Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 114 (2010): Our Past

Miscellanea

"Crucifixion" from painting workshops in private collections in Poznań

  • Tomasz Wujewski
DOI: https://doi.org/10.52204/np.2010.114.315-324  [Google Scholar]
Published: 2010-12-30

Abstract

The announcement presented a painting depicting Christ on the cross, surrounded by the instruments of the Passion, which is undoubtedly the product of one of the 19th-century workshops of the so-called offensive. The monument currently located in Poznań is associated with the production of workshops considered to be from Częstochowa. This is indicated by both iconographic and technical analogies. The influence of academic painting is also clearly visible in terms of the color palette and the use of chiaroscuro, while maintaining the general character of the probably Gothic original in the composition and background design.

References

  1. Berliner R., Arma Christi, „Münchener Jahrbuch der Bildenden Kunst”, Seria 3, 6, 1955, s. 35-152. [Google Scholar]
  2. Brykowski R., Kilka słów o niektórych częstochowskich rysunkach Adriana Głębockiego, PSL, 25, 1971, nr 3, s. 177nn. [Google Scholar]
  3. Fryś-Pietraszakowa E., Kunczyńska-Iracka A., Pokropek M., Sztuka Ludowa w Polsce, Warszawa 1988. [Google Scholar]
  4. Górka S., Skulscy „ochweśnicy”, Wisła XV, 1, 1901, s. 1-7. [Google Scholar]
  5. Jurkowlaniec G., Chrystus Umęczony. Ikonografia w Polsce od XIII do XVI wieku, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  6. Kunczyńska-Iracka A., Obrazy częstochowskie, PSL, 20, 1966, nr 2, s. 75-101. [Google Scholar]
  7. Kunczyńska-Iracka A., Skulscy malarze czy handlarze obrazów, „Zeszyty Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie”, VI-VII, 1965-1966, s. 53-58. [Google Scholar]
  8. Materiały do historii cechowego rzemiosła artystycznego XVIII i pierwszej połowy XIX w. w Nowej Częstochowie, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne”, 6(1963), s. 239-263. [Google Scholar]
  9. Mikołajczyk A., Liberska-Marinow M., Paszkowska-Wróblewska B., Polskie obrazy ludowe w zbiorach Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, Łódź 1985. [Google Scholar]
  10. Nieznana księga cechu malarzy częstochowskich (1783-1818), „Rocznik Muzeum Okręgowego w Częstochowie”, Historia, 1, 1985, s. 140-158. [Google Scholar]
  11. Przeździecka M., Na tropach skulskich ochweśników, PSL, 11, 1957, nr 4, s. 250-256. [Google Scholar]
  12. Reinfuss R., Malarstwo ludowe, Kraków 1962. [Google Scholar]
  13. Rysunki i artykuły malarza Adriana Głębockiego źródłem do poznania dewocyjnej sztuki częstochowskiej, PSL 23, 1969, nr 3-4, s. 228-233. [Google Scholar]
  14. Seweryn T., Polskie malarstwo ludowe, Kraków 1937. [Google Scholar]
  15. Suckale R., Arma Christi. Überlegungen zur Zeichenhaftigkeit mittelalterlicher Andachtsbild, Städel-Jahrbuch, N. Seria, 6, 1977, s. 177-208. [Google Scholar]
  16. Sztuka dewocyjna Częstochowy. Katalog wystawy (opr. R. Rok, A. Jaśkiewicz), Częstochowa 1991. [Google Scholar]
  17. Szymański S., Środowisko obraźników skulskich przed rokiem 1830, „Zeszyty Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie”, IV-V, 1963-1964, s. 134-149; idem, Środowisko obraźników i ochweśników skulskich w latach 1830-1862, „Zeszyty Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, VI-VII, 1965-1966, s. 37-51. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.