzu. Wśród form pracy dydaktyczno-wychowawczej wymienić należy także obozy wczasowe dla dzieci i młodzieży. Obozy letnie odbywały się głównie w miejscowościach, w których znajdowały się domy sióstr. Oprócz wymienionych form pracy siostry zajmowały się także pisaniem. Ich twórczość adresowana była z jednej strony do rodziców i nauczycieli, z drugiej – do dzieci i młodzieży. Dorobek pisany pierwszego pokolenia Sióstr Zmartwychwstanek zawierał traktaty, artykuły i rozważania na temat celów, zadań i metod wychowania, zwłaszcza narodowego i religijnego. Autorkami prac edukacyjnych były: T. Kalkstein, A. Kossowska i B. Żulińska. Najbogatszy wkład w pisarstwo pedagogiczne miała B. Żulińska. Przedstawione powyżej formy pracy mogą prowadzić do wniosku, że siostry Zakonu Zmartwychwstanek wniosły ogromny wkład w rozwój życia kulturalnego i religijnego społeczeństwa polskiego w okresie między dwiema wojnami światowymi.

Literaturhinweise

  1. Czubiński A., Polska w okresie dwudziestolecie międzywojennego, w: Dzieje Polski, red. J. Topolski, Warszawa 1976. [Google Scholar]
  2. Falski M., Kwestie podstawowe w organizacji szkolnictwa, cz. I. Powszechne nauczanie, Warszawa 1936. [Google Scholar]
  3. Kalkstein T., Rzut oka na współczesne szkolnictwo w Polsce, „Dziennik Chicagowski”, Chicago 31 maja 1928. [Google Scholar]
  4. Kalkstein T., Sługa Boża Matka Celina Borzęcka, Fundatorka Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pana naszego Jezusa Chrystusa, Roma 1951. [Google Scholar]
  5. Lipowska M., Koncepcja wykształcenia ogólnego w programach szkolnych z lat 1919—1922, Toruń 1961. [Google Scholar]
  6. Ługowski B., Szkolnictwo w Polsce w opinii publicznej, Warszawa 1961. [Google Scholar]
  7. Pisarska A., Powstanie i rozwój Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pańskiego na tle ascetyczno-mistycznego systemu życia wewnętrznego i jego odbicie w regule Zgromadzenia, Rzym 1960. [Google Scholar]
  8. Trzebiatowski K., Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1918—1932, Wrocław—Warszawa—Kraków 1970. [Google Scholar]
  9. Żulińska B., Matka Antonina Sołtan, Rzym 1966. [Google Scholar]

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.