A general look at the history of the Congregation of the Sisters of St Elisabeth allows us to conclude that the development path of this community was extremely sublime, and at the same time painful and difficult. Difficulties most often resulted from a misunderstanding of the idea initiated by Klara Dorota Wolff - to selflessly serve those most in need, especially the suffering and sick in their own homes. Klara's loyalty to this idea paid off with her expulsion from the community she founded and from the beloved city of her activity. For the same reason, Maria Merkert and Franciszka Werner, the later Founders of the Congregation of the Sisters of St Elisabeth, were harassed. Only the unwavering will and consistent attitude of both Mothers allowed the initiated work to survive and continue to develop. The Congregation also paid for its loyalty to the idea through numerous experiences and sacrifices during the Kulturkampf and during World War II, as well as through exhausting outpatient work. The Elisabethan Sisters marked their presence in the field care of the sick, sanitary service during war operations, in the care of abandoned children, running schools and kindergartens and wherever, according to the words of the initiator of their congregation, Klara Wolff, they could "cure sick members of the Body of Christ". The constant and rapid development of the congregation, which makes it one of the largest in the Universal Church, proves the role and importance it plays in many areas of human life.
References
anaś M. B., Początki Zakonu św. Urszuli w Polsce (1857—1871), „Nasza Przeszłość” 6: 1957. [Google Scholar]
Dyrektorium Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety, Rzym 1975. [Google Scholar]
Gach P., Kasata zakonów na Śląsku pruskim w latach 1810—1811,. „Roczniki Humanistyczne” t. 26: 1978 z. 2. [Google Scholar]
Galińska T., Duchowość Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety, Lublin 1977. [Google Scholar]
Janczak J., Rozmieszczenie wyznań na Śląsku w pierwszej po łowie XIX wieku. Przeszłość demograficzna Polski. Materiały i Studia, Warszawa 1967. [Google Scholar]
Kasperek T., Rozwój i działalność żeńskich zgromadzeń zakonnych w diecezji katowickiej, „Nasza Przeszłość” 44: 1975. [Google Scholar]
Kasperek G., Rozwój Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia św. Karola Boromeusza w Polsce i jego działalności w latach 1923 -1939, w: Zakony żeńskie w Polsce miądzy-wojennej. Materiały do dziejów Kościoła w Polsce, t. 6 Lublin 1977. [Google Scholar]
Komaszyński M., Z zagadnień mieszkaniowych proletariatu wrocławskiego w pierwszej połowie XIX wieku, „Sobótka” 4: 1955. [Google Scholar]
Michalkiewicz S. i Janczak J., Stosunki polityczne i wyznaniowe oraz ruchy społeczne w latach 1816— 1840, W: Historia Śląska pod red. S. Michalkiewicz a, t. 2 cz. 2 Wrocław 1970. [Google Scholar]
Popiołek K., Śląskie dzieje, Warszawa—Kraków 1976. [Google Scholar]
Rogalski A., Kościół katolicki na Śląsku, Warszawa 1955. [Google Scholar]
Smogorzewski K., Sprawa Śląska na konferencji j pokojowej w 1919 roku, Katowice 1935. [Google Scholar]
Sossalla J., Przyczynki do historii krzyżowców z czerwoną gwiazdą,. „Nasza Przeszłość” 23: 1966. [Google Scholar]
Szelążek A., Rys historyczny zaboru dóbr kościelnych w ziemiach Rzeczypospolitej Polskiej od 1795 r., „Przegląd Katolicki” 63: 1925. [Google Scholar]
Targ A., Duszpasterska i dobroczynna działalność duchowieństwa w okresie klęsk żywiołowych na Górnym Śląsku, „Nasza Przeszłość” 24: 1966. [Google Scholar]
Zieliński Z., Ustawy antyzakonne kulturkampfu i ich wy konanie na terenie Wielkopolski 1872—1887, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” t. 16: 1969 z. 4. [Google Scholar]
Zieliński Z., Kościół katolicki w Wielkim Księstwie Poznańskim w latach 1848—1865, Lublin 1973. [Google Scholar]